Susann blev sjuk av dålig ventilation i nyproduktion
Allt såg helt perfekt ut till en början. De nyproducerade husen längs Nybohovsbacken vid Liljeholmen låg nära tunnelbanan, shoppingcentret och hade en fin utsikt från höjden ner över sjön Trekanten. De marknadsförs som miljövänliga hus och i mars var husen det mest klickade nybyggnadsprojektet på Stockholms bostadsförmedling.
Susann Baldefors anmälde intresse till bostadsförmedlingens kö för nyproduktionen.
Hon fick visningslägenheten på en av adresserna, och tackade ja. I juni 2018 flyttade hon in. Ganska snart upptäckte Susann Baldefors att det var en hel del fel i lägenheten.
– De måste ha slängt hop den här lägenheten i all hast för att få den klar som en visningslägenhet.
Skållhett vatten i handfatet
Bland annat var vattnet inte ordentligt inkopplat till handfatet i badrummet, så det gick bara att få hett varmvatten.
– Jag och mina gäster fick tvätta händerna i duschen eller i köket. En bekant till mig missade det och brände sig på det heta vattnet, berättar Susann.
Trots att hon påtalade det heta vattnet i handfatet för värden så hände inget. Till slut tog hon dit en rörmokare på egen hand, ur egen ficka.
”Jag och mina gäster fick tvätta händerna i duschen eller i köket. En bekant till mig missade det och brände sig på det heta vattnet.”
Balkongdörren gick inte att stänga, vilket Susann också anmälde till Svenska Bostäder.
– Den stod öppen flera centimeter, dygnet runt, året runt. Det blev svinkallt på vintern, min säng står i närheten av dörren och jag fick sova med jacka och mössa.
Förutom kylan var Susann orolig att någon skulle ta sig in i lägenheten via balkongen.
– Jag ringde värden och förklarade att min hemförsäkring inte täcker för ett inbrott eftersom jag inte låst balkongdörren, och jag krävde att de skulle skriva på att de var skyldiga att ersätta om något skulle hända. Först då kom de och åtgärdade dörren – ett år senare.
Men värst av allt var ventilationen, som inte fungerade som den skulle. Susann började må dåligt av inomhusluften, och kontaktade värden, men hon fick ingen respons.
Kall luft blåste rakt in i rummet
När hösten kom 2018 upptäckte Susann att det blåste rakt in bakom elementen och hon misstänkte att det var något som fattades i konstruktionen.
– Det blåste in stora svarta flagor av damm, som att någon hade sopat in dem från gatan. Det tjöt dessutom från ventilationen. Jag mådde sämre och sämre och började medicinera för att kunna bo.
Svenska Bostäder nonchalerade hennes felanmälningar och till slut vände hon sig till Besqab, som byggt husen på uppdrag av Svenska Bostäder.
– Då fick jag reda på att Svenska Bostäder gjort en märklig deal där de tagit över marknadsansvaret, vilket innebar att de även tog över ansvaret för alla garantier och att min lägenhet hade varit på tapeten redan från början men att ingen ville ansvara för bristerna, säger Susann Baldefors.
Besqab uppger att de har överlämnat projektet till Svenska Bostäder för två år sedan.
– Besqabs uppdrag och ansvar sträckte sig fram till godkänd besiktning, vilket har skett. Gällande ventilationen som avger för högt ljud så har den varit uppe och Besqab har rådgjort med Svenska Bostäder om att justera ventilationen då det från början var ett för stort frånluftssug, säger Christina Durling, marknads- och kommunikationschef för Besqab.
Susann kände att hon inte blev lyssnad på och vände sig till Hyresgästföreningen för att få hjälp. De rådde henne att anmäla bristerna till miljöförvaltningen i Stockholms stad.
En dag i mellandagarna julen 2019 satt hon, klädd i jacka, mössa och ett lager filtar och skrev till miljöförvaltningen. Hennes hår flaxade i ansiktet av inblåset från ventilationshålet bakom elementet.
– Då hade jag bott här i ett och ett halvt år utan att hyresvärden ens har kommit för att mäta ventilationen.
Krav på kontroll av ventilationen
Miljöförvaltningen krävde att hyresvärden skulle kontrollera ventilationen. Svenska Bostäder meddelade att de hade kontakt med Susann och att arbetet med att åtgärda ventilationsproblemen var igång.
– Men de ljuger för miljöförvaltningen, hyresvärden har inte ens varit här, säger Susann, som vid den tidpunkten var uppe i högsta dosen av kortison för att underlätta för luftrören, som är känsliga på grund av astma.
Till slut, i september i år, kom miljöförvaltningen själva och inspekterade ventilationen. De konstaterade att ventilationen inte uppfyller kraven i Folkhälsomyndighetens allmänna råd om ventilation. För en lägenhet på 65 kvadmeter rekommenderas ett uteluftsflöde på 23 liter/sekund. Totalt luftflöde uppmättes till 11,8 liter/sekund enligt miljöförvaltningens protokoll.
– Jag hade rätt hela tiden. Det saknades delar, bland annat en grej i röret så att smuts och vinddrag inte kommer in, och ventilationen fungerade inte, säger Susann Baldefors.
Hot om åtgärdsföreläggande
Miljöförvaltningen väntar fortfarande på att få besked om problemen i Susanns lägenhet och vad det finns för plan för att åtgärda dem.
– Om de inte gör det frivilligt blir vi troligtvis tvingade att skriva ett åtgärdsföreläggande. Men vi hoppas att Svenska Bostäder ska göra det frivilligt. Vi vill framför allt veta vad som ska göras, två år är en väldigt lång tid att behöva dras med dessa problem, säger Olof Troive, miljö‐ och hälsoskyddsinspektör vid miljöförvaltningen.
Helene Östlund, handläggare Hyresgästföreningen Region Stockholm, säger att det är anmärkningsvärt och olyckligt att Svenska Bostäder inte har tagit Susanns felanmälningar på allvar redan 2018.
– Jag förutsätter att Svenska Bostäder omgående ser till att inomhusmiljön i hennes lägenhet åtgärdas. När åtgärderna är slutförda kommer vi hjälpa Susann med att kräva nedsättning av hyra för det men hon har lidit under denna tid, säger Helene Östlund.
Retroaktiv hyresnedsättning
Hyran ligger på 12 200 i månaden för Susanns 65 kvadrat.
– Det är märkligt att jag inte erbjudits reducering. Det här öppna vindhålet har skadat min hälsa, mina luftrör har tagit stryk och varje morgon är jag helt svullen i ögonen på grund av draget och smutsen som kommer in.
”Det här öppna vindhålet har skadat min hälsa, mina luftrör har tagit stryk och varje morgon är jag helt svullen i ögonen på grund av draget och smutsen som kommer in.”
Hem & Hyra har försökt att få en kommentar från Jennifer Kuhlman, förvaltare för Svenska Bostäder i Söderort, och den som haft kontakt med miljöförvaltningen, men hon hänvisar till kommunikationschefen.
Jonas Elamson, kommunikationschef för Svenska Bostäder, säger att det är svårt att uttala sig om enskilda ärenden, men meddelar att de har haft en dialog med miljöförvaltningen om problemet med injusteringen på ventilationen.
– Det ska vara löst nu. Det har tagit för lång tid att få det åtgärdat och vi är naturligtvis ledsna för att hyresgästen har hamnat i kläm, säger Jonas Elamson.
Justerades förra veckan – men fortfarande inte ok
I förra veckan var en ventilationsfirma i lägenheten för att justera ventilationen. Men miljöförvaltningen har fortfarande inte fått något protokoll från justeringen. Och enligt Susann Baldefors kvarstår en del blåst från ventilationen.
– Ventilationsfirman som var här häromdagen bekräftade att det var något fel på ventilationen och blev förvånade över att jag hade levt det det här kalldraget de luxe under så lång tid. Vissa saker har justerats, men det är många problem kvar att åtgärda, vilket bekräftades av ventilationsfirman, säger Susann Baldefors.
Det enda som åtgärdades rätt snabbt var kylen, som var felinställd och blev kall som en frys, och stod och brummade och vibrerade när hon var nyinflyttad.
– Allt som jag la in i kylskåpet frös. Jag bara tänkte, jamen gud, nu fryser allt i kylskåpet också, säger Susann Baldefors.