Stor skillnad i sponsringen mellan olika kommunala bolag
Av de 60 000 kronorna från Trelleborgshem går 50 000 till fotbollsklubben TFF. För det får man reklamskyltar med bra placering.
– Dels vill vi stödja idrotten i Trelleborg, dels vill vi profilera oss på hemmaplan. Vi stödjer även en handbollsklubb med 10 000 kronor, säger Kent Jönsson, vd för Trelleborgshem.
Vilken då?
– Där satte du dit mig. Det får jag kolla upp, säger Kent Jönsson och bläddrar i sina papper innan han återkommer med svaret.
– IFK Trelleborg.
Han menar att det är viktigt för det kommunala bolaget att synas även om man har alla lägenheter uthyrda och en lång bostadskö.
Ystadbostäder lägger däremot inga stora summor på den lokala idrotten.
– Vi köper några små annonser i programbladen. Det är under 20 000 kronor fördelat på tre olika klubbar. Vi har varit väldigt återhållsamma. Vi är ändå välkända i stan och vi har ingenting tomt, säger Toste Clementson, vd på Ystadbostäder.
I stället väljer Ystadbostäder att stödja andra lokala projekt.
– Man måste alltid väga kostnaden mot nyttan. Det som ligger närmast för oss är att stödja det drogförebyggande arbetet i kommunen. Det har en viss koppling till boendet eftersom det kan bidra till att minska vandalisering och inbrott, säger Toste Clementson.