Succé för nya reklamkampanjen
För tio dagar sedan drog Hyresgästföreningen i gång sin senaste aktivitet för att öka trycket i bostadsfrågan. Via reklamfilmer på bio och på tv lockas människor att kolla vad som händer på sajten flerhem.nu
Redan har filmen ”Private Dancer” delats drygt 200 gånger och 657 000 personer har fått den i sitt flöde på det sociala nätforumet Facebook.
Från flerhem.nu går det genom en knapptryckning att skicka brev med krav på fler bostäder till alla ansvariga kommunpolitiker i landet.
– Hittills har 541 brev skickats. Förutom de förskrivna breven är det många som skriver långa egna brev, säger Kristina Holmgren, informatör och medlem i projektgruppen för Hyresgästföreningens satsning Bostadslyftet. Så kallas den landsomfattande kampanj som ska se till att bostadsfrågan hamnar på fem i topp på den politiska dagordningen.
Ett hundratal politiker har svarat på breven. En av dem är Anneli Hulthén (S), kommunstyrelsens ordförande i Göteborg. Hon skriver att ”ett av våra prioriterade mål för 2014 är att Göteborgs stad bättre ska möta upp mot göteborgarnas bostadsbehov. För att genomföra detta har vi satt upp som mål att de kommunala bostadsbolagen ska producera fler hyresrätter i Göteborg.”
I en aktuell rapport från Hyresgästföreningen konstateras att 289 000 personer mellan 20 och 27 år saknar bostad. De tvingas bo på osäkra korttidskontrakt, hos kompisar eller kvar hemma hos sina föräldrar.
Medan de som tillhör dagens föräldrageneration flyttade hemifrån när de var 19 år, bor dagens unga kvar hemma tills de är i genomsnitt 23 år.