Annons

Stora summor för små kryp

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg Krypen blir fler och allt svårare att bli av med. Det kan man se på bostadsbolagens fakturor för skadedjurshantering. Hos flera av regionens största bolag skenar kostnaderna.
Foto: TT
Klicka på bilden för att få se hela.

För fem år sedan lade AB Bostäder i Borås 25 000 kronor på att bekämpa ohyra. Förra året var summan 373 000 kronor. En ökning på över tusen procent. 

– Det var vägglössen som kom 2012, det gjorde att kostnaderna ökade rejält. Men nu tycker jag att just det problemet är på väg att vända, säger vd Sven Liljegren. 

Läs ocksåSatte ut möbler med vägglöss i trappen – hyresgäst sedan 28 år vräksBild på vägglöss i en soffa och möbler i trapphuset.

Nu är det i stället kackerlackor som är på frammarsch. Så någon större nedgång i kostnaderna för skadedjur tror Liljegren inte är att vänta.

– Det är en ny värld där människor reser mer och rör sig. Man behöver inte åka längre än till Spanien för att få med sig de här problemen. 

Men något stort problem tycker inte Sven Liljegren att skadedjuren är för bolaget, trots att det rör sig om kostnader på flera hundra tusen.

Läs ocksåElin blev utan egen toalett sedan taket fallit nerEn kvinna med blont hår och blå ögon som står i ett badrum och pekar upp mot taket samt en närbild på taket där putsen har släppt.

– Problemet är störst för den som drabbas, den hyresgäst som får leva med det. Vi vet att det kan vara väldigt jobbigt. Därför är vi noga med att sätta in sanering direkt, säger Sven Liljegren.

Annons

AB Bostäder i Borås är långt ifrån ensamma om att ha skenande kostnader. Bland de tio största bolagen i BohusÄlvsborg-Skaraborg var det Eidar i Trollhättan som förra året fick den saftigaste notan för ohyra. Under 2014 lade bolaget cirka 850 000 kronor på att bli av med småkryp.

– Vi vet inte exakt vad som ligger bakom den siffran. Vi har inte hunnit analysera det. Men att vi haft ökade problem med vägglöss och kackerlackor stämmer, säger Carina Johansson verksamhetschef på Eidar.

Läs ocksåMalen invaderar Julias hem – värden väntar på att den ska försvinna av sig självI mer än ett halvår har malar tagit sig in i Julia Erikssons lägenhet. Först när hon anmälde att det kryllar av dem också på vinden agerade värden. En gammal matta slängdes ut, men ingen större sanering har gjorts. I stället väntar hyresvärden Castellum på att malarna ska försvinna av sig själva.

I år verkar kostnaderna gå ner till vad Carina Johansson kallar ”mer normala” nivåer. Bland annat beror det på att hyresgästerna blivit bättre på att höra av sig i tid, så att saneringarna inte blir så omfattande.

– Vi är tydliga med att vi har ett avtal hos Anticimex och att det inte kostar hyresgästen något att ringa dem.

Eidar sticker också ut genom att erbjuda hyresavdrag till de hyresgäster som drabbas av ohyra. Det är inte självklart och prövas från fall till fall, men bolaget har en riktlinje på mellan 5 och 15 procent.

Annons

– Även om det är hyresgästen som tagit in ohyran kan vi aldrig bevisa det, säger Carina Johansson

Hos Uddevallahem resonerar man på ett annat sätt.

– Vi har varit ganska hårda där. Eftersom det inte är vi som brustit i rutiner utan något man fått med sig in i lägenheten själv betalar vi inte ut några ersättningar. Men undantag finns så klart om vi till exempel vet att det funnits problem i lägenheten tidigare, säger Mikael Måneling, fastighetschef på Uddevallahem som även de haft ökade kostnader för skadedjur.
Sedan ett par år tillbaka har summan för att bli av med skadedjur ökat med över 100 procent.

– Vi ser en ökning av antalet saneringar men vi ser också att saneringarna blir allt mer omfattande och långdragna, säger Mikael Måneling.

Läs också Så spreds vägglöss i flerfamiljshuset - demenssjuk tvingas flytta Rickard och Birgitta fick skulden för vägglöss – tvingas flytta: "Vart ska vi ta vägen?"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.