Annons

Spola inte ner det här i toaletten

Nyheter Stopp i avlopp kostar värdarna miljontals kronor varje år. Det visar Hem & Hyras undersökning bland de 25 största kommunala bolagen. I slutändan får du betala.

Hem & Hyra har frågat de 25 största kommunala bostadsbolagen om hur mycket det kostar att rensa stopp i avlopp som orsakats av hyresgästerna själva. Alla utom ett bolag svarade på undersökningen.

Resultatet: 20 av bolagen åker ut dagligen för att fixa avloppsstopp. Resten gör det varje vecka. Kostnaden uppskattas till 50 miljoner för bolagens drygt 370 000 lägenheter.

Läs ocksåFettklump på 40 ton hittades i avloppsrör – här är proppen som dykare fick hugga bortTill vänster en fettklump i Norrköping som väger över 40 ton. Till höger Andreas Ahnström, Tekniska verken, som inspekterar i en pumpstation.

Utgår man från att situationen är likadan överallt kostar den här typen av slarv, eller om det är okunskap, Sveriges hyresgäster över 260 miljoner kronor. En gigantisk summa som i det långa loppet hamnar på hyresavierna.

Annons
  • Bostadsbolagen anger främst tre orsaker till stoppen i avloppen.
    Vattenlås och golvbrunnar görs inte rena ordentligt.
  • Varmt fett från matlagning, exempelvis frityrolja, hälls direkt ned i vasken och stelnar i rören och bildar proppar.
  • Saker som inte ska spolas ned i toaletten hamnar där ändå. Exempelvis bindor, kattsand och doftblock från toalettsitsen som ramlar ned.

Ett annat stort problem som nämns är kaustiksoda. När proppen är ett faktum tar många hyresgäster fram sodan som ska lösa proppar. Men samtliga vi pratat med är överens om att kaustiksodan skapar fler problem än den löser. Om proppen inte ger med sig blir stoppet ännu värre. Sodan är dessutom frätande – både på avloppsrör och människohud.

Drygt hälften av bostadsbolagen tar betalt av sina hyresgäster om det är de som orsakat stoppat. Det handlar i de flesta fall om några hundralappar till ett par tusen kronor. Men då ska det vara ställt utom rimligt tvivel att hyresgästen är boven i dramat. Det är ofta svårt att bevisa och då slipper hyresgästen betala. I slutändan leder det till att kostnaden hamnar på allas hyresavier.

Läs ocksåSå återvinner du ditt fett på rätt sätt

Bostadsbolagen anser i huvudsak att stoppen beror på slarv och okunskap. Men en och annan erkänner:
– Vi som hyresvärdar borde bli bättre på att informera och se till att det är lätt att göra rätt och svårt att göra fel, säger Johan Eklöf, områdesförvaltare på Familjebostäder i Stockholm.

Annons
Dessa bolag ingår:
24 kommunala bostadsbolag deltog i Hem & Hyras undersökning:
Bostaden i Umeå
Bostadsbolaget, Gbg 
Mimer, Västerås 
Botkyrkabyggen 
Familjebostäder 
Familjebostäder, Gbg 
Förvaltaren,
Sundbyberg 
Gavlegårdarna
Halmstads
Fastighets AB 
Helsingborgshem 
Hyresbostäder i
Norrköping 
Luleåbo
Lunds kommuns
fastighets AB 
MKB i Malmö
Poseidon, Göteborg 
Sollentunahem 
Stockholmshem 
Stångåstaden 
Svenska Bostäder
Telge Bostäder 
Uppsalahem 
Väsbyhem 
Vätterhem 

Läs också Kameror kan spåra fettklumpar - därför kan du tvingas betala om du slarvar med matoljan Stank från skithål och rostiga balkonger - värden svarar med att polisanmäla hyresgästerna "Inte klokt": 888 kronor för att byta ett lysrör – värden backade och sänkte priserna

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.