Sparkade vd:n får miljonfallskärm – nu rasar hyresgästerna
Starka reaktioner har följt av visselblåsarrapporten om Poseidon. Den avslöjar allvarliga missförhållanden i ett av landets största kommunala bostadsbolag.
Bland annat ska vd Lena Molund Tunborn ha ansvarat för upphandlingar för 3,5 miljoner kronor i strid med gällande regler, utan konkurrens och av två konsulter som hon personligen känner väl. Konsulterna har själva fått utforma uppdragens krav så att de ska passa den egna verksamheten.
Vd ska också ha låtit en annan hög chef anställa en nära anhörig, trots att den anhörige inte uppfyllde grundkraven för tjänsten. Beslutet togs på ett möte som både vd och chefskollegan satt med på. Chefens anhörige har sedan anställningen fått ett nästan dubbelt så högt lönepåslag som kollegerna: 26 procent på bara några år.
Sparkad med omedelbar verkan
Rapporten larmar också om tystnadskultur, härskartekniker och dålig arbetsmiljö. Missförhållandena ska ha pågått under flera års tid och i flera delar av organisationen. Sammantaget anser stadens visselblåsarfunktion att vd allvarligt har åsidosatt sina åligganden mot bolaget och kommunen.
Avslöjandena har lett till att politikerna i Poseidons styrelse sparkat sin vd med omedelbar verkan. Beslutet ger Lena Molund Tunborn rätt till lön i ett halvår, plus ett års avgångsvederlag som räknas av mot eventuella nya inkomster – totalt cirka 2,1 miljoner kronor.
Sammanlagt kostar fallskärmen drygt tre miljoner kronor för bostadsbolaget, som har ungefär var tionde göteborgare som hyresgäst.
Starka reaktioner bland hyresgäster hos Poseidon
En av dem är Gabriel Olaurim på Högsbohöjd.
– Det är helt horribelt. Katastrof, säger han.
Gabriel Olaurim är en av dem som reagerar starkt på den senaste tidens turbulens kring värden. Bland arbetskamraterna på SKF, där Gabriel jobbar som maskinoperatör med Poseidons huvudkontor som granne, har vd:s sorti varit en stor snackis.
– Vi har pratat om att det sitter i väggarna. Det är inte första gången Poseidon är i blåsväder. Att hon får lämna med en jättego fallskärm säger också en del. Det känns som att det är ett system – Göteborgsandan, säger han.
Hyresgästen Christina Rundkvist bor hos Poseidon i Olskroken. Även hon är rejält upprörd.
– Man blir bara skitförbannad. Speciellt när man vet hur stora brister på underhåll det är på Poseidons fastigheter. Att en människa som har gjort fel ska få så mycket pengar känns omoraliskt när det finns så stora behov ute i beståndet. Ohederligt.
Kamp om varenda hyreskrona
Både Christina Rundkvist och Gabriel Olaurim ingår i den grupp förtroendevalda hyresgäster som via Hyresgästföreningen förhandlar med Poseidon om rekordstora hyreshöjningar. Närmare 60 000 göteborgare som bor i bolagets 28 300 lägenheter runt om i staden berörs.
Att vd struntat i upphandlingsregler och dessutom belönas med en fallskärm på flera miljoner kronor upplevs i det sammanhanget som ett hån.
– Det är för jävligt. Det är hårda förhandlingar om varenda krona. Inte bara kring de årliga hyreshöjningarna, utan även vid renoveringar. Och det rimmar väldigt illa med det här, säger Gabriel Olaurim.
Att bevilja en fallskärm är bara rimligt om vd får gå för att bolaget behöver en ny inriktning, tycker Christina Rundkvist som själv jobbat många år inom vården.
– Har man en vd som gjort fel är det inte läge att betala ut något avgångsvederlag. Skulle jag ha betett mig så där som sjuksköterska så hade jag bara fått gå, med prick i protokollet. Det känns osmakligt. Speciellt när man har löner på den nivån som hon har. Det är medborgarnas pengar man hanterar. Jag tycker att man skulle vara mer varsam om dem.
Styrelsen: Beslut för hyresgästernas bästa
Kommunpolitikern Salam Kaskas (S) är ordförande för Poseidons styrelse som fattat besluten om att avsätta vd och bevilja avgångsvederlaget.
– Vi har stor förståelse för reaktionerna. Dem känner vi alla i styrelsen också. Man förväntar sig att ett allmännyttigt bostadsbolag ska hålla koll och ordning, säger hon.
De kommande hyreshöjningarna riskerar att hamna på rekordnivåer. Varför är det rätt att flera miljoner kronor går till vd:s fallskärm?
– Själva omfattningen är inget som vi i Poseidonstyrelsen har förhandlat fram. Avgångsvederlaget är definierat i det avtal som finns för vd:ar i staden. Det är en förtroendepost som gör att man faktiskt kan gå på dagen, man omfattas inte av Las, och man har ett stort ansvar. Därför ser avtalen ut så här.
Kan du förstå att det sticker i ögonen på hyresgäster som oroar sig för högre hyror?
– Det har jag all förståelse för. Men utifrån den sammantagna bilden så landade styrelsen ändå i att det var det bästa beslutet just nu – med hyresgästernas bästa för ögonen. Vi vill att våra hyresgäster ska kunna ha ett förtroende för oss som bolag.
Hur allvarligt är det som hänt?
– Uppgifterna visar på allvarliga brister som vi behöver hantera. Vi behöver säkerställa att de rutiner och riktlinjer vi har inte bara finns, utan är kända i hela organisationen och att de tillämpas.
Poseidon ska laga skadan
Tills vidare blir Framtidenkoncernens vd Terje Johansson tillförordnad vd även för Poseidon. I februari ska han ge styrelsens politiker en lista över ytterligare åtgärder för att komma till rätta med bristerna i bolaget.
En sådan åtgärd är till exempel hur alla medarbetare ska få bättre koll på reglerna kring jäv, och vet hur de ska agera när en sådan situation uppstår.
Samtidigt har många göteborgare fortfarande färskt i minnet hur både Poseidon och andra kommunala bostadsbolag figurerade i en rad skandaler i början av 2010-talet. Otillbörliga tjänster, kvittoslarv och rena bedrägerier gav staden öknamnet Muteborg.
Nu är frågan om göteborgarna vågar lita på att staden lyckas rensa ut den kultur som tycks leva kvar. Så sent som förra året var ett annat kommunalt fastighetsbolag, Älvstranden Utveckling, inblandat i en korruptionsskandal.
– Vi gör vårt yttersta för att säkerställa att det här inte sker. Det visar vi nu genom att ta tag i de problem som har uppdagats. Vi ska försöka återupprätta det förtroende som har blivit skadat, säger Poseidons styrelseordförande Salam Kaskas.
Efterlyser utomstående granskning
Men att skaka av sig misstankarna om mygel kommer att bli svårt, säger hyresgästen Gabriel Olaurim.
– Det här har pågått i många år innan det upptäcktes. Man undrar ju hur många andra oegentligheter som pågår där.
Han vill att Poseidon stoppar fallskärmen, och tillsätter en utomstående granskning som säkerställer att något liknande inte händer igen. Styrelsens resonemang om hyresgästernas bästa ger han i dagsläget inte mycket för.
– Jag tänker bara att de är en del av samma system, samma kompisgäng. Det är klart att de vill ha kvar det här systemet.
Sparkade vd:n kommenterar via sms
Lena Molund Tunborn har kommenterat sin avgång via sms till flera medier. I meddelandet säger hon att hon lämnar sin post med tungt hjärta:
– Jag vill poängtera att inga av de beslut jag fattat har syftat till att ge någon, vare sig mig själv, andra medarbetare eller externa leverantörer, fördelar.
Poseidons tidigare vd Lena Molund Tunborn behåller sin månadslön på 118 350 kronor under uppsägningstiden på sex månader. Utöver det betalar arbetsgivaren pensionskostnader, sociala avgifter och en Västtrafikförmån under perioden. Total kostnad: närmare 1,2 miljoner kronor.
Vd får även ett avgångsvederlag som innebär att hon behåller sin månadslön i ytterligare ett år efter uppsägningstiden. Arbetsgivaren betalar samtidigt sociala avgifter. Total kostnad: närmare 1,9 miljoner kronor. Avgångsvederlaget räknas av mot eventuell framtida inkomst, och kan alltså bli mindre om vd får ett nytt jobb.
Sammanlagd kostnad för Poseidon: 3 070 770 kronor.
Varav lön till sparkade vd:n: 2 130 300 kronor.
Alla förvaltnings- och bolagschefer i Göteborgs stad har liknande avtal.