Annons

Svårfunnen vattenläcka skapade oreda hos Solweig

Vänersborg ​I sju månader förvarade Solweig Jakobsen kläder och pinaler i hallen. Klädkammaren var obrukbar. – Det känns jättebra nu när det är klart, men ska det ta så lång tid att hitta och åtgärda en vattenläcka, undrar hon.

​Strax efter att Solweig flyttat in märkte hon att något var fel. Lägenheten luktade som en bastu. En period som hon helst vill glömma började.
Klädkammaren tömdes och en firma började sanera mot misstänkt mögel. Inget hjälpte, lukten fanns kvar.
Till slut visade det sig att problemet berodde på ett läckande vattenrör. Större delen av hall­golvet fick brytas upp och en avfuktare sattes in.

Att leva med uppbrutet golv och utan klädkammare har tärt fysiskt och psykiskt på Solweig Jakobsen.
– Det var stressigt att bo i röran eftersom jag inte fick veta när arbetet skulle vara klart.
Sju månader efter felanmälan är golvet torrt och klädkammaren återinstallerad.
Solweig anser inte att värden skött informationen särskilt väl.
– De kunde hört av sig bättre när något skulle hända. Det är jag väldigt besviken på.

Läs ocksåEva plågas av mystiskt damm - sover med munskydd: ”Det är tortyr”Eva Eklund sitter vid sitt köksbord. Hon behöver ofta munskydd för att kunna andas bättre, på grund av ett spåndamm i lägenheten.

Tomas Magnusson, skadereglerare på Vänersborgsbostäder, beklagar att arbetet dragit ut på tiden.
– Vi anlitade en mängd experter och satte in olika åtgärder. Problemet var värre än alla trodde.
Det är inte ovanligt att det bildas kondens på vattenrör. Däremot är det första gången som en läcka på ett vattenrör upptäckts i de aktuella fastigheterna enligt Magnusson.

Annons

Hade ni kunnat göra något annorlunda i det här fallet?
– Arbetet hade varit gjort på en månad om vi vetat att det var en läcka i röret. När vi hittade felet var tiden från beslut till handling inte för lång.
– Om liknande problem uppstår kommer vi agera annorlunda. Man lär sig mycket av sina erfarenheter när det gäller fastigheter.

Det enda Tomas Magnusson tycker har tagit för lång tid är arbetet med att ta bort mattan i klädkammaren som försenades på grund av semestertider.
Han håller inte med Solweig Jakobsen om att informationen brustit.
– Vi har gett så klara besked som vi kunnat, men man kan inte svara på allt. Till exempel är det svårt att veta hur lång tid det tar innan golvet är helt torrt.

Annons
Läs ocksåFå sätter in persienner trots väntad rekordsommarEn trasig persienn i ett fönster.

Solweigs ärende har tagit lång tid, men det är inte säkert att värden brustit juridiskt för det.
– Skador som Solweigs kan vara svåra att hitta, men värden måste försöka hitta och åtgärda fel så fort som möjligt, säger Hyresgästföreningens jurist Lena Walther.
– Hyresgästen har rätt till nedsättning av hyran, även om inte värden varit vårdslös, tillägger hon.
Hyresnedsättningen beräknas på hyran, hur länge familjen fått leva med sitt uppbrutna hallgolv och storleken på den ytan.
Dessutom tillkommer ersättning för den obrukbara klädkammaren och byggfläktens elförbrukning.

Fakta: Håll koll på kontraktet

FuktproblemKontakta värden om du misstänker fukt eller mögel. Synliga tecken kan vara missfärgningar, bubblor i matta eller tapet, flagnande färg. Fukt kan leda till luftvägsinfektioner, irritation i ögonen, hosta, trötthet. Symptomen hos personer med astma och allergi kan förvärras. Ungefär var tionde flerbostadshus har problem med fukt eller mögel.Fastighetsägaren är ansvarig för att utreda och åtgärda problemet.Källa: Boverket och Socialstyrelsen.

Läs också Hyresgästerna har haft huvudvärk i sex år: ”Vi blir sjuka av våra hem” Hyresvärd anklagas för att skälla och spionera på hyresgäster Anna, 83, stryker kläder i mörker – rädd att förfrysa i vinter

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.