Annons

Solatum satsar 17 miljoner på fler nöjda kunder

Sundsvall Åtta av tio hyresgäster är nöjda eller mycket nöjda med sin hyresvärd Solatum Hus & Hem. Trots det goda betyget miljonsatsar bolaget på ännu högre kvalitet.

Enligt senaste kundundersökningen 2013 som Hem & Hyra tagit del av visar att över 80 procent av Solatums hyresgäster är nöjda med sin hyresvärd.

Men det räcker inte anser vd Timo Siikaluoma.

– På sikt ska 90 procent vara nöjda. Därför växlar vi nu upp arbetet för att utveckla verksamheten. Våra hyresgäster är vår viktigaste tillgång och att de är nöjda är en förutsättning för att vårt företag ska kunna utvecklas, säger Siikaluoma till Tidningen Ångermanland.

Verksamhetsutvecklingens syfte är att förbättra fastighetsskötsel och service, attrahera nya hyresgäster och effektivisera energianvändningen.

Enligt senaste kundundersökningen som Hem & Hyra tagit del av eftersöks bättre möjligheter att sopsortera vid fastigheterna. Och bara 66 procent tycker att bostadsbolaget anstränger sig tillräckligt för att bidra till en hållbar utveckling.

Solatum ska nu därför utreda möjligheterna att förbättra den delen av servicen för hyresgästerna som även gynnar miljön.

Förutom det kommer bolaget satsar 17 miljoner under det kommande halvåret på bland annat:

  • Bättre kundservice
  • Nny fjärrvärmecentral på Gunillavägen i Junsele. Pelletspannor byts ut till en modern fjärrvärmeanläggning. Kostnad 4 miljoner.
  • Nytt ventilationssystem i ”Stockholmshuset”. Kostnad 3,5 miljoner.
  • Nya fönster i kvarteret Tuvan på Storgatan. Kostnad 4 miljoner.
  • Asfaltering av gårdar på Långgatan 23-25. Kostnad 4 miljoner.
  • Byte av ytterbelysning i flera områden. Kostnad 900 00 kronor.
  • Nya balkongräcken i kvarteret Bokbindaren
  • Möjligheterna till källsortering vid fastigheterna ska utredas (närmare hälften av hyresgästerna vill sopsortera i högre och mer lättieftersöker enligt kundundersökningen som Hem & Hyra tagit del av).
  • Kontinuerlig kundserviceutbildning av personal.

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.