Solna inför norm för cykelparkering
Samtidigt som stadsbyggnadsnämnden i Solna sänkte kraven på bilparkering införde man krav på cykelparkering. Frågan är om det kommer att påverka bostadsbyggandet.
– Ja, det kommer det att göra. Det här borde underlätta att bygga ettor och tvåor, säger Anders Ekegren, ordförande i stadsbyggnadsnämnden.
Tidigare parkeringsnorm var på 1,1 där 0,1 avsåg besöksparkering. Enligt Anders Ekegren har det varit ett bekymmer, det kostar 300 000 att bygga ett p-garage och det blir en relativt större kostnad för små lägenheter. Nu blir parkeringsnormen flexibel mellan 0,7 och 1,1, lägre för studentbostäder och krav på cykelparkering införs också för kontor.
– Vår erfarenhet är att i stora lägenheter, som fyror, har alla bil. Och cykelparkeringar har varit styvmoderligt behandlade. Det är en evig diskussion i mitt hus till exempel, som är byggt 2007. Det är brist på cykelparkeringar inomhus, man har inte avsatt tillräckligt utrymme. Många har dyra cyklar och vill inte ha dem ute, säger Anders Ekegren och fortsätter.
– Att bygga bra för cyklar en väldigt liten kostnad jämfört med bilar. Folk vill ofta inte bo på bottenvåningen och där finns stora möjligheter.