Struntade i att förhandla hyra – Tvingas till 275 000 kronor i skadestånd
I fyra år tog Husia AB ut för hög hyra av sina hyresgäster i Lysekil. Det hela uppdagades efter att en hyresgäst undrade om hens hyra verkligen var skälig och tog hjälp av Hyresgästföreningen för att få svar.
– Vi konstaterade att hyran översteg den framförhandlade och bestämde oss för att undersöka om fler hyresgäster drabbats, säger Ludvig Möller förhandlingsjurist på Hyresgästföreningen.
Utredningen visade att ett 20-tal hyresgäster hade betalat en högre hyra än vad som förhandlats fram. Hyresgästföreningen tog ärendet till Hyresnämnden, som beslutade att Husia AB skulle betala tillbaka cirka en halv miljon kronor till hyresgästerna.
Lars Johansson var en av hyresgästernas som drabbats. Han betalade cirka 600 kronor för mycket varje månad och fick så småningom tillbaka drygt 15 000 kronor.
– Det känns bra att ha fått tillbaka pengar. Men det är klart att är dålig stil av Husia att göra så här. Och någon ursäkt eller förklaring har jag inte fått, säger Lars Johansson.
Husia AB:s vd, Jessica Sterner, skyllde på bolagets tidigare förvaltare och sa att upptäckten av de felaktiga hyrorna ”…kom som en chock”.
– Det har blivit fel vid kontraktsskrivning, alltså när en ny hyresgäst flyttar in. Ofta handlar det om att vi gjort standardhöjande åtgärder som höjer hyran men där vi missat att förhandla det med Hyresgästföreningen, sade hon.
Krävde skadestånd på 2,2 miljoner – fick 275 000 kronor
Vid sidan av återbetalning av överhyror krävde Hyresgästföreningen ett skadestånd på drygt 2,2 miljoner kronor. En summa som motiverades med att överhyran gällde så många lägenheter, att Husia AB tycks ha satt i system låta nya hyresgäster betala för mycket samt att man låtit bli att rätta till felaktiga hyror vid de årliga förhandlingsöverenskommelserna.
– Följden blev att överuttagen förstärktes varje gång vi förhandlade fram en ny årlig hyreshöjning, säger Ludvig Möller.
Några 2,2 miljoner i skadestånd blir det inte. Istället får Hyresgästföreningen nöja sig med ett skadestånd på 275 000 kronor, vilket är cirka 12 procent av det ursprungliga skadeståndskravet. Ändå är Ludvig Möller nöjd:
– Det har inte varit möjligt att förutse hur hyresnämnden skulle bedöma skadeståndets storlek med hänsyn till ny lagstiftning och det stora antalet drabbade hyresgäster, vilket i sig är unikt. De drabbade hyresgästerna har nu kompenserats fullt ut och det är det viktigaste.
Enligt Hyresnämnden har Husia AB brutit mot förhandlingsskyldigheten vid 40 tillfällen under 2023 och 2024. Man anser dock inte att det är bevisat att bolaget gjort detta medvetet. Istället går man på Husias förklaring om att orsaken till felet är otillräckliga rutiner. Samtidigt slår nämnden fast att Husia AB ”uppenbart brustit” när det gäller att följa förhandlingsordningen och hyressättningen på rätt sätt.
Hem & Hyra har sökt Husias vd Jessica Sterner för en kommentar men har inte lyckats nå henne.