Soud får diska i badkaret
Soud Lahdo berättar att hon fick stopp i sitt avlopp i början av juni, den fjärde närmare bestämt. Hon ringde till Öbo och rapporterade felet. Mest orolig är hon för att få en vattenskada i lägenheten eftersom avloppsröret under diskbänken läcker.
– Ingenting har hänt. Jag har ringt tre gånger till Öbo och en gång till jouren. I helgen hade jag gäster och jag fick diska allt i badkaret. Mina barn skäms och vill inte äta på tallrikarna – de tycker det är äckligt, säger Soud och tillägger: och lite äckligt är det – vi duschar ju här. Det känns inte rent att diska det man ska äta på inne på toaletten. Men vad ska jag göra?!
Soud har fått beskedet att det skulle kunna ta tre veckor för henne att få diskbänken fixad. I dag, tisdag, är det tre veckor sedan hon första gången anmälde felet.
Hon skruvar på vattenkranen i köket och visar. Fort, fort fylls diskhon med vatten och sakta, sakta rinner vattnet undan. Hon öppnar skåpen under diskbänken och där droppar vattnet ner i en hink som hon hängt under röret.
– Ska det vara så här?!, frågar hon uppgivet.
Och nej. Så ska det inte vara. Andreas Hammarbäck är distriktschef på Öbo och tycker att det låter länge.
– Vi delar in fel i olika kategorier. Akuta problem ska åtgärdas inom 24 timmar, mindre allvarliga inom fem dagar och de som inte är så allvarliga ska åtgärdas inom tre veckor. Men ser vi till statistiken åtgärdas de flesta inom sju dagar. Så det låter länge. Och de lägst prioriterade felen är sådana som lister, lådor och skåpsluckor. Avlopp och läckage ska åtgärdas fortare, säger han.
Brukar ni uppmana hyresgästerna att diska i badkaret?
– Inte vi. Men om någon ringer jouren en fredag kan de ge rådet att diska i badkaret under helgen – och så åtgärdas felet på måndagen. Varför det tagit längre tid här kan jag inte svara på.
Vad händer nu?
– Jag kommer att kontakta hyresgästen och se vad som hänt och sedan ta reda på vad som har gått fel. Det verkar som att det här hamnat mellan stolarna, säger Andreas Hammarbäck.