Strul med varmvattnet upprör hyresgäster i Höllviken

Vellinge I två månaders tid har hyresgästerna på Appelins väg i Höllviken inte kunnat räkna med något varmvatten i kranarna. Nu har de vänt sig till hyresnämnden med krav på åtgärder.
Vattnet blir inte tillräckligt varmt i huset på Appelins väg 5 i Höllviken. Nu har de boende tröttnat på problemet.

I anmälan skriver hyresgästerna att man upprepade gånger kontaktat hyresvärden Vellingebostäder som åtagit sig att åtgärda problemet utan att något hänt. Inte heller har de boende kunnat få något besked om vad problemet beror på eller ett bestämt datum för när problemet definitivt ska vara åtgärdat. Problemen började redan i oktober förra året men förvärrades i maj i år efter att hyresvärden såg över en värmepump. 

– Just nu ska de ha varmvatten. Vi har satt in en varmvattenberedare nu under semestern i väntan på att vi hittar en permanent lösning, säger Ricky Holmgren, nytillträdd teknisk chef på Vellingebostäder.

Läs ocksåInget varmvatten på 14 dagar – då kokade det över för LillemorLillemor Bäck och Leif Gustafsson har tröttnat på Poseidons dåliga kommunikation.

Han började i mitten på maj och beklagar att problemen med vattnet dragit ut på tiden. Bakgrunden är ett energisparprojekt där Vellingebostäder ser över samtliga fastigheter. Huset på Appelins väg gick bolaget igenom för ett år sedan och installerade värmepumpar som ska stå för uppvärmningen. Men något har gått snett vid installationen.

– En orsak har varit att storleken på varmvattenberedaren har varit för liten för att klara husets volym. Men det har varit många andra fel också. Det har gått lite troll i det hela. Det är fruktansvärt tråkigt. Det är livsnödvändigt att ha varmvatten så jag förstår verkligen de boendes otålighet, säger han.   

Hyresgästerna kommer att kompenseras för olägenheten, lovar Ricky Holmgren.

Läs ocksåMarcel och hans grannar utan varmvatten i fem månader: "Sådana människor ska inte äga hyreshus"Den förra hyresgästen Marcel Alm var en av de som drabbades när varmvattnet slutade fungera i Patrik Jörnklevs hus i Tomelilla.

– Vi kommer att göra en uppgörelse med hyresgästerna om hyresreduktion för den tid då varmvattnet inte fungerat. För oss är det viktigt att ha nöjda kunder. 

Läs också Använde för mycket varmvatten – bevis för svartuthyrning hävdar värden Har använt för lite varmvatten – hyresgäst sedan 34 år kan vräkas Kalla element, inget varmvatten: Yvonne gav upp och flyttade – värden riskerar vite på 50 000 i månaden

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.