Städbelöning till studenter gav lyckat resultat i Skövde

Skövde Ett rent och snyggt kök innebar belöning för studenterna i Skövdes korridorboenden. Då ökade trivseln hos Skövdebostäder rejält.
Foto: Stefan Svensson/Kajsa Wedberg
Genom att utlysa en belöning lyckades Skövdebostäder få till en bättre städning av studenternas gemensamma utrymmen och kök.

Skövdes kommunala bostadsbolag Skövdebostäder äger och förvaltar omkring 900 studentbostäder. Nu visar en kundundersökning som bolaget låtit företaget Origo group genomföra att studenterna är mer nöjda med sitt boende än tidigare.

Enligt undersökningen är nio av tio hyresgäster nöjda med sin hyresvärd. Områden som fått högre betyg än tidigare är exempelvis utemiljön kring studentbostäderna samt hur man blir bemött av Skövdebostäders personal. Och när det gäller städningen i korridorboendena har bolaget gått från att ha legat i botten till att vara bland de som har nöjdast korridorstudenter i landet.

Läs ocksåBostadsbedragare använde sitt eget hem som pengamaskin – lurade studenter på en kvarts miljonEn av studenterna vädjar om besked sedan mannen i sista stund börjat skjuta upp inflyttningsdatum. I chattarna har polisen kunnat följa hur hyresgästerna en efter en inser att de har blivit lurade av en bostadsbedragare.

– Det är studenterna själva som håller efter i de gemensamma köken och hjälps åt att städa. Vi har haft ett projekt där vi gett hyresgästerna feedback på städningen och också gett belöningar när det varit rent och snyggt. Det har verkligen fungerat bra, säger Charlott Kroon som är distriktschef på Skövdebostäder.

”Din morsa jobbar inte här”. I ett av köken på studentboendet Plutonen har de boende själva satt upp en lapp om vad som gäller när man haft fest. (Arkivbild)

Ett område där studenterna var mer missnöjda än tidigare var dock Kurorten. Något som Charlott Kroon tror beror på att det varit en stökig period för just de här hyresgästerna då det pågår ett bygge av nya studentbostäder strax intill. Även bolagets webbsida har fått sämre betyg än tidigare. Varför Skövdebostäder nu planerar för bättre digital kontakt och en ny hemsida.

Betydligt fler än tidigare valde att svara på den enkät som ligger till grund för undersökningen. Förra året låg svarsfrekvensen på 48 procent, i år var den siffran 72 procent. Ett framsteg som gav Skövdebostäder ett hederspris när Studentbostadsföretagen höll en digital konferens tidigare i år.

Läs ocksåHon är bostads-vd:n som tjänar drygt tre gånger så mycket som en vanlig hyresgäst

– Vi är väldigt glada för priset och att vårt arbete gett resultat. Hyresgästernas åsikter är viktiga för oss och studenterna märker att det gör skillnad att tycka till. I år spelade vi som jobbar med studentbostäderna in ett videoklipp för att uppmärksamma enkäten, och det fick stor spridning i sociala medier, säger Charlott Kroon.

Läs också Storvärd kontrollerar sina städtjänster efter Hem & Hyras granskning Så blir du en del av fusket – detta bör du ha koll på när du köper hemstäd Flyttstädade i tre dagar – fick ändå en faktura på 7000 kronor: "Vi fick en chock"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.