Stena nöjda med renoveringen
Nils Pers har flera förklaringar till att flera hyresgäster är missnöjda när de flyttar in i sina lägenheter efter Stenas påkostade renovering.
– Vi har precis börjat i det här området. Vi ska renovera 694 lägenheter och har nu klarat av cirka 30 stycken. Vi tar med oss de erfarenheter vi gör här i början och vill ju slippa samma typ av fel längre fram, säger han till Hem & Hyra.
De rutiner som gäller vid ombyggnation är att huset slutbesiktigas tillsammans med entreprenören, för att se att Stena har fått det de har kommit överrens om.
– Vi har kommit med en rad besiktningsanmärkningar till entreprenören som de nu ska åtgärda. Men det vet ju inte hyresgästerna. Därför har vi planer på att ha en separat besiktning med oss och hyresgästen, så att den känner att vi verkligen har lyssnat på dem.
Men att ha hyresgästen med vid entreprenörsbesiktningen är ingen bra lösning. Nils Pers tror att det blir svårt att få ihop alla människor vid samma tillfälle och att syftet med besiktningarna är så olika. I det ena fallet handlar det om hur entreprenören har följt avtalet, och det andra hur hyresgästen trivs med de nya lösningarna.
– Vi har heller inte bytt ut allt i lägenheterna vid den här renoveringen. Det som är kvar sedan tidigare syns ju mycket mer nu, när allt annat är utbytt. Men det är kanske något vi borde ändra på. Det ska ju vara ett bra helhetsintryck av lägenheten.
Har det hänt att ni har bytt entreprenör vid någon renovering?
– Ja, det har vi gjort. Om entreprenören missköter sig och inte åtgärdar våra besiktningsanmärkningar så har vi bytt. Men jag vill poängtera att vi är nöjda med den entreprenör som arbetar på Kvarngärdet nu, säger Nils Pers, vd för Stena fastigheter Stockholm AB till Hem & Hyra.
Annons
MISSA INGET FRÅN HEM & HYRA. Tryck här för att följa oss på Facebook.