Svårt få ersättning för radon – men Anki visar att det går
Anki Sjöholm i Karlstad är en av sju hyresgäster som ska få hyresnedsättning av bostadsbolaget KBAB senast nästa år.
2017 kontaktade Hyresgästföreningen hyresgäster med för höga radonhalter i Karlstad och erbjöd sig att kollektivt driva frågan om ersättning från det kommunala bostadsbolaget KBAB. Då hade det året innan uppdagats att KBAB under flera år mörkat att en av deras fastigheter hade för höga radonhalter.
Intresset för kampanjen var svagt. Av 112 hyresgäster ville endast sju ha hjälp och Anki är en av dem.
– Pengarna hjälper egentligen inte, för radonet finns ju kvar. Men det är ett erkännande av vår oro, säger Anki Sjöholm.
Processen har varit så komplicerad och svår att Anki inte tror att hon hade klarat att driva ärendet själv utan Hyresgästföreningens hjälp. Föreningen fick igenom att de sju hyresgästerna ska få tillbaka 15 procent på hyran, räknat från den dag då bristen anmäldes till den dag då KBAB kan visa att bristen är avhjälpt men senast 2021.
– Jag hade inte klarat det på egen hand utan Hyresgästföreningen för det var inte lätt, säger Anki.
För att alls få rätt till ersättningen krävs bland annat att den förhöjda radonhalten är anmäld som brist hos hyresvärden och att man upplever att det påverkar boendet. Först då kan det alls bli aktuellt med hyresnedsättning. Det betyder att i de fall där hyresvärdar mörkat resultaten kan du inte kräva ersättning retroaktivt.
I Karlstad hade KBAB uppmätt de förhöjda radonhalterna redan 2013. Men hyresgästerna fick kännedom om dem först 2016. Och då räckte det inte med att radonet fanns i lägenheten för att få ersättning, utan hyresgästerna behövde anmäla det som brist till bostadsbolaget.
Därefter måste hyresgästerna bevisa att de bristen påverkat dem. Och eftersom radon är en osynlig, luktfri gas så handlar det om att bevisa att man upplever en oro.
– Det var en komplicerad process med många fallgropar. Det krävs stark bevisning för att få nedsatt hyra, det räcker inte med för höga halter av radon, utan hyresgästen måste även bevisa sig ha men av det i sitt boende, säger Hyresgästföreningens jurist Carl Henrik Lindmark som drivit ärendet.
Den som inte är orolig kan alltså inte få ersättning.
– Med radon är det så att vissa rycker på axlarna medan andra är väldigt oroliga. Den som rycker på axlarna eller inte från början drivit på i frågan mot hyresvärden kan inte räkna med att få ersättning den för tid som varit, förklarar Carl Henrik Lindmark.
Som bevis för sin oro gäller saker som att man kan dokumentera kontakt med sin hyresvärd, att man anmält radonhalten som brist, att man gör egna radonmätningar om hyresvärdens uppgifter om radonhalterna betvivlas samt att man kan beskriva sin känsla.
En sak som kan ligga hyresgästen till last är rökning. Om en person väljer att röka, kan det ifrågasättas hur rädd man egentligen är för lungcancer. Men även där går det att argumentera för hyresnedsättning, då rökning är tillåtet medan förhöjda radonhalter inte är det.
Ankis tips till andra radondrabbade hyresgäster är förutom att ta hjälp av Hyresgästföreningen att gå samman, inte alltid lita på hyresvärdens ord och att ligga på och begära ut resultaten från nya mätningar.
– Jag gick runt och knackade dörr för att vi skulle bli fler. Sen har jag fått veta att grannar som hörde av sig till KBAB för att anmäla det som brist fått till svar att det inte fanns för höga halter radon i deras lägenheter – men att det sedan visat sig att det visst gjorde det. Så jag skulle fråga flera gånger och inte ge mig. Dessutom måste man ligga på hyresvärden – höra av sig och begära ut resultat när de gjort nya mätningar, för sådant får man inte automatiskt, säger hon.
1. Ta reda på om du har förhöjda halter genom att kolla med din hyresvärd eller mäta själv (över 200 Bq).
2. Anmäl den förhöjda halten som brist hos din hyresvärd.
3. Beskriv din oro.
4. Hör av dig till din hyresvärd och begär ut nya mätresultat och beskriv din oro.
5. Ha gärna kontakt med grannar och Hyresgästföreningen under processen.