Annons

Stockholm klagar mest – Göteborg minst

Nyheter Det är mycket ris och lite ros när Hyresgästföreningens medlemmar hör av sig för att tycka till om organisationens arbete. Men skillnaderna mellan landets regioner är stora.

De allra flesta synpunkter som lämnas till Hyresgästföreningen är negativa sådana. Av de synpunkter som kommit in under det senaste året är 428 klagomål, 110 neutrala synpunkter och endast 33 positiva.

Framför allt är det nya hyresnivåer efter förhandlingar och resultaten av juridiska ärenden som retar upp de som hör av sig. Men många av de som hör av sig vill också visa sitt missnöje med själva bemötandet de fått från Hyresgästföreningens representanter.

Läs ocksåVärd gjorde upp direkt med hyresgäster – stäms på över halv miljon: ”Har agerat smutsigt”Text med ordet skadestånd. Kvinna som tittar rakt fram.

Josefin Moback, samordnare för synpunktshandläggarna på Hyresgästföreningen, tycker inte att man ska tolka detta som att det finns ett utbrett missnöje bland föreningens medlemmar.

– De människor som når oss är de som behöver få återkoppling eller ytterligare hjälp. De medlemmar som är nöjda är mindre benägna att höra av sig. Jag tycker inte att det är oroande att det är just de missnöjda medlemmarna som hör av sig, det är naturligt, säger Josefin Moback, samordnare för synpunktshandläggarna på Hyresgästföreningen.

Annons

Hur många människor som hör av sig skiljer sig stort mellan landets olika regioner. Stockholmarna kommer in med överlägset flest synpunkter. Både totalt sett och sett till andelen medlemmar som hör av sig till Hyresgästföreningen är Stockholm den region som både klagar och hyllar mest. Region Västra Sverige, där Göteborg ingår, klagar däremot minst bland landets regioner. 

Läs ocksåHyresgästen Anne-Li om Uppsalahems hyreskrav: ”Det är bedrövligt”En tudelad bild. Den t v föreställer Uppsalahems kontor. En gul husfasd md en trappa upp till entrén. Till vänster i bilden syns loggan på husfasaden. Bilden till höger är en porträttbild på en kvinna runt 60 år. Hon har mörkt, långt mittbenat hår och svarta rektangulära glasögon med rundade hörn. Hon tittar in i kameran.

I förhållande till antalet medlemmar hos Hyresgästföreningen är det mycket få synpunkter och klagomål som registreras. De 571 synpunkter som registrerades från den första juli förra året och ett år framåt motsvarar att cirka 0,1 procent av föreningens medlemmar lämnat en synpunkt var. Året innan låg samma siffra på 731 stycken. De låga antalen har fått Hyresgästföreningen att misstänka att många synpunkter som kommer in från medlemmarna aldrig hamnar i registret.

– Det är en väldigt låg siffra. Men jag tror inte att det handlar om att medlemmar inte tycker saker, utan om att deras åsikter fångas upp i andra kanaler och aldrig registreras, säger Josefin Moback.

Annons

Klagomålskurvan nådde sin topp i maj i år. Efter att Hyresgästföreningen i en kampanj publicerade citat från de politiska partierna var det många som hörde av sig och var kritiska mot att Sverigedemokraterna var det enda riksdagspartiet som inte lyfts fram i kampanjen. Styrelsen försvarade beslutet med att partiet saknar en samlad bostadspolitik. Totalt kom 43 klagomål in till synpunktshanteringen om kampanjen och elva medlemmar valde att lämna föreningen på grund av den.

Läs ocksåNu säljer Öbo Britt-Maries hem: "Luften gick ur mig"En kvinna står vid ett av husen som Öbo vill sälja.

– Det som hände i våras märkte vi på en gång. Många hörde av sig på kort tid. Vi samarbetade med de som drev kampanjen, samlade in och bemötte medlemmarnas klagomål, säger Josefin Moback.

Fakta: Om Hgf:s synpunktsregister

Hyresgästföreningen har samlat in alla synpunkter som kommit in i ett gemensamt register sedan 2006. Syftet är att föreningen ska lära av sina misstag, kvalitetssäkra verksamheten och återvinna förtroendet hos missnöjda medlemmar. Både medlemmars och icke-medlemmars synpunkter registreras, men det är nästan uteslutande medlemmar som hör av sig.

Fakta: Regionerna som klagar mest

Siffrorna avser antalet negativa synpunkter som inkommit till regionernas synpunktshantering under perioden den 1 juli 2013 till och med den 30 juni 2014.

1. Region Stockholm 144

2. Region Sydost 78

3. Region Bohus-Älvsborg-Skaraborg 44

4. Region Mitt 41

5. Region Aros-Gävle 28

6. Region Norrland 17

7. Region Södra Skåne 16

8. Region Norra Skåne 13

9. Region Västra Sverige 3

Läs också Nytt hovrättsbeslut: Dålig förvaltning stoppar inte årlig hyreshöjning Hyresgästbasen pratade på SD-konferens: ”Viktigast är kampen mot marknadshyror”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.