Stockholm klagar mest – Göteborg minst
De allra flesta synpunkter som lämnas till Hyresgästföreningen är negativa sådana. Av de synpunkter som kommit in under det senaste året är 428 klagomål, 110 neutrala synpunkter och endast 33 positiva.
Framför allt är det nya hyresnivåer efter förhandlingar och resultaten av juridiska ärenden som retar upp de som hör av sig. Men många av de som hör av sig vill också visa sitt missnöje med själva bemötandet de fått från Hyresgästföreningens representanter.
Josefin Moback, samordnare för synpunktshandläggarna på Hyresgästföreningen, tycker inte att man ska tolka detta som att det finns ett utbrett missnöje bland föreningens medlemmar.
– De människor som når oss är de som behöver få återkoppling eller ytterligare hjälp. De medlemmar som är nöjda är mindre benägna att höra av sig. Jag tycker inte att det är oroande att det är just de missnöjda medlemmarna som hör av sig, det är naturligt, säger Josefin Moback, samordnare för synpunktshandläggarna på Hyresgästföreningen.
Hur många människor som hör av sig skiljer sig stort mellan landets olika regioner. Stockholmarna kommer in med överlägset flest synpunkter. Både totalt sett och sett till andelen medlemmar som hör av sig till Hyresgästföreningen är Stockholm den region som både klagar och hyllar mest. Region Västra Sverige, där Göteborg ingår, klagar däremot minst bland landets regioner.
I förhållande till antalet medlemmar hos Hyresgästföreningen är det mycket få synpunkter och klagomål som registreras. De 571 synpunkter som registrerades från den första juli förra året och ett år framåt motsvarar att cirka 0,1 procent av föreningens medlemmar lämnat en synpunkt var. Året innan låg samma siffra på 731 stycken. De låga antalen har fått Hyresgästföreningen att misstänka att många synpunkter som kommer in från medlemmarna aldrig hamnar i registret.
– Det är en väldigt låg siffra. Men jag tror inte att det handlar om att medlemmar inte tycker saker, utan om att deras åsikter fångas upp i andra kanaler och aldrig registreras, säger Josefin Moback.
Klagomålskurvan nådde sin topp i maj i år. Efter att Hyresgästföreningen i en kampanj publicerade citat från de politiska partierna var det många som hörde av sig och var kritiska mot att Sverigedemokraterna var det enda riksdagspartiet som inte lyfts fram i kampanjen. Styrelsen försvarade beslutet med att partiet saknar en samlad bostadspolitik. Totalt kom 43 klagomål in till synpunktshanteringen om kampanjen och elva medlemmar valde att lämna föreningen på grund av den.
– Det som hände i våras märkte vi på en gång. Många hörde av sig på kort tid. Vi samarbetade med de som drev kampanjen, samlade in och bemötte medlemmarnas klagomål, säger Josefin Moback.
Hyresgästföreningen har samlat in alla synpunkter som kommit in i ett gemensamt register sedan 2006. Syftet är att föreningen ska lära av sina misstag, kvalitetssäkra verksamheten och återvinna förtroendet hos missnöjda medlemmar. Både medlemmars och icke-medlemmars synpunkter registreras, men det är nästan uteslutande medlemmar som hör av sig.
Siffrorna avser antalet negativa synpunkter som inkommit till regionernas synpunktshantering under perioden den 1 juli 2013 till och med den 30 juni 2014.
1. Region Stockholm 144
2. Region Sydost 78
3. Region Bohus-Älvsborg-Skaraborg 44
4. Region Mitt 41
5. Region Aros-Gävle 28
6. Region Norrland 17
7. Region Södra Skåne 16
8. Region Norra Skåne 13
9. Region Västra Sverige 3