Annons

Stopp i toan inte värdens fel: ”hyresgästen använder för mycket papper”

Nyheter Toastolen var i det närmaste helt ny när hyresgästen fick stopp och vatten och avföring stod upp till kanten. Det beror på att stolen är av ett enklare slag och underdimensionerad, hävdar hyresgästen. Värden menar att hyresgästen stoppat i alldeles för mycket toapapper. Nyligen avgjorde hovrätten ärendet.
stopp i toa, toalettpapper, toalett, toa
Foto: Getty
För mycket toapapper? Hyresgästen hävdar att det är toalettens fel att det blev stopp i toan. Rörmokaren som fick rycka ut och lösa stoppet menar att hyresgästen använt alldeles för mycket toapapper. Genrébild.

Att döma av handlingarna i hyresnämnden är både värd och hyresgästen i Värmland rejält trötta på varandra. Enligt värdens dokumentation har hyresgästen ständigt påtalat brister i lägenheten. När hantverkare kommit för att åtgärda problemen har hon med kort varsel avbokat tiderna vid ett flertal tillfällen.

Klicka här för att läsa artikeln på arabiska

Läs ocksåSlarvade konstant med hyran – barnkonventionen räddar mannen från att vräkasTvådelad bild: Ena halvan visar ingången till hyresnämndens lokaler i Västmanlands tingsrätt. På den andra bilden, som är en genrebild, ser man en liten pojke bakifrån. Han tittar ut genom ett stort fönster.

Hyresgästen verkar å sin sida inte nöjd med vare sig det arbete eller den utrustning som värden monterat. Hyresnämnden i Göteborg och nu nyligen Svea hovrätt har därför fått avgöra huruvida den nyligen installerade toalettstolen är av godtagbar standard.

”Avföring upp till kanten”

”Den nya stolen är av enklare slag och sannolikt underdimensionerad. Det är därför det bli stopp och vatten och avföring kommer att stå upp till kanten”, hävdar hyresgästen.

Annons

Värden menar att den nya toalettstolen, som kunde installeras efter många turer, är av välkänt fabrikat och inget lågprismärke. Vid det tillfälle som det blev stopp och rörmokare fick rycka ut berodde det, enligt rörmokaren, på att hyresgästen stoppat i alldeles för mycket toapapper och således orsakat stoppet själv.

Läs ocksåKvinna som anklagades för störningar får bo kvar – hyresnämnden: "Brist på bevis"Störningsärende i hyresnämnden.

Fick faktura på 12 400 kronor

För stoppet i avloppet skickade värden en faktura på 12 400 kronor. Hyresgästen svarade med att göra en polisanmälan.
Hyresgästen, en kvinna i 50-årsåldern, hävdar att hon är pedant, använder mycket lite toapapper och till och med använder duschen ibland vid toalettbesök. Det är inte hennes fel att det blivit stopp i toaletten.

Hyresnämnden konstaterar att det är hyresgästen som har bevisbördan när det gäller brister i lägenheten. Vad stoppet i toastolen berott på har inte utretts. Hyresgästen är även missnöjd med att golvet i sovrummet buktar. Men ett buktande golv är i normala fall inget hinder i nyttjanderätten. Därför avslår Hyresnämnden i Göteborg hyresgästens ansökan om åtgärdsföreläggande.

Annons

Värden villig att medla

Utan att komma med någon ny bevisning överklagade hyresgästens hyresnämndens beslut till hovrätten – som också avslår ansökan om åtgärdsföreläggande.
En möjlig tröst för hyresgästen är att värden förklarat sig villig att delta i en medling om fakturan för spolningen.

Hovrättens beslut kan inte överklagas.

Fakta: Spola inte ner det här i toan

Det är i princip bara det du gör ifrån dig samt toapapper som ska spolas ner i toaletten. Kattsand, bindor, tamponger, kondomer, tops, tvättlappar och snus är alla exempel på saker som ska orsaka stopp eller förstöra och därmed kostnader. Inte ens hushållspapper ska spolas ner eftersom det är gjort för att suga upp vatten och inte löser sig i vatten på samma sätt som toapapper gör. Genrébild.

Fakta: Bevisbörda

Huvudregeln i tvister mellan hyresgäster och värd är den som anser att något är fel ska kunna bevisa det. Det räcker inte med att säga ”det är ju såhär”. Du måste kunna styrka det du påstår för någon som inte känner dig med dokumentation. Exempelvis bilder och videoinspelningar. Handlar det om störningar är det bra att skriva ner tid och datum för när du blivit störd i boendet. Det är också bra att ha en tredje part som styrker det du säger, till exempel störningsjouren.

Källa: Roger Höög, Hyresgästföreningen

Läs också Jobbade i Norge och blev sen med hyran – mister lägenheten Bristerna i Kenneths lägenhet fixades inte på flera månader: "Det är tröttsamt" Värd tog ut halv miljon i överhyra – hyresgästen Lars: "Dålig stil"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.