Struntade i att förhandla hyra – Tvingas till 275 000 kronor i skadestånd

Lysekil Först tvingades Husia AB återbetala halv miljon i överhyra. Nu ska de betala 275 000 i skadestånd till Hyresgästföreningen. "Husia har uppenbart brustit när det gäller att följa förhandlingsordningen", menar Hyresnämnden.
I flera år lät Husia AB sina hyresgäster i Lysekil betala för mycket i hyra. Men efter att Hyresgästföreningens Ludvig Möller utrett saken har bolaget nu både tvingats återbetala en halv miljon till hyresgästerna och 275 000 kronor i skadestånd till Hyresgästföreningen.
Foto: Kajsa Wedberg / Alice Winroth
I flera år lät Husia AB sina hyresgäster i Lysekil betala för mycket i hyra. Men efter att Hyresgästföreningens Ludvig Möller utrett saken har bolaget nu både tvingats återbetala en halv miljon till hyresgästerna och 275 000 kronor i skadestånd till Hyresgästföreningen.

I fyra år tog Husia AB ut för hög hyra av sina hyresgäster i Lysekil. Det hela uppdagades efter att en hyresgäst undrade om hens hyra verkligen var skälig och tog hjälp av Hyresgästföreningen för att få svar.

– Vi konstaterade att hyran översteg den framförhandlade och bestämde oss för att undersöka om fler hyresgäster drabbats, säger Ludvig Möller förhandlingsjurist på Hyresgästföreningen.

Läs ocksåSå illa kunde det ha gått när hyresvärden ville gottgöra för sitt misstagEn hand knackar på grön dörr. En kvinna tittar rakt fram.

Utredningen visade att ett 20-tal hyresgäster hade betalat en högre hyra än vad som förhandlats fram. Hyresgästföreningen tog ärendet till Hyresnämnden, som beslutade att Husia AB skulle betala tillbaka cirka en halv miljon kronor till hyresgästerna.

Hyresgästen Lars Johansson fick, med Hyresgästföreningens hjälp, tillbaka omkring 15 000 kronor som han betalat i överhyra.
Hyresgästen Lars Johansson fick, med Hyresgästföreningens hjälp, tillbaka omkring 15 000 kronor som han betalat i överhyra.

Lars Johansson var en av hyresgästernas som drabbats. Han betalade cirka 600 kronor för mycket varje månad och fick så småningom tillbaka drygt 15 000 kronor.

– Det känns bra att ha fått tillbaka pengar. Men det är klart att är dålig stil av Husia att göra så här. Och någon ursäkt eller förklaring har jag inte fått, säger Lars Johansson.

Läs ocksåSocialtjänsten ordnade fram dyra lägenheter till behövande - tvingas betala tillbaka 500 000 till hyresgästerna

Husia AB:s vd, Jessica Sterner, skyllde på bolagets tidigare förvaltare och sa att upptäckten av de felaktiga hyrorna ”…kom som en chock”.

– Det har blivit fel vid kontraktsskrivning, alltså när en ny hyresgäst flyttar in. Ofta handlar det om att vi gjort standardhöjande åtgärder som höjer hyran men där vi missat att förhandla det med Hyresgästföreningen, sade hon.

Krävde skadestånd på 2,2 miljoner – fick 275 000 kronor

Vid sidan av återbetalning av överhyror krävde Hyresgästföreningen ett skadestånd på drygt 2,2 miljoner kronor. En summa som motiverades med att överhyran gällde så många lägenheter, att Husia AB tycks ha satt i system låta nya hyresgäster betala för mycket samt att man låtit bli att rätta till felaktiga hyror vid de årliga förhandlingsöverenskommelserna.

– Följden blev att överuttagen förstärktes varje gång vi förhandlade fram en ny årlig hyreshöjning, säger Ludvig Möller.

Några 2,2 miljoner i skadestånd blir det inte. Istället får Hyresgästföreningen nöja sig med ett skadestånd på 275 000 kronor, vilket är cirka 12 procent av det ursprungliga skadeståndskravet. Ändå är Ludvig Möller nöjd:

– Det har inte varit möjligt att förutse hur hyresnämnden skulle bedöma skadeståndets storlek med hänsyn till ny lagstiftning och det stora antalet drabbade hyresgäster, vilket i sig är unikt. De drabbade hyresgästerna har nu kompenserats fullt ut och det är det viktigaste.

Läs ocksåKraftigt höjda hyror efter bruksvärdesprövning: "Inte rimligt"En av adresserna som drabbas av den nya hyran, samt Susanne Lindmark, chefsjurist på Hyresgästföreningen.

Enligt Hyresnämnden har Husia AB brutit mot förhandlingsskyldigheten vid 40 tillfällen under 2023 och 2024. Man anser dock inte att det är bevisat att bolaget gjort detta medvetet. Istället går man på Husias förklaring om att orsaken till felet är otillräckliga rutiner. Samtidigt slår nämnden fast att Husia AB ”uppenbart brustit” när det gäller att följa förhandlingsordningen och hyressättningen på rätt sätt.

Hem & Hyra har sökt Husias vd Jessica Sterner för en kommentar men har inte lyckats nå henne.

Läs också Fel namn på kontraktet – hyresgästen kräver gratis boende och ersättning för "mänskligt lidande" Drog av för hotellnätter – egna hyressänkningar står hyresgästen dyrt

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.