Annons

Störs av tillfälliga grannar

Kiruna Hyresgästföreningen ansöker om ett åtgärdsföreläggande mot Kirunabostäder för störningar.
Foto: Göran Lindh
Juristen. Mikael Renqvist vill ha utrett om en störning är en brist i en lägenhet. Men också att det blir lugnt.

Är störningar från grannar en brist i lägenheten som kan ge rätt till hyressänkning? Det anser Hyresgästföreningen och kräver att Kirunabostäder vidtar åtgärder mot Migrationsverkets lägenheter.

En hyresgäst i Kiruna har upplevt att det förekommit störningar i en stor omfattning i huset. Det pratas på nätterna och det blir ofta diskussioner mellan de boende i lägenheterna som störningarna kommer ifrån. Störningsjouren har kontaktats flera gånger, vilket också Kirunabostäder, som äger fastigheten, konstaterar.

Läs ocksåHundratals kilo rakt ner i golvet - muskelbyggarnas nattliga stök plågar grannarna: ”Vi har haft ett helvete”Genrebild, muskelbyggaren på bilden är inte samma som i artikeln.

– Men vår medlem upplever inte att det har blivit bättre. Hyresvärden säger att man vidtagit åtgärder. Ändå störs vår medlem, säger Mikael Renqvist, jurist hos Hyresgästföreningen i Norrland.

– Vi menar att det här innebär att vår medlem inte har en lägenhet i fullgott skick och har rätt till hyresnedsättning. Dessutom kräver vi att Kirunabostäder åläggs att vidta åtgärder.

Det är migrationsverket som hyr två lägenheter i huset och det är därifrån de upplevda störningarna kommer.

Annons
Läs ocksåInga konkreta bevis för att hunden skäller – men därför går Harry ändå med på att flyttaEn tvådelat bild. En ylande hund och en skylt med texten: Förhandlings pågår.

– Det är verkligen tråkigt att någon upplever att den störs. Vi har boendevärdar som ska kontaktas av hyresvärden sådana gånger, säger Guna Graufelds på Migrationsverkets presstjänst.

– När vi hyr lägenheter handlar det alltid om tillfälliga boenden. Det är hög omsättning på de som bor där.

Ofta är det dessutom många från olika håll i världen som bor i varje lägenhet. Men det, menar Guna Graufelds, utesluter inte måste ta till sig den information hyresvärden ska dela ut.

Läs ocksåHyresgäst blev uppsagd två gånger – får halv miljon och fyra eldstäder i förlikning

– Någon egen boskola eller liknande har inte vi, säger hon.

– Det ska fungera på samma sätt som när vem som helst flyttar in i en lägenhet. Hyresvärden ska ge grundläggande information., så ser vi det.

Annons

Kirunabostäder, KBAB, har ett antal rapporter från störningsjouren, gällande den aktuella fastigheten. Och åtgärder har vidtagits, konstaterar bolaget, i ett yttrande till Hyresnämnden.

Man skriver att bolaget flera gånger krävt att Migrationsverket måste ta sitt ansvar som hyresgäst och informera om vad som gäller.

Mot bakgrund av att bolaget vidtar åtgärder och att det är få störningsrapporter, konstaterar fastighetschefen Mikael Fors att bolaget inte ser bristen så stor att det kan bli aktuellt med hyresnedsättning.

Fakta: Åtgärdsföreläggande

Om en lägenhet inte är att anse vara i fullt brukbart skick anses den ha en brist som ger rätt till hyresnedsättning fram till att bristen åtgärdats. Om inte hyresvärden vidtar åtgärder, eller att åtgärderna inte hjälper, kan Hyresnämnden besluta om ett Åtgärdsföreläggande.

Läs också Slarvade konstant med hyran – barnkonventionen räddar mannen från att vräkas Kvinna som anklagades för störningar får bo kvar – hyresnämnden: "Brist på bevis"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.