Stora skillnader mellan värdarnas förvaltning
För fjärde gången har Hyresgästföreningen frågat tusentals hyresgäster i västra Sverige hur de upplever sitt boende. Rapporten, som släpptes idag, visar att hyresgäster hos allmännyttan generellt är mer nöjda än de som hyr hos privatvärdar. Jämfört med 2009, då förra undersökningen gjordes, har värdarnas snittbetyg sjunkit något.
– Att hyresgästerna inte är mer nöjda med vardagsförvaltningen idag jämfört med för tio år sedan är nog det mest anmärkningsvärda, säger Lennart Sjöstedt, bostadspolitiskt sakkunnig på Hyresgästföreningen.
Mest nöjda är regionens hyresgäster med utomhusmiljön, tvättstuga och hyresvärdarnas tillgänglighet. Däremot bör hyresvärdarna i regionen enligt rapporten prioritera förbättringar vad gäller underhåll och lägenheternas standard.
– Det här har varit områden man borde prioritera sedan vi släppte den första rapporten 2004, säger Lennart Sjöstedt.
– Att vardagsförvaltningen inte förbättrats sedan dess är ett tydligt tecken på att värdarnas ambitionsnivå är för låg.
Undersökningen visar också på stora skillnader i förvaltningskvalité mellan de olika bostadsföretagen. Trots att allmännyttan sammanlagt får högre betyg av hyresgästerna toppas listan överlägset av en privatvärd: Örgryte Bostad. Bäst betyg av de kommunala bostadsbolagen får Varbergs Bostad.
Sämst betyg av alla bolag i undersökningen får Bovista, som förvaltar lägenheter i Bergsjön och Västra Frölunda i Göteborg. Som Hem & Hyra skrivit om tidigare har lägenheterna där varit omskrivna i flera år på grund av bristande underhåll. Helt nyligen stod det klart att Bovista köps upp av fastighetsägaren Balder – vars dotterbolag Balder Hisingen AB får näst sämst betyg i undersökningen.
Hela rapporten hittar du här.