Stopp i toan inte värdens fel: ”hyresgästen använder för mycket papper”
Att döma av handlingarna i hyresnämnden är både värd och hyresgästen i Värmland rejält trötta på varandra. Enligt värdens dokumentation har hyresgästen ständigt påtalat brister i lägenheten. När hantverkare kommit för att åtgärda problemen har hon med kort varsel avbokat tiderna vid ett flertal tillfällen.
Klicka här för att läsa artikeln på arabiska
Hyresgästen verkar å sin sida inte nöjd med vare sig det arbete eller den utrustning som värden monterat. Hyresnämnden i Göteborg och nu nyligen Svea hovrätt har därför fått avgöra huruvida den nyligen installerade toalettstolen är av godtagbar standard.
”Avföring upp till kanten”
”Den nya stolen är av enklare slag och sannolikt underdimensionerad. Det är därför det bli stopp och vatten och avföring kommer att stå upp till kanten”, hävdar hyresgästen.
Värden menar att den nya toalettstolen, som kunde installeras efter många turer, är av välkänt fabrikat och inget lågprismärke. Vid det tillfälle som det blev stopp och rörmokare fick rycka ut berodde det, enligt rörmokaren, på att hyresgästen stoppat i alldeles för mycket toapapper och således orsakat stoppet själv.
Fick faktura på 12 400 kronor
För stoppet i avloppet skickade värden en faktura på 12 400 kronor. Hyresgästen svarade med att göra en polisanmälan.
Hyresgästen, en kvinna i 50-årsåldern, hävdar att hon är pedant, använder mycket lite toapapper och till och med använder duschen ibland vid toalettbesök. Det är inte hennes fel att det blivit stopp i toaletten.
Hyresnämnden konstaterar att det är hyresgästen som har bevisbördan när det gäller brister i lägenheten. Vad stoppet i toastolen berott på har inte utretts. Hyresgästen är även missnöjd med att golvet i sovrummet buktar. Men ett buktande golv är i normala fall inget hinder i nyttjanderätten. Därför avslår Hyresnämnden i Göteborg hyresgästens ansökan om åtgärdsföreläggande.
Värden villig att medla
Utan att komma med någon ny bevisning överklagade hyresgästens hyresnämndens beslut till hovrätten – som också avslår ansökan om åtgärdsföreläggande.
En möjlig tröst för hyresgästen är att värden förklarat sig villig att delta i en medling om fakturan för spolningen.
Hovrättens beslut kan inte överklagas.
Det är i princip bara det du gör ifrån dig samt toapapper som ska spolas ner i toaletten. Kattsand, bindor, tamponger, kondomer, tops, tvättlappar och snus är alla exempel på saker som ska orsaka stopp eller förstöra och därmed kostnader. Inte ens hushållspapper ska spolas ner eftersom det är gjort för att suga upp vatten och inte löser sig i vatten på samma sätt som toapapper gör. Genrébild.
Huvudregeln i tvister mellan hyresgäster och värd är den som anser att något är fel ska kunna bevisa det. Det räcker inte med att säga ”det är ju såhär”. Du måste kunna styrka det du påstår för någon som inte känner dig med dokumentation. Exempelvis bilder och videoinspelningar. Handlar det om störningar är det bra att skriva ner tid och datum för när du blivit störd i boendet. Det är också bra att ha en tredje part som styrker det du säger, till exempel störningsjouren.
Källa: Roger Höög, Hyresgästföreningen