Stora problem med samarbete kring saneringarna av ohyra
Efter tre misslyckade saneringsförsök sa Lindesbergsbostäder, Libo, upp mannens kontrakt med hänvisning till att han åsidosatt vårdplikten av lägenheten. Då hade han vid tre tillfällen vägrat släppa in saneringsfirman i alla rum och inte gjort de förberedelser som krävs för en lyckad sanering.
Det är tredje gången sedan 2015 som Libo försöker vräka en hyresgäst som inte samarbetat tillräckligt vid sanering, men det här är första gången de lyckats få igenom uppsägningen i hyresnämnden.
– Ohyra kräver en hel del insatser av hyresvärden och då måste hyresgästen medverka. Annars riskerar man uppsägning, säger Hyresgästföreningens jurist Carl-Henrik Lindmark i Örebro. (Se faktaruta om vårdplikt längre ned i artikeln).
Kanske är det något som vi kommer se mer av? För problemet med att hyresgäster inte samarbetar tillräckligt är stort, det visar Hem & Hyras egen undersökning bland 18 slumpvis utvalda privata och kommunala hyresvärdar i Mellansverige och Gävleborgs län. (Se fakta ruta längst ned i artikeln.)
I Mälardalen är det Eskilstuna kommunfastigheter, Tierpsbyggen, Mimer och Flens bostad som uppger att de har störst problem.
Det enda bolag som säger att de inte har några problem alls är Katrineholms Fastighets AB.
– Saneringsfirmorna har förklarat för oss att det hänger upp till 80 procent på hyresgästen att saneringen alls lyckas, säger Lotta Radziejewski vid Hällefors bostads AB.
Mimer i Västerås skriver en överenskommelse med hyresgäster vars lägenheter ska saneras och tar ut en straffavgift när saneringen inte kan genomföras.
– Sedan vi började jobba med att träffa alla hyresgäster och skriva en överenskommelse så har fall där det inte fungerar minskat markant, säger Thomas Ljungh på Mimer.
Bostadsbolagen i Flen och Eskilstuna anser att det borde införas ett skadestånd för dem som inte anmäler eller försvårar saneringen.
Att tvingas göra om saneringar blir kostsamt för bostadsbolag. Dessutom riskeras att skadedjur sprider sig till grannar. I det aktuella fallet i Lindesberg hann lössen sprida sig till två grannar och kostnaden för sanering av mannens lägenhet är nu uppe i 60 000 kronor, och kommer att stiga när han flyttar och bostaden saneras ordentligt.
Inget annat bolag bland de 15 tillfrågade har gått så långt som Libo och sagt upp hyresgäster som inte samarbetar.
Vad har då problemen med att hyresgäster inte samarbetar ha för orsaker. Andreas Olsson på saneringsfirman Nomor tror att det kan beror såväl på psykisk ohälsa som på språkförbistring och kulturella skillnader.
– Man kan komma från ställen i världen där de har rätt att använda preparat som inte är tillåtna i EU. Och här kommer vi på besök fem gånger, och de undrar vad fasiken vi håller på med i Sverige. Jag har bott både i Mellanöstern och Asien och där har man inte sådana lagstiftningar som här. Dessutom ska vi arbeta enligt försiktighetsprincipen – det betyder att vi alltid ska börja med det preparat som är minst farlig, och om det inte hjälper så trappar vi upp.
Han säger vidare att det många gånger känns hopplös när sanerarna får återkomma till lägenheter gång på gång utan att skadedjuren försvinner. Då finns det ofta en anledning:
– Då kan det vara till exempel vara så att hyresgästen har psykiska eller fysiska besvär. Det är ju ett samhällsproblem. Det blir ohållbart att en människa som inte mår bra måste klara av att göra saker som är jobbiga nog för någon som inte har sådana problem, säger Andreas Olsson.
Han efterlyser också bättre trepartssamarbeten mellan sanerarna, hyresgästen och hyresvärden. Det är något som slagit väl ut i Borlänge där antalet saneringar sjunkit från 120 vägglussaneringar för två år sedan mot 20 pågående fall just nu. Läs mer om det här.
• Vårdplikt innebär att du som hyresgäst har skyldighet att rapportera fel och samarbeta för att bevara lägenhetens skick.
- Hem & Hyra mejlade till 18 slumpvis utvalda privata och kommunala bostadsbolag i Mellansverige och Gävleborgs län och frågade om de hade problem med att samarbeta med hyresgästerna vid saneringar av ohyra.
- Av de 18 bolagen svarade 15 på våra frågor.
14 av bolagen svarade att de upplevt svårigheter att sanera på grund av att hyresgäster inte samarbetar, tre svarade att de upplevt det, men sällan. - Bara ett bolag svarade att de aldrig upplevt några problem av den här typen.