Stora brister i nytt hyreshus: ”50 felanmälningar kvar att åtgärda”
Hem & Hyra har i en artikel skrivit att Familjebostäder kompenserar sina hyresgäster med flera miljoner kronor för att hyresgästerna har tvingats leva med stora brister. Vi har mejlat frågor till Johan Live, kommunikationschef på Serneke Sverige AB, ansvarig entreprenör för nyproduktionen på Johanneshovsvägen i Stockholm, för att ta reda på hur de ser på saken.
Det talas bland annat om hissar som stått stilla ofta, ventilation som dånar så att hyresgästerna inte kan sova, lägger av helt eller för med sig matos in i lägenheterna. Men även handukstorkar som har fel. Kommentar?
– Vår bild är att de fel du nämner kring ventilationssystemet är en kombination mellan systemets funktionalitet och att det alltid behöver göras injusteringar i nybyggda hus. Vi kommer givetvis att göra det vi kan för att åtgärda problemen gällande ljudet. Gällande matos har det berott på olika orsaker och i dagsläget har vi åtgärdat felen. Att hissarna ibland stannar beror delvis på att en säkerhetsinställning gör att hissarna slår ifrån när dörrarna står öppna för länge eller att grus fastnar i skenorna för hissdörrarna, skriver han i ett svar.
Ni är ju ett erfaret byggbolag. Hur har det kunnat bli så många fel i nyproducerade lägenheter?
– Utifrån de felanmälningar som vi fått till oss kopplade till produktionen och som ingår i vårt åtagande som entreprenör att åtgärda, så är det inte ett onormalt stort antal. Vi har givetvis förståelse för att fel och brister i ett nybyggt hus upplevs som störande och vi jobbar självklart tillsammans med Familjebostäder för att alla boende ska känna sig nöjda.
Sedan undrar jag om det varit ovanligt många fel i det här huset jämfört med andra hus ni byggt?
– Se svar ovan
När kommer felen att vara åtgärdade?
– Vi har en löpande dialog med Familjebostäder kring felanmälningar och de åtgärder som vi jobbar kontinuerligt med, precis som vi gör i alla nyproducerade projekt. Många av anmälningarna är åtgärdade och vi har i dagsläget cirka 50 st felanmälningar som vi arbetar med att avhjälpa. Vi kommer utreda och åtgärda de felanmälningar som åligger oss under hela den garantitid som återstår. Vi är förstås måna om att alla hyresgäster ska få den standard som deras hyresvärd har beställt.
Familjebostäder kommer ju att kompensera hyresgästerna för bristerna, kommer ni att kompensera bostadsbolaget för felen i huset?
– Det kan vi inte kommentera eftersom det är en del i vår affärsöverenskommelse med Familjebostäder.
Sedan har minst en person fått en rätt rejäl elstöt av handdukstorken också, kan du kommentera det?
– Jag har kännedom om ett sådant fall, som berodde på ett produktfel, vilket givetvis är allvarligt. Felet åtgärdades av el-entreprenören genom att handukstorken byttes ut.