Svångremskampanj i Vänersborg – ”Oseriöst”, säger vd:n
I dag överlämnade Hyresgästföreningen 26 svångremmar till Vänersborgsbostäders vd Gunnar Johansson. Anna Tokcan, som är kommunikatör på Hyresgästföreningen, förklarar varför.
– Hyresvärdarnas yrkanden är extremt höga i år. Det har fått ovanligt många hyresgäster att höra av sig till oss och till våra förtroendevalda. De är oroliga över hur de ska klara att betala hyran om värdarnas yrkanden går igenom, säger hon.
Enligt Anna Tokcan lever många hyresgäster redan på marginalerna och har själva fått dra åt svångremmen rejält.
– Med de här insamlade bältena vill vi uppmana Vänersborgsbostäder att göra detsamma. Vi är språkrör för alla oroliga hyresgäster, säger hon.
På Facebook har kampanjen nått över 9 000 användare. Vilket är ovanligt många.
– Våra inlägg brukar nå max 500 personer. Så det här är verkligen ett bevis på att den här frågan berör hyresgästerna, säger Anna Tokcan.
I höstas aviserade Vänersborgs kommunala bostadsbolag att man ville höja hyrorna med 6,5 procent. Under förhandlingen sänktes det kravet till 5,98 procent. Men eftersom Hyresgästföreningens sista bud var 2,95 procent strandade förhandlingarna och gick vidare för medling i Hyresmarknadskommittén, HMK.
– Strandningen gjorde hyresgästerna ännu mer oroliga. Dels för att det dröjer ytterligare innan man vet vad hyran blir. Och dels för att det kan bli retroaktiva höjningar, säger Anna Tokcan.
När strandningen var ett faktum förklarade Vänersborgsbostäders vd, Gunnar Johansson, att bostadsbolaget och Hyresgästföreningen hade olika syn på den trepartsöverenskommelse som ska ligga till grund för förhandlingarna.
I dag fick Gunnar Johansson ta emot en korg med bälten. Han kallar kampanjen oseriös och tror inte att det gynnar förhandlingarna:
– Som jag uppfattade det är Hyresgästföreningens ambition att vi ska lyssna på hyresgästerna och dra åt svångremmen. Men vi har dragit åt med 14 miljoner kronor och vi gör allt för att det ekonomiska läget inte ska drabba våra hyresgäster, säger han.
Enligt Gunnar Johansson så fortsätter förhandlingarna. Han säger att bolaget träffar Hyresgästföreningens förhandlare och att det pågår en bra dialog.
– Ja, absolut. Vi har fullt förtroende för förhandlaren och jag är övertygad om att vi kommer fram till en lösning, oavsett hur många bälten som överlämnas.
Däremot har han svårt att förstå syftet med demonstrationen.
– De lämnade över 26 bälten. Jag vet inte hur många medlemmar Hyresgästföreningen har i Vänersborg, men säg 1 000 till 1 500. Då känns det inte som om man företräder helheten, säger Gunnar Johansson.
Anna Tokcan på Hyresgästföreningen kontrar med att bältena, som samlades in under ett fåtal dagar, är menade som en symbolisk gest.
– Det var aldrig vår avsikt att samla in tusentals eller ens hundratals. I de här svåra ekonomiska tiderna behöver hyresgästerna behålla sina bälten för att slippa köpa nya, säger hon och poängterar att även om formen för aktionen är skämtsam så är syftet i högsta grad allvarligt.
– Aldrig har så många hyresgäster hört av sig till oss för att de är oroliga över hur de ska få ekonomin att gå ihop. En hög hyreshöjning är sista droppen för många av dem.
Vad har då Vänersborgsbostäder gjort med bältena om överlämnades?
– Vi har redan lämnat dem till Röda Korset. Så de kommer kanske till någon nytta trots allt, säger Gunnar Johansson.