Sopslarv kostar miljoner i Borås
Har du någon gång slängt en bit plast där det egentligen ska vara papp och tänkt att det inte spelar så stor roll? Det gör det.
Avfallshanteringen hos regionens största bolag, AB Bostäder i Borås, kostar cirka 12 miljoner kronor. Men utöver den fasta avgiften tillkommer kostnader för att ta hand om allt som hyresgäster slängt fel. Under 2015 blev den kostnaden cirka 4,6 miljoner. Det som kostar är personal.
– Det är mycket pengar och tid som går åt i onödan. Det här är resurser vi skulle kunna lägga på hyresgäster och våra områden i stället, säger Stefan Hansson, boservicechef på AB Bostäder.
Under de tre år som han har arbetat på bolaget har kostnaderna ökat. I takt med att värdarna tar på sig mer ansvar för återvinning blir sophanteringen en allt större och mer kostsam historia.
– Vi ser problem i områden där vi tidigare inte haft problem
Men det finns ljuspunkter, också i soprummen i Borås. Totalt uppskattas felsorterade sopor kosta 13 miljoner i Borås. Det har Kamran Rousta, forskare på Högskolan i Borås räknat ut. Värst var problemen på Dalbogatan på Norrby. Men nu, efter att Kamran Rousta genomfört ett projekt i området, har situationen förbättrats radikalt.
– De gick från att vara sämst i klassen till att bli bäst. Projektet var enkelt i sitt utförande. Kamran Rousta skapade ett miljörum i närområdet som utrustades med enkel skyltning. De boendes soppåsar undersöktes innan och efter att det nya soprummet kommit i bruk. Den andra kontrollen visade att på- sarna innehöll 30 procent färre förpackningar. Närhet visade sig avgörande.
– På Norrby idag finns bara en ”halv” återvinningsstation. Man kan slänga glas och tidningar. Då är det inte så konstigt att förpackningar hamnar där de inte ska hamna, säger Stefan Hansson.
Kamran Rousta bekräftar.
– Våra intervjuer med boende visade att ett ställe att sortera nära hemmet är en av de viktigaste aspekterna för att få människor att sortera.