Hyresgästföreningen: Störda hyresgäster ska ha 36 000 i ersättning
Hyresgäster på Rådhusgatan i centrala Sundsvall mådde så dåligt av de störningar som hyresvärdens renovering orsakade att de fick fysiska besvär och ofta kände sig tvingade att lämna hemmet under det år som arbetet pågick.
Fastigheten ägs av Din Bostad i Sundsvall AB. Ett av koncernen Fastighets AB Balders bolag.
– Bilningsarbetena pågick i många dagar, från morgon till eftermiddag. Oljudet var så fruktansvärt högt att det var omöjligt att vara hemma helt enkelt, berättar Arne Öjerhag, 73.
Arne och hans fru Inga är pensionärer, som många andra i huset, och är vanligtvis hemma om dagarna när byggarbetarna var i full gång. Liksom funktionshindrade och studenter i huset.
Arne och Inga vittnade om sina upplevelser i tingsrätten för några veckor sedan. Bland annat framförde de kritik mot den bristande informationen.
– Ibland utfördes arbeten helt andra dagar än de informerat om. Det hade varit en sak om man hade kunnat planera ”flykten”. Nu blev det panik. Det gick inte att komma undan oljudet i något rum för att det pågick i flera lägenheter runtom samtidigt. Inte ens hörselkåpor hjälpte. Jag höll på bli galen, berättar Inga Öjerhag, 81, för Hem & Hyra.
Arbetena krävde också avstängning av vattnet emellanåt. Vilket ofta kom som en överraskning, enligt hyresgästernas vittnesmål.
– En gång stod jag i duschen med schampo i håret när det plötsligt inte kom en droppe. Hantverkarna sa åt mig att vänta. 40 minuter senare slog de på igen, säger Inga upprört.
Enligt Niklas Dabrowski, kundrelationsansvarig för Balder, har de på grund av underhållsskäl tvingats göra renoveringarna i huset. Ett arbete som kommer att fortgå löpande vartefter hyresgäster flyttar ut.
– Arbetet sker för att det måste och vi gör allt vi kan för att minimera det ljudintensiva arbetet. Genom standardiserade lösningar och arbetsmetoder påskyndar vi arbetet så mycket det bara går och det drar ned på den sedvanliga arbetstiden för dessa arbeten, säger Niklas Dabrowski, kundrelationsansvarig för Balder.
Enligt ägarna är renoveringen ett sedvanligt underhåll, vilket måste accepteras av hyresgästerna enligt kontraktet. Även om det innebär störningar.
– Vi är förpliktigade att underhålla våra fastigheter så de är i gott skick men även håller en god standard. Av den anledningen renoverar vi även alla andra delar av bostaden när ”vi ändå är där” så den kommande hyresgästen kan flytta in i en bostad och vara trygg med att den inte kommer behöva evakueras eller bo i en ombyggnation under många år framöver, säger Niklas Dabrowski.
Det avgörande i tvistefrågan handlar om ifall renoveringarna räknas som ett så kallat ”sedvanligt underhåll”, som enligt lag ska utföras, eller om det handlar om ”standardhöjande åtgärder”. Vid det sistnämnda har hyresgästerna rätt till ersättning för konstaterade störningar. Men inte om det gäller underhåll.
Hyresgästföreningens jurist Johan Hermansson företräder hyresgästerna och för honom är saken glasklar:
– Det här handlar om standardhöjande totalrenoveringar eftersom man dessutom höjer hyrorna efteråt, säger Hermansson.
I tingsrätten yrkade han därför på en nedsättning av hyran för de drabbade med 20 procent under den tid störningarna pågick.
– Det är relativt lågt räknat med tanke på de allvarliga störningarna, men ändå en tydlig och viktig markering att det här inte är okej.