Sommarjobbare handlar åt Lysekilsbor i karantän
Idén föddes hos en i personalen, berättar Christina Johansson, vd för det kommunala bostadsbolaget Lysekilsbostäder. Och då blev det snabba ryck för att sjösätta tanken. De lokala butikerna kontaktades för praktiska lösningar som betalning och liknande. Och sommarjobbarna hos Lysekilsbostäder Monir, Ahmad, Alem och Mokhtar fick erbjudande om extrajobb.
Christina Johansson säger att hyresgästerna som är 70+ får informationen om att de kan skicka in sina inköpslistor till kontoret, helst via mejl.
– Vi har utlämning tisdagar och torsdagar i Lysekil och Brastad, samt onsdagar på Skaftö. De som vill ha hjälp med sina inköp måste ha lämnat sina listor dagen före, senast klockan 16. Sedan kommer ungdomarna och handlar. De lämnar ut varorna vid dörren, ringer på och går därifrån. Det blir ingen som helst personlig kontakt mellan hyresgästen och ungdomarna, säger hon.
Kunderna kan själva välja vilken butik på orten de vill ha sina varor ifrån. Betalningen sköts antingen via swish eller att hyresgästen får en faktura från Lysekilsbostäder. Butikerna har löst det genom att Lysekilsbostäder fått kundkort i de olika butikerna och det ges två kvitton, ett till kunden och ett till bostadsbolaget.
– Det kommer att bli en del merarbete för personalen här, säger Christina Johansson. Men de har sagt att det är en så speciell händelse och att de ställer upp med detta för Lysekil och för Sverige. Det är fantastiskt av personalen.
Christina Johansson kontaktade Hyresgästföreningen lokalt i Lysekil och Philip Nordqvist var mycket positiv till lösningen. Även kyrkan har kontaktat bostadsbolaget och låtit sig inspireras av idén.
– Det är ju precis det vi vill, att det ska sprida sig till fler aktörer, så att alla som behöver kan få hjälp. Detta är för våra hyresgäster, men det finns ju många fler som behöver hjälp, säger Christina Johansson.
Lysekilsbostäder har också valt att sänka hyrorna för 15 företag i kommunen som de anser riskerar att drabbas hårt av coronakrisen.
– Det handlar inte om välgörenhet, utan är en ren affärsmässig uppgörelse, säger Christina Johansson. Går de här småföretagen omkull blir det svårt för oss att få nya hyresgäster i lokalerna. Överlever de tack vare den här hjälpen är det bra för dem, för Lysekilsbostäder och för Lysekil.
Hur gör ni då med vanliga bostadshyresgäster som drabbas av coronakrisen?
– De har ett socialt skyddsnät som ska stötta i utsatta lägen. Men vi som bostadsbolag kommer att vara mer generösa med avbetalningsplaner om någon drabbas och inte kan betala sin hyra i rätt tid. Vi har som grundtanke att ingen ska behöva vräkas på grund av coronan. Men allt handlar om individuella bedömningar och vi kommer att hjälpas åt för att lösa kriserna, säger Christina Johansson.