Sopproblem sattes på sin spets i Hylte
I januari fick hyresgästerna ett brev om att Hyltebostäder skulle börja ta ut en avgift från alla för eventuell framtida nedskräpning kring sopcontainrar. Men enligt Charlotta Lindahl, verkställande funktionär på Hyltebostäder, var det aldrig meningen att den informationen skulle gå ut, utan att gå in i detalj på hur det gick till.
På bostadsbolagets hemsida skriver hon: ”Nedskräpningen skapar av förståeliga skäl stor frustration hos alla parter, såväl hyresgäster som hos våra medarbetare, men att kräva ett kollektivt ansvarstagande när vi inte vet vem som skräpar ned är inte rätt väg att gå”.
Vilka reaktioner fick ni på brevet?
– Blandade. Mycket positivt faktiskt, men en del negativa. Alla är medvetna om problemet.
Det positiva med historien tycker hon är att problemet fick uppmärksamhet. I området finns en sopcontainer (ingen sortering görs). Problemen är framför allt att gamla möbler ställs på sidan av den och sopor kastas lite var stans, som i trappuppgångar och de trycks ner i små papperskorgar på gården.
– Och detta görs inte bara av hyresgäster utan också av utomstående.
Fastighetsskötaren lägger varje dag ner mycket tid på att samla ihop sopor. Nu funderar bostadsbolaget på hur problemet ska lösas.
– I ett annat område blev det bättre efter att vi hade byggt soprum. Vi funderar också på att flytta containern så att det inte är så lätt för de som inte bor på området att komma åt den. Men nu måste vi ha en grundlig plan och inte göra något i affekt. Det ska vara en hållbar lösning för framtiden också, säger Charlotta Lindahl.
Varför tror du att det är så stora problem med sopor?
– Jättesvår fråga, jag bor själv bor i hyresrätt och ser problemen. Jag tror det beror på olika saker som ointresse eller att barn skickas att slänga soporna. Det är inget lätt problem att lösa.
Hyresgästerna som fick brevet om avgiften bor i kvarteret Moss-, Sol- och Dalagatan i Hyltebruk.