Studenten Mira vågade ifrågasätta hög flyttnota från Citycon – slapp betala
I Kista galleria finns inte bara shopping. Där finns även 570 studentbostäder fördelade på två hus ovanför gallerian. Här bor studenter från hela världen och omsättningen av hyresgäster är stor.
Vid utflytt kontrollerar värden att bostaden är flyttstädad och i gott skick. Är inte lägenheten ordentligt städad eller onormalt sliten kan hyresgästen bli ersättningsskyldig.
Faktureras för bristande städning och slitage
Men studenter i Kista galleria vittnar om att de fakturerats 2 500 kronor trots att de städat noggrant. Ofta får studenterna även en faktura på 2 500 kronor för slitage, då hyresvärden Citycon som äger Kista galleria, menar att lägenheten behöver målas om. Totalt åker då studenterna på att betala 5 000 kronor totalt.
– Det känns som att hyresvärden har satt flyttfakturorna i system för att tjäna pengar. Många är rädda för att hamna hos Kronofogden och betalar i stället för att bestrida, trots att de har städat ordentligt, säger en student, som vill vara anonym.
Åtta studenter som Hem & Hyra har varit i kontakt med berättar att de efter utflytt fakturerats 2 500 kronor trots att de städat noggrant, i två fall med hjälp av städfirma.
En av dem är Mira Hedberg, som bestred flyttnotan från Citycon. Hon tror att många studenter inte vågar ifrågasätta flytträkningarna.
– Vi faktureras trots att vi lämnat lägenheterna renare än de var vid inflytt, säger hon.
Fick faktura på 5 000 – på julafton
Mira Hedberg bodde i en av studentlägenheterna i Kista galleria från oktober 2020 till december 2021. När hon skulle flytta ut tog hon hjälp av sin mamma för att städa ur ordentligt. På julafton fick hon ett mejl om att flyttstädningen inte var godkänd och en faktura på 2 500 kronor.
– Då hade jag redan lämnat in nycklarna och trodde att allt var okej.
Mira mejlade värden och ville ha bevis på vad som inte var godkänt. Efter tre månader, i mars förra året, fick hon svar med bilder på damm ovanför porttelefonen, vattenfläckar i diskhon och ett avlopp som inte var rensat.
– Fläckarna i diskhon känner jag inte igen, och det kan lika gärna ha varit besiktningsmannen som spolat vatten.
Hon mejlade Citycon och bad om att få förlänga förfallodatumet så hon kunde bestrida fakturan. Sedan dess har hon inte hört någonting från värden.
– De är svåra att få kontakt med.
Mira fick även en faktura på 2 500 kronor för slitage, som hon betalade.
– Det var rätt dåligt spacklat så jag valde att inte ta den striden. Jag ångrar att jag inte tog bilder när jag flyttade in, så jag hade bevis på hur det såg ut då.
”Jag ångrar att jag inte tog bilder när jag flyttade in, så jag hade bevis på hur det såg ut då.”
Inte alltid så städat vid inflytt
Flera av de studenter som Hem & Hyra pratat med vittnar om att lägenheterna inte alltid var så städade när de flyttade in.
– När jag flyttade in var det inte alls så rent och det var fullt med skräp under diskbänken, säger Mira Hedberg.
En annan student, som vill vara anonym, berättar att även hennes lägenhet var smutsig när hon flyttade in. Hon felanmälde och blev lovad att en städfirma skulle komma dagen efter. Hon var inte hemma då men när hon kom tillbaka var det ingen skillnad så hon felanmälde igen.
– När jag inte fick något svar så städade jag själv. Citycon fortsatte att hävda att någon städat. Några månader senare fick den som tidigare bott i lägenheten en faktura på 2 500 kronor för att det inte var städat. Man kan ju undra var pengarna går till om lägenheten aldrig blev städad, utan det var jag som fick städa, säger hon.
Under 2022 har sex anmälningar mot hyresvärden Citycon som rör Kista studentbostäder kommit in till Konsumentverket. De studenter som vänt sig till Hyresgästföreningen har fått rådet att ifrågasätta fakturorna.
– Vi har hittills fått in sju ärenden som rör avflyttningsnotor från Citycon. I fem fall har vi hjälpt studenterna att bestrida fakturorna och de har inte behövt betala, säger Katerina Ahlm, jurist och ärendehandläggare på Hyresgästföreningen Region Stockholm.
Flera hyresgäster är kritiska till att de krävts på 5 000 kronor för städning och slitage för en liten lägenhet.
”De flesta kraven är obefogade”
På fakturor som Hem & Hyra tagit del av fakturerar städbolaget Citycon 1 300 kronor för flyttstädning. Samtliga studenter som vi har pratat med uppger att de faktureras exakt 2 500 kronor för bristande städning.
Katerina Ahlm tycker att kraven är grundlösa i fall som rör de hyresgäster som hört av sig till Hyresgästföreningen.
– De flesta kraven är obefogade. Citycon har dessutom saltat fakturorna ganska kraftigt vilket är rätt skamligt med tanke på att de fakturerat unga studenter som inte har så mycket pengar och kanske inte känner till sina rättigheter.
”Citycon har dessutom saltat fakturorna ganska kraftigt vilket är rätt skamligt med tanke på att de fakturerat unga studenter som inte har så mycket pengar .”
”Vissa studenter missköter städningen”
Katja Bolander, som vid intervjutillfället var centrumchef för Kista galleria, säger att kraven beror på att vissa studenter missköter städningen.
Hur kommer det sig att fakturan till studenterna från Citycon är drygt 1000 kronor högre än kostnaden som städbolaget fakturerar er?
– Tidigare har 2 500 kronor varit det fasta pris som vi haft för denna extra kostnad. Den har innefattat: städning, administrativ kostnad inklusive åtgärdsbesiktning, samt dröjsmålet med att ny hyresgäst behöver vänta med att flytta in.
– Det är viktigt att poängtera att det här gäller en mindre grupp hyresgäster, som av olika anledningar inte har följt flyttstädningen enligt instruktionerna eller som gjort en åverkan i lägenheten. Vi som fastighetsägare måste säkerställa att lägenheten håller en god nivå inför att nästa hyresgäst skall flytta in, säger Katja Bolander.
När Hem & Hyra pratar med Citycon igen efter årsskiftet meddelar Katja Bolander att Citycon har ändrat processen så att hyresgästen kan anlita städbolag och målerifirma direkt och använda rutavdrag. Den nya kostnaden blir då 800 kronor för städning efter rut-avdrag.
– Om studenten städar själv och städningen inte är utförd enligt instruktion, så bokar vi som fastighetsbolag städning för cirka 1 600 kronor. Det blir den faktiska kostnaden som leverantören fakturerar oss, då vi inte kan nyttja rutavdrag. Under tiden när översynen pågick, så har vi justerat mellanskillnaden till de hyresgäster som kontaktat oss. Samma process gäller för slitage, ommålning etc, säger Katja Bolander, som inte längre är centrumchef för Kista Galleria, utan har gått vidare till ett annat jobb.
Det nya sänkta priset välkomnas av Katerina Ahlm på Hyresgästföreningen:
– Det är bra för de unga studenterna. Men man kan undra hur många hundratals studenter som har betalat avflyttningsräkningarna utan att ifrågasätta, säger hon.
Vid inflytt:
- Läs besiktningsprotokollet. Mejla hyresvärden om något saknas eller inte stämmer. Spara en kopia på mejlet.
- Fota lägenheten, inklusive eventuella skador.
Under boendetiden:
- Sätt möbeltassar på möbler som riskerar att repa golvet.
- Ta hand om lägenheten och städa regelbundet.
- Gör felanmälan så fort något går sönder.
Vid utflytt:
- Spackla igen borr- och skruvhål på ett snyggt sätt.
- Städa mycket noga (eller anlita en städfirma som ger garanti på att klara besiktningen).
- Fota lägenheten efter utflytt och städning.
- Var med på för- och slutbesiktning om du kan.
- Skriv inte under besiktningsprotokollet om du är osäker på innehållet eller det står att du är ersättningsskyldig – även om du är beredd att betala en del.
Efter utflytt:
- Om du får en flytträkning som du tycker är orättvis kan du bestrida den i ett mejl till hyresvärden. Spara en kopia. Bestrid den på samma sätt till inkassobolag och Kronofogden om du får betalningskrav från dem.
- Kontakta Hyresgästföreningen för att få råd, om du är medlem.
- Här kan du läsa mer om vad du ska tänka på.