Storvärd kontrollerar sina städtjänster efter Hem & Hyras granskning
En av de kommunala kunderna är Familjebostäder, med 21 300 lägenheter i Stockholm. Där är Katja Bähr tillförordnad inköpschef.
– Vi såg artikeln och blev så klart oroliga. Vi började kolla igenom våra avtal och göra egen research.
Granskat städtjänster för miljarder
Hem & Hyra har via AI-kartlagda fakturor granskat 121 firmor som säljer städ för minst 100 000 kronor per år till landets kommunala hyresvärdar och andra offentliga kunder. Trots att listan bara omfattar en åttondel av de kommunala värdarna hittar vi både skattefiffel, märkliga konkurser, usla arbetsvillkor och kopplingar till grov ekonomisk brottslighet.
En av städfirmorna i granskningen förekommer i en härva där en affärskontakt åkt fast för grovt skattebrott efter att ha duckat moms på 900 000 kronor med hjälp av luftfakturor.
Familjebostäder anlitade den aktuella städfirman under 2022–2023. Städföretaget har även gjort jobb åt de kommunala värdarna Svenska bostäder och Huge Bostäder. I fjol betalade de tre hyresvärdarna sammanlagt 30 miljoner kronor till firman.
Reagerade omedelbart
I fredags, dagen efter Hem & Hyras avslöjande, gick Familjebostäder igenom samtliga sina nu aktiva leverantörer på nytt. Syftet är att utesluta pågående signaler om fusk. Enligt Katja Bähr finns det i dagsläget inga sådana tecken.
– Det här är en leverantör som vi inte har kvar. Vi gjorde en ny upphandling förra året. Men att de hade fuskat syntes inte i systemet då, konstaterar hon.
– Vi kommer absolut att titta på det här och se vad vi hade kunnat göra annorlunda för att upptäcka det här i tid, då. När sådana här saker uppdagas är det ytterligare en indikator på att vi måste jobba hårdare med avtalsuppföljning.
Städtjänster – en riskbransch
Hem & Hyra har även kunnat visa hur städfirmor med kommunala uppdrag dumpar löner och låter anställda arbeta till orimliga villkor. Städerskan Juliana skadade sig allvarligt på jobbet efter månader av olagligt mycket övertid. Hennes arbetsgivare undvek rättslig prövning genom att erbjuda henne förlikning.
Katja Bähr säger att hon inte är överraskad över vad städgranskningen visar.
– Nej, det kan jag inte säga. Det är en riskbransch. Vi har ingen möjlighet att gå hand i hand med leverantören på plats och se exakt hur allt sker. Det är det som är den stora utmaningen för oss. Där är vi tacksamma för medias hjälp, och för boende som kan larma om de ser något tokigt.
Svårt att bevisa städfusk
Att neka städleverantörer som har prickar i olika register är en sak. Men bristen på konkreta bevis ställer ofta till det för offentliga kunder. De är bundna av lagen om offentlig upphandling och får inte agera enbart på magskänla.
Är tecknen på fiffel tillräckligt starka kan det dock vara värt att ta en rättslig tvist, menar Katja Bähr.
– Vi har haft gränsfall där det har funnits en misstanke, men ingen dom. Då får man göra en lägesbedömning. Hur pass allvarligt anser man att beteendet har varit? Finns det anledning att avvakta med tilldelning i en upphandling? Kan man frysa arbeten i ett befintligt kontrakt i väntan på en dom eller mer information?
– Men det är oerhört känsliga situationer. Man vill inte heller agera på ett oschysst sätt. Det blir väldigt besvärligt för företaget om vi utesluter dem på grund av någonting som visar sig inte vara sant.
I granskningen Rena hus – smutsigt städ berättar Hem & Hyra om fusket i städbranschen. Vi undersöker städfirmor som säljer städ för miljonbelopp till landets kommunala hyresvärdar. Trots att listan bara är ett stickprov hittar vi snabbt både skattefiffel, märkliga konkurser, usla arbetsvillkor och kopplingar till grov ekonomisk brottslighet. Städerskan Juliana arbetade ändlösa arbetsveckor med mager lön för en arbetsgivare hon inte vågade neka. Till slut inträffade katastrofen som förändrade hennes liv, kanske för alltid.
LÄS MER Juliana jobbade 40 dagar i sträck – så bidrar hyresvärdar till smutsen i städbranschen