Annons

Pandemin hindrar svåra hyresnämndsfall – fick leva flera år i skadad lägenhet

Nyheter Tapeterna var slitna och fuktiga, golvmattan satt lös. Hyresgästen tröttnade till slut på att hyresvärden inte ville kännas vid några problem och ansökte om åtgärdsföreläggande. Sedan kom coronapandemin.
Annas golvmattor ligger löst.
Foto: Privat/hyresnämnden
Lösa golvmattor gör det svårt att städa i Annas lägenhet. Fukt rinner ner och småkryp kryper upp ur springorna.

Den gamla skolan i Västergötland har byggts om till fyra lägenheter. Det hundraåriga trähuset är illa skött, med läckande tak och flagnande färg, men hyresgästen, som vi kan kalla Anna, var glad när hon fick en trea där till sig och sin son.

Det var hösten 2015. De hade bott i ett hus med vedeldning men som ensamstående mamma med jobb i ambulanssjukvården var det svårt att hålla varmt där. Nu närmade sig vintern.

Läs ocksåVärden måste fräscha upp köket – eller betala 40 000 kronor

– Jag fick lägenheten med kort varsel och var så glad att jag skulle slippa elda. Den var i dåligt skick men hyresvärden lovade att måla och renovera redan innan vi flyttade in, berättar Anna.

Lösa golvmattor och trasiga tapeter i lägenheten.
Hela lägenheten var mycket sliten innan Anna flyttade in.

Det visade sig vara tomma löften. Anna fick gång på gång påpeka att tapeterna var i eländigt skick , att golvmattorna låg lösa och att det kröp upp allehanda småkryp ur springor och hål. Elkontakter var trasiga och det luktade illa i lägenheten. 

Fara för människors hälsa

Inget blev åtgärdat och snart uppstod mer akuta problem: råttor i köket, avloppsvatten i källaren och mögel i badrummet. Sonen blev ständigt dålig och utvecklade astma. 

– Jag visste inte vad jag skulle göra. Min son blev sjuk, skulle jag flytta? Men jag visste att tidigare hyresgäster hade anmält problemen till kommunen så jag tänkte att det skulle gå fort att få hjälp. 

Sprickor i taket i lägenheten
En av många brister är sprickor i taken.

Kommunens miljöenhet kunde konstatera att det saknades ventilation och att det fanns mögel i badrummet, vilket innebar en hälsorisk. Under hot om vite blev det till slut sanerat, men de andra problemen fanns kvar. När Anna klagade svarade hyresvärden att hon borde flytta om hon inte var nöjd. I stället vände hon sig till Hyresgästföreningen hösten 2018.

Inga besiktningar under corona

Lilyana Kutinska, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen, försökte få Partment Bostads AB att ta tag i problemen. Hon säger att hyresvärden länge förhalade frågan och uteblev eller ställde in avtalade möten. Till slut återstod bara att ansöka om åtgärdsföreläggande i hyresnämnden, men när det skulle tas upp där hade coronapandemin slagit till.

– Då gick det inte att boka någon syn på plats i lägenheten, för hyresnämnden hade tillfälligt slutat med det på grund av restriktionerna. Vi försökte skicka in foton på bristerna, men det blir inte alls samma sak. Vi vet att det är  till våra medlemmars fördel om det blir syn på plats, säger Lilyana Kutinska.

Annons
På väggen i vardagsrummet har en tidigare hyresgäst målat gröna bollar. är
På väggen i vardagsrummet har en tidigare hyresgäst målat gröna cirklar.

Så det blev till att vänta. Hyresvärden fortsatte att utebli från inbokade möten så någon förlikning gick inte att nå. Först i september i år, när restriktionerna var på väg bort, kunde nämnden besöka det gamla skolhuset. Därefter var beslutet solklart: 

Partment Bostads AB måste åtgärda golvmattor, väggar, eluttag, med mera på ett professionellt sätt, enligt hyresnämndens beslut. Om inte allt är klart till årsskiftet hotar ett vite om 25 000 kronor.

Läs ocksåSvårare att möblera inte skäl nog att stoppa extra tjockt element i Joels lägenhetTvådelat foto. Joel Perssons nacke och huvud med keps och glasögon bakifrån plus hans händer, vänster hand måttar upp hur mycket längre det nya elementet skulle sticka ut från väggen där han nu har sin dagbädd. Till höger: närbild på kanten av dagbädden och elementet där men ser att det bara är några få centimeter mellan armstödet/sängramen och elementet. Joel Persson bor i en nybyggd lägenhet och har haft 14 grader hemma. Nu vill hyresvärden installera ett element som är så tjockt att hans kombinerade soffa och säng inte får plats i lägenheten.

En total seger för Anna, men det tog alltså tre år. 

Uppskjutna ärenden

Lise-Lotte Norén Wilkens, hyresråd och chef för hyresnämnden i Göteborg, bekräftar att de ställde in alla hembesök under pandemirestriktionerna.

– Vi följde rekommendationerna och har inte gått hem till folk under coronan. Hyresgästerna ville inte att 4-5 personer skulle komma hem till dem och många ville inte heller komma till sammanträden hos oss, säger hon.

Läs ocksåFuktigt och dragigt i Camillas lägenhet – hyresvärden: "Det ber vi om ursäkt för"En kvinna står vid ett fönster och tittar ut.

Hyresnämnden försöker alltid i första hand medla fram en frivillig lösning i stället för tvingande åtgärdsföreläggande. På så sätt har man kunnat lösa många ärenden även under pandemin, men när det inte går måste ledamöterna göra en egen bedömning av bristerna i bostaden. Ibland kan det gå genom fotografier, men ofta inte – och sådana ärenden har alltså fått vänta.

– Alla åtgärdsförelägganden och hyressättningsärenden som kräver hembesök har blivit uppskjutna. Vi ville inte göra sämre bedömningar än annars, så därför har vi avvaktat tills vi kan vara på plats. Nu tar vi alla ärenden som kräver besiktningar så fort som möjligt, säger Lise-Lotte Norén Wilkens och avslutar snabbt eftersom hon ska iväg på ännu en besiktning.

Lilyana Kutinska, ärendehandläggare
Lilyana Kutinska, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen, förstår att många medlemmar har varit frustrerade när ärenden drar ut på tiden.

Lilyana Kutinska på Hyresgästföreningen säger att det har varit väldigt frustrerande för Anna och många andra som fått vänta länge på att få sina ärenden behandlade, men hon vill inte kritisera hyresnämndens agerande.

Annons

– Det kan man inte säga något om, vi på Hyresgästföreningen har inte heller kunnat åka hem till medlemmar under pandemin. Det var många ärenden som inte kunde drivas ordentligt, så det är väldigt skönt att det har släppt nu. 

Trodde det skulle gå snabbare

Under åren har Anna många gånger varit arg, ledsen och uppgiven och hundratals gånger funderat på att flytta. För att minska sonens astmabesvär försöker hon städa så gott det går, men golvmattan sugs fast i dammsugaren och om hon skurar rinner vatten ner i sprickorna. Antagligen finns fukt kvar i väggarna, för sonen mår sämre när han är hemma än när han sover över hos mormor och morfar.

Samtidigt har de trivts i området och byggt upp sina liv där – och så har hon ju hoppats på en snar lösning.

– Om jag hade vetat att den här processen skulle ta flera år så hade jag valt att flytta. Jag tror att det är många som har det så här och som ger upp. Då kan hyresvärden bara fortsätta att hyra ut till någon annan.

På ett sätt är Anna glad att hon inte visste i förväg hur mycket kraft, energi och tid det skulle ta att få igenom ett åtgärdsföreläggande. Nu hoppas hon att det verkligen leder till att lägenheten renoveras och att de kan bo kvar.

Hem & Hyra har sökt hyresvärden Wen Lyu på Partment Bostads AB, men inte fått något svar. Beslutet var den 12 oktober inte överklagat.

Läs också Bristerna i Kenneths lägenhet fixades inte på flera månader: "Det är tröttsamt" 76-åring tvingas leva med mögelproblem – ”Har mått så dåligt att jag fått sova borta”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.