Annons

Starka reaktioner på hyreshöjning i Göteborg – ”empatistört”

Göteborg Hyreshöjningen hos Göteborgs kommunala värdar väcker starka reaktioner. Många hyresgäster ifrågasätter att hyrorna höjs när corona härjar, och när de själva upplever brister i sitt boende.
Foto: Gustaf Görfelt
Mahasti Hashemieh är hyresgäst och förtroendevald inom Hyresgästföreningen. "Vi som förhandlar vet att hyresgäster är missnöjda, men vi behöver fler konkreta exempel. Jag vill be alla som bor i en hyresfastighet att bli mer aktiva. Därifrån kan vi hämta in mycket information om hur saker sköts, och stärka våra argument", säger hon. Bilden till vänster är från en manifestation i Frölunda 2018.

LÄS MER: Så förhandlas din hyra

1,8 procent i genomsnitt. Så mycket höjs hyrorna den 1 juli hos Göteborgs fyra kommunala bostadsbolag: Poseidon, Bostadsbolaget, Familjebostäder och Gårdstensbostäder.

Läs ocksåNu höjs hyrorna för 73 000 hushåll i Göteborg

Det är lägre än i fjol. Men årets besked har ändå fått hyresgäster över hela staden att reagera ovanligt kraftfullt. Inte minst ifrågasätts tajmingen i olika stadsdelsgrupper på Facebook.

– Folk blir varslade, permitterade, sparkade. Vad gör kommunen då? Jo, höjer hyrorna. Helt empatistört. Vart skall folk bo, menar dom? Vi som jobbar får ju ingen löneökning i år heller, kommenterar en person i en Guldheden-tråd.

– Man höjer väl inte under en pågående kris! utropar någon i Frölunda.

Läs ocksåSå mycket höjer västsvenska värdar hyran 2020 – hela listan

– Borde inte höja hyrorna alls under 2020, skriver en tredje i en Angeredsgrupp.

Många boende reagerar också över att hyran höjs trots att de själva upplever att underhållet är eftersatt och att servicen brister. (Läs mer om det här.)

– Vilken standard rättfärdigar denna otroliga höjning, undrar jag? Tvättstuga där man fortfarande bokar tid med låscylinder, hinner inte ens hem från jobbet innan sista tvättpasset börjar. Tvätt/diskmaskin går ej att välja som tillval, kommenterar en läsare på Hem & Hyras egen Facebook.

Läs ocksåMio tar strid mot fakturan för störning: ”Ska man inte kunna spela musik mitt på dagen?”? Mio Pettersson har fått flera besök av störningsjouren när han spelat musik på eftermiddagen. Nu vägrar han betala värdens senaste faktura.

– Min toalett har krånglat tre gånger, de bytte inte ut den utan lagar den varje gång. Nu krånglar den igen. Har bott här i 24 år, kommenterar en Majornabo i en annan tråd.

Annons

En hyresgäst i Gårdsten vittnar om samma problem:

– Om de renoverade lägenheterna, och fixade allt som är fel och inte använder sig av nödlösningar, så hade den hyreshöjningen varit okej men annars tycker jag inte att hyran borde höjas. Betalar för mycket för en rätt sliten lägenhet.

Från Högsbo kommer liknande klagomål:

– Familjebostäder här i Högsbo struntar i oss som bor i de äldre husen. Dåligt underhåll. Har till exempel någon kakelplatta gått sönder så byter man bara den och den nya har inte ens samma färg som de andra. Struntar i om det kommer mögel i lägenheten, bråkat om det i 10 år.

Frölundabon Mahasti Hashemieh bor hos Poseidon, stadens största hyresvärd. Hon leder den grupp förtroendevalda hyresgäster som förhandlade med Poseidon om hyrorna tills moderbolaget Framtiden strandade förhandlingarna tidigare i år.

Hon har förståelse för de starka reaktionerna.

– Som hyresgäst hade jag förväntat mig att inte få någon hyreshöjning alls i år, utan till och med några månaders hyresreduktion eller fria hyresmånader. Att skänka två månaders hyreshöjning låter nästan löjligt, med tanke på att många hyresgäster har osäkra anställningar, är sjukskrivna, arbetslösa, ensamstående eller permitterade.

Hyresgästföreningen har försökt att hålla emot, men fick till slut vika sig för beslutet från det partsgemensamma tvistelösningsorganet Hyresmarknadskommittén (HMK).

– Vi begärde att HMK skulle ta hänsyn till hur hyresgästerna skulle klara av detta, med sjunkande BNP, försämrad ekonomi och ökande arbetslöshet. Jag kan inte säga att jag är så nöjd med 1,8 procent heller, säger Mahasti Hashemieh.

Annons

Vad säger du till hyresgäster som är arga över att hyrorna höjs trots eftersatt underhåll?

– Vi som förhandlar vet att hyresgäster är missnöjda, men vi behöver fler konkreta exempel. Jag vill be alla som bor i en hyresfastighet att bli mer aktiva. Därifrån kan vi hämta in mycket information om hur saker sköts, och stärka våra argument. Om de inte tar första steget kan vi inte hjälpa dem.

Hur ska folk göra då?

– Gör en felanmälan hos fastighetsägaren, helst skriftligt, och begär ett skriftligt svar. Får du inte ett svar som du kan nöja dig med, så gå vidare. Gör ett ärende hos Hyresgästföreningen. Ge inte upp, utan följ upp hur det går. Visst är det bostadsbrist, men det betyder inte att man ska stå ut med vad som helst. Vi har skydd genom lagar och det ska vi använda, tycker jag.

Ett annat viktigt redskap är de boendeenkäter som både bostadsbolag och Hyresgästföreningen regelbundet skickar ut, framhåller Mahasti Hashemieh.

– Ge inte för höga betyg om du inte är nöjd. Skriv varför och kontakta fastighetsägaren. Är tvättmaskinerna trasiga hela tiden och det tar veckor innan de servas så ska man skriva det. Var ärlig. Många förstår inte sambandet mellan detta och deras hyror, hur det påverkar dem. Men med hjälp av sådant här kan vi ifrågasätta hyreshöjningar.

LÄS MER: Så kan du påverka hyresförhandlingarna

Fakta: Så kan dina klagomål påverka nästa hyreshöjning – Mahastis bästa tips

Gör så här om du upplever en brist i ditt boende:

  • Nöj dig inte med att muttra i hissen – gör något åt problemet.
  • Dokumentera. Ta bilder eller filma det som inte funkar.
  • Gör en felanmälan till din hyresvärd, helst skriftligt. Senare kan det bli värdefullt att visa när du först uppmärksammade värden på problemet.
  • Begär svar. Får du ett som du inte kan nöja dig med, gå vidare. Detsamma gäller om problemet inte åtgärdas inom rimlig tid.
  • Vänd dig till Hyresgästföreningens medlemsrådgivning. Är ni flera som har samma problem, gör gemensam sak. Du kan även kontakta din lokala hyresgästförening, eller den större Hyresgästförening som täcker ditt bostadsområde.
  • Hör av dig till Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation – förtroendevalda hyresgäster som förhandlar med just din värd – och berätta hur det funkar där du bor. Du kan också kontakta Hyresgästföreningens anställda förhandlare. Din information är viktig för dem oavsett om du är medlem eller ej – förhandlingen gäller alla hyresgäster.
  • Om inget hjälper kan hyresnämnden pröva saken. Det kostar inget att vända sig dit.
Fakta: Växande missnöje med kommunala värdar i Västsverige

Att bo hos en kommunal värd är fortfarande mer populärt än att hyra av privata fastighetsägare. Det visar en stor medlemsundersökning som Hyresgästföreningen i region Västra Sverige presenterade i slutet av förra året. Hitta din värd på listan här.

Du kan också söka på vilket omdöme din egen hyresvärd får på sajten dinvard.se.

Läs också Hyresgästerna trodde de stoppat dyr renovering – nu blir de överkörda: ”Ingen lyxåtgärd” Jeanette satsade 39 års kötid – drömhemmet blev en mardröm

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.