Svårt att köra på el som hyresgäst – glest mellan laddstolparna
Försäljningen av elbilar ökar enligt Statistiska centralbyrån. Men för många hyresgäster kan det vara svårt att välja en elbil, eftersom möjligheterna att ladda i bostadsområdet är begränsade. Hem & Hyras undersökning visar att bara fem av elva kommunala hyresvärdar i Östergötland har satt upp laddstolpar för boende och där man har gjort det är de fortfarande få. Bland de privata värdar som svarat på enkäten står stolparna ännu glesare.
Flest finns hos länets största hyresvärd, Stångåstaden med 18 500 lägenheter, som har 18 laddplatser på olika ställen i Linköping. Planer finns att utöka med ungefär lika många framöver. Det finns också möjlighet för enskilda hyresgäster som har parkeringsplats med framdragen el att få den anpassad för laddning av elbil. Bolaget har märkt en efterfrågan och förvaltningschef Ulf Gustafsson tycker att det av miljöskäl är viktigt att hyresgäster kan ha elbil.
Även Hyresbostäder i Norrköping, Ödeshögsbostäder, Kindahus och Ramunderstaden i Söderköping har satt upp stolpar för hyresgäster. Sammanlagt erbjuder de kommunala värdarna 52 laddplatser i länet.
– Vem som helst får använda våra laddplatser men de finns framför allt i våra bostadsområden, säger Erika Jernmark, projektledare hos Ramunderstaden som satte upp laddstolpar i juni.
Den som laddar betalar själv elen via till exempel en app och Ramunderstadens hyresgäster får rabatt.
Men hos majoriteten av länets kommunala hyresvärdar saknas fortfarande laddmöjligheter i bostadsområdena. Det vanligaste argumentet är att det inte finns någon efterfrågan. I vissa fall handlar det också om ekonomi.
– Tidigare fanns det statsbidrag men det gick inte att söka i år. Vi avvaktar och ser om det kommer tillbaka. Just nu är det ingen jättehet fråga hos oss, säger Anders Loinder, fastighetschef hos kommunala Bostadsbolaget i Mjölby, en av de värdar som inte kan erbjuda hyresgästerna möjlighet att ladda.
Hos Ramunderstaden är det få hyresgäster som hittills har utnyttjat servicen.
– Jag tror att man vill se att laddstolparna är på plats innan man tar steget att skaffa en elbil, säger Erika Jernmark.
Ramunderstaden har investerat cirka en miljon kronor i sina åtta stolpar med 16 laddplatser.
– Vi får utvärdera längre fram om det var värt det. Men vi är ett kommunalt fastighetsbolag och har ett socialt ansvar så vi tycker att vi borde satsa på det här.
Hon betonar att det inte bara handlar om service och miljö, utan även om säkerhet.
– Vi har hyresgäster som har frågat om de kan ladda elbilen i ett vanligt eluttag i till exempel garaget. Men det vill vi inte att man gör, det kan vara farligt eftersom det finns risk för överhettning.
Fotnot: Efter att undersökningen genomfördes har även kommunala hyresvärden Platen i Motala satt upp två stolpar med totalt fyra laddpunkter i bostadsområdet Charlottenborg.
Hyresvärd |
Kommun |
Antal laddplatser för hyresgäster |
Utbyggnadsplaner |
Kommentar |
Kommunala | ||||
Bostadsbolaget | Mjölby | 0 | Förbereder för stolpar vid nybyggnation. | ”Har inte sett en efterfrågan än.” |
Boxholmshus | Boxholm | 0 | Inget beslut ännu. | ”Vi har ej sett behovet hittills.” |
Gotlandshem | Gotland | 36 | Vid efterfrågan från hyresgäst. | ”För att möta ökad efterfrågan bygga ut infrastrukturen för hållbar mobilitet.” |
Hyresbostäder | Norrköping | 12 | Stolpar ska sättas upp i minst sex bostadsområden under 2019 och 2020 och i all nyproduktion. | Hybrid- och elbilar kommer att bli vanligare. ”Självklarhet att våra hyresgäster ska kunna ladda sina bilar i närheten av sitt hem.” |
Kindahus | Kinda | 2 | Beror på efterfrågan. | |
Platen | Motala | 4 | Inte för tillfället. | ”Efterfrågan och att styra efterfrågan ingår i vårt hållbarhetstänk.” |
Ramunderstaden | Söderköping | 16 | Inte för tillfället. | ”Satsa på miljö och göra det möjligt för våra hyresgäster att kunna ladda.” |
Stångåstaden | Linköping | 18 | 15-20 i olika områden, samt i vissa fall på förfrågan. | ”För att främja att våra hyresgäster ska kunna välja elbil.” |
Vallonbygden | Finspång | 0 | 2-4 per år närmaste åren. | Har i dagsläget enbart laddstolpar för egna verksamhetsbilar. |
VFAB | Vadstena | 0 | Börjar sätta upp stolpar för hyresgäster under hösten. | ”Vi vill hitta ett bra debiteringssystem först.” |
Ydrebostäder | Ydre | 0 | Ingen uppgift. | Hänvisar till laddpunkter på allmän plats. |
Ödeshögsbostäder | Ödeshög | 4 | Nej | ”Ingen efterfrågan än från våra hyresgäster.” |
Privata | ||||
Botrygg | Linköping | 10*) | ”Installerar för hyresgäster som önskar få det.” | |
Eklöf | Norrköping | 0 | Undersöker marknaden för tillfället. | ”Har som ambition att kunna erbjuda detta på flera adresser i framtiden.” |
HSB | Linköping | 0 | 4-10 vid hyresfastigheter i Linköping. | Har enbart laddstolpar vid egna kontoret för tillfället. |
Kuststaden projektutveckling | Gotland | 0 | Ser över frågan. | ”Har inte efterfrågats från våra hyresgäster ännu.” |
Lindstén fastigheter | Linköping | 4 | Inte för tillfället. | Ingen använder de laddare som sattes upp vid bygget av Valla berså. |
Lindstrands bygg | Linköping | 0 | Vet ej. | Har satt upp en stolpe för lokalhyresgäst. |
Rikshem | Linköping/Norrköping | 0 | Vet ej. | ”Det har inte efterfrågats än.” |
Rosén fastigheter | Åtvidaberg | 0 | Förbereder för tomrör i samband med omasfaltering av parkeringsplats. | ”Har inte haft någon efterfrågan bland våra hyresgäster.” |
Victoria Park | Linköping | 0 | Tre stolpar i Ryd och Nygård installeras under 2020. | ”Låg efterfrågan hittills.” |
*) Några av dessa finns i Stockholm. Hem & Hyra har frågat samtliga kommunala och de största privata hyresvärdarna i Östergötland och på Gotland om vilka laddmöjligheter som erbjuds. |
- Elbil: Har elmotor och större batteri. Kräver laddning.
- Laddhybrid: Elmotor och förbränningsmotor samverkar. Kan gå på enbart batteri. Kräver laddning.
- Elhybrid: Elmotorn laddas under färd för att minska bränsleförbrukningen. Går inte att ladda.
- Att ladda en elbil kan ta mellan 20 minuter och 12 timmar beroende på laddmetod och bilmodell.
- Laddbara bilar lyfts ofta fram som ett miljövänligt alternativ eftersom de kräver mindre, eller i vissa fall inga, fossila bränslen. Däremot förekommer kritik mot miljöpåverkan i samband med tillverkningen av batterierna.
- Enligt ett EU-direktiv ska parkeringsplatser från och med 2020 förberedas för laddpunkter genom dragning av tomrör. Kravet gäller vid nybyggnation eller omfattande renovering av hus med minst tio parkeringsplatser.
- På till exempel uppladdning.nu finns karta som visar laddpunkter.
Källor: Sveriges allmännytta och miljofordon.se