Sopböter – då behöver du inte betala: ”Det är en sorts skrämseltaktik”
Det är bara polisen som får bötfälla. Ändå skickar hyresvärdar regelbundet ut fakturor med schablonbelopp misstänkt lika böter då de anser att hyresgäster gjort sig skyldiga till nedskräpning. Ett slags sopböter, helt enkelt.
Emma Sjöberg i Göteborg är en av dem som råkat ut för det. Men Emma ansåg sig oskyldigt anklagad, vägrade betala – och slapp. Så vad är det som gäller egentligen? Hem & Hyra har frågat Ellinor Rapp, jurist på Hyresgästföreningen i Göteborg.
Har en fastighetsägare rätt att fakturera en hyresgäst som ställt avfall fel?
– Det beror lite på hur det är rubricerat. Hyresvärden kan ställa ett skadeståndskrav på hyresgästen, om hyresgästen har orsakat någon skada i och med nedskräpningen. Men en fastighetsägare har inte rätt att bötfälla. Att kalla det avgift är också fel, eftersom en avgift är en betalning om man har beställt en tjänst eller produkt.
Det är också viktigt att känna till att bevisbördan ligger på den som kräver skadestånd, alltså på fastighetsägaren. Utan bevis får värden svårt att driva igenom sitt krav.
Dessutom får man inte ta ut en schablonkostnad, till exempel tusen kronor jämnt som i Emma Sjöbergs fall.
– Nej, det duger inte. Man måste kunna visa den faktiska kostnaden för att transportera bort eller rätta till, vad nu nedskräpningen har inneburit. Det är klart att det måste vara skillnad på om någon har ställt ut en soffa som man måste åka till återvinningen med, och om en soppåse har hamnat utanför, säger Ellinor Rapp.
Sopböter: en chansning från hyresvärdens sida
Ofta lönar det sig alltså att protestera om hyresvärden tar till sopböter.
– Om en hyresgäst vägrar betala måste fastighetsägaren gå till tingsrätten och stämma hyresgästen. Det är det få som gör, för det kostar ju mer än själva fakturan. Så tyvärr är det nog så att de chansar och ser om någon betalar. Och när någon inte betalar då släpper de det.
Det är i sig allvarligt nog, menar Ellinor Rapp.
– Det är en sorts skrämseltaktik, och vissa betalar för de blir rädda – de vill absolut inte ha en sen faktura eller hamna i något inkassoregister eller hos Kronofogden. Och då betalar de fast de kanske inte ens har gjort något fel.
Hyresgästföreningen får regelbundet in fall som gäller sopböter. Vissa metoder är riktigt fula. Det händer till exempel att kostnaden bakas in i den ordinarie hyresavin, vilket förstärker tron att man måste betala.
– Det är väldigt allvarligt. Hyran är ju jätteviktig att betala, det vet de allra flesta, den vill man absolut inte bli sen med. Så är inte okej för en hyresvärd att göra.
Om man som hyresgäst får en sådan här faktura – vad ska man göra då?
– Man ska bestrida fakturan skriftligt till hyresvärden, om man anser att man inte är skyldig. Många hyresvärdar skickar vidare direkt till inkassobolag eller Kronofogden. Men då får man fortsätta att bestrida där, för det här är inget som kan avgöras av ett inkassobolag. Det är en domstol som ska avgöra.
– Och är man medlem i Hyresgästföreningen ska man absolut ringa till oss, och få hjälp med att bestrida den här fakturan.
- Att skräpa ner är förbjudet i Sverige. Förbudet gäller alla, även markägare, och överallt dit allmänheten har tillträde eller insyn till.
- Den som med uppsåt eller av oaktsamhet skräpar ner riskerar böter eller fängelse i högst ett år. För det strängare straffet handlar det oftast om större föremål, som kylskåp och bilbatterier, eller om nedskräpning i stor omfattning.
- Om nedskräpningen räknas som mindre allvarlig kan polisen bötfälla på plats. Då får du en så kallad ”skräpbot” på 800 kronor. Det räcker att du slänger en pizzakartong eller lämnar en engångsgrill efter dig.