Städbelöning till studenter gav lyckat resultat i Skövde
Skövdes kommunala bostadsbolag Skövdebostäder äger och förvaltar omkring 900 studentbostäder. Nu visar en kundundersökning som bolaget låtit företaget Origo group genomföra att studenterna är mer nöjda med sitt boende än tidigare.
Enligt undersökningen är nio av tio hyresgäster nöjda med sin hyresvärd. Områden som fått högre betyg än tidigare är exempelvis utemiljön kring studentbostäderna samt hur man blir bemött av Skövdebostäders personal. Och när det gäller städningen i korridorboendena har bolaget gått från att ha legat i botten till att vara bland de som har nöjdast korridorstudenter i landet.
– Det är studenterna själva som håller efter i de gemensamma köken och hjälps åt att städa. Vi har haft ett projekt där vi gett hyresgästerna feedback på städningen och också gett belöningar när det varit rent och snyggt. Det har verkligen fungerat bra, säger Charlott Kroon som är distriktschef på Skövdebostäder.
Ett område där studenterna var mer missnöjda än tidigare var dock Kurorten. Något som Charlott Kroon tror beror på att det varit en stökig period för just de här hyresgästerna då det pågår ett bygge av nya studentbostäder strax intill. Även bolagets webbsida har fått sämre betyg än tidigare. Varför Skövdebostäder nu planerar för bättre digital kontakt och en ny hemsida.
Betydligt fler än tidigare valde att svara på den enkät som ligger till grund för undersökningen. Förra året låg svarsfrekvensen på 48 procent, i år var den siffran 72 procent. Ett framsteg som gav Skövdebostäder ett hederspris när Studentbostadsföretagen höll en digital konferens tidigare i år.
– Vi är väldigt glada för priset och att vårt arbete gett resultat. Hyresgästernas åsikter är viktiga för oss och studenterna märker att det gör skillnad att tycka till. I år spelade vi som jobbar med studentbostäderna in ett videoklipp för att uppmärksamma enkäten, och det fick stor spridning i sociala medier, säger Charlott Kroon.