Pandemin hindrar svåra hyresnämndsfall – fick leva flera år i skadad lägenhet
Den gamla skolan i Västergötland har byggts om till fyra lägenheter. Det hundraåriga trähuset är illa skött, med läckande tak och flagnande färg, men hyresgästen, som vi kan kalla Anna, var glad när hon fick en trea där till sig och sin son.
Det var hösten 2015. De hade bott i ett hus med vedeldning men som ensamstående mamma med jobb i ambulanssjukvården var det svårt att hålla varmt där. Nu närmade sig vintern.
– Jag fick lägenheten med kort varsel och var så glad att jag skulle slippa elda. Den var i dåligt skick men hyresvärden lovade att måla och renovera redan innan vi flyttade in, berättar Anna.
Det visade sig vara tomma löften. Anna fick gång på gång påpeka att tapeterna var i eländigt skick , att golvmattorna låg lösa och att det kröp upp allehanda småkryp ur springor och hål. Elkontakter var trasiga och det luktade illa i lägenheten.
Fara för människors hälsa
Inget blev åtgärdat och snart uppstod mer akuta problem: råttor i köket, avloppsvatten i källaren och mögel i badrummet. Sonen blev ständigt dålig och utvecklade astma.
– Jag visste inte vad jag skulle göra. Min son blev sjuk, skulle jag flytta? Men jag visste att tidigare hyresgäster hade anmält problemen till kommunen så jag tänkte att det skulle gå fort att få hjälp.
Kommunens miljöenhet kunde konstatera att det saknades ventilation och att det fanns mögel i badrummet, vilket innebar en hälsorisk. Under hot om vite blev det till slut sanerat, men de andra problemen fanns kvar. När Anna klagade svarade hyresvärden att hon borde flytta om hon inte var nöjd. I stället vände hon sig till Hyresgästföreningen hösten 2018.
Inga besiktningar under corona
Lilyana Kutinska, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen, försökte få Partment Bostads AB att ta tag i problemen. Hon säger att hyresvärden länge förhalade frågan och uteblev eller ställde in avtalade möten. Till slut återstod bara att ansöka om åtgärdsföreläggande i hyresnämnden, men när det skulle tas upp där hade coronapandemin slagit till.
– Då gick det inte att boka någon syn på plats i lägenheten, för hyresnämnden hade tillfälligt slutat med det på grund av restriktionerna. Vi försökte skicka in foton på bristerna, men det blir inte alls samma sak. Vi vet att det är till våra medlemmars fördel om det blir syn på plats, säger Lilyana Kutinska.
Så det blev till att vänta. Hyresvärden fortsatte att utebli från inbokade möten så någon förlikning gick inte att nå. Först i september i år, när restriktionerna var på väg bort, kunde nämnden besöka det gamla skolhuset. Därefter var beslutet solklart:
Partment Bostads AB måste åtgärda golvmattor, väggar, eluttag, med mera på ett professionellt sätt, enligt hyresnämndens beslut. Om inte allt är klart till årsskiftet hotar ett vite om 25 000 kronor.
En total seger för Anna, men det tog alltså tre år.
Uppskjutna ärenden
Lise-Lotte Norén Wilkens, hyresråd och chef för hyresnämnden i Göteborg, bekräftar att de ställde in alla hembesök under pandemirestriktionerna.
– Vi följde rekommendationerna och har inte gått hem till folk under coronan. Hyresgästerna ville inte att 4-5 personer skulle komma hem till dem och många ville inte heller komma till sammanträden hos oss, säger hon.
Hyresnämnden försöker alltid i första hand medla fram en frivillig lösning i stället för tvingande åtgärdsföreläggande. På så sätt har man kunnat lösa många ärenden även under pandemin, men när det inte går måste ledamöterna göra en egen bedömning av bristerna i bostaden. Ibland kan det gå genom fotografier, men ofta inte – och sådana ärenden har alltså fått vänta.
– Alla åtgärdsförelägganden och hyressättningsärenden som kräver hembesök har blivit uppskjutna. Vi ville inte göra sämre bedömningar än annars, så därför har vi avvaktat tills vi kan vara på plats. Nu tar vi alla ärenden som kräver besiktningar så fort som möjligt, säger Lise-Lotte Norén Wilkens och avslutar snabbt eftersom hon ska iväg på ännu en besiktning.
Lilyana Kutinska på Hyresgästföreningen säger att det har varit väldigt frustrerande för Anna och många andra som fått vänta länge på att få sina ärenden behandlade, men hon vill inte kritisera hyresnämndens agerande.
– Det kan man inte säga något om, vi på Hyresgästföreningen har inte heller kunnat åka hem till medlemmar under pandemin. Det var många ärenden som inte kunde drivas ordentligt, så det är väldigt skönt att det har släppt nu.
Trodde det skulle gå snabbare
Under åren har Anna många gånger varit arg, ledsen och uppgiven och hundratals gånger funderat på att flytta. För att minska sonens astmabesvär försöker hon städa så gott det går, men golvmattan sugs fast i dammsugaren och om hon skurar rinner vatten ner i sprickorna. Antagligen finns fukt kvar i väggarna, för sonen mår sämre när han är hemma än när han sover över hos mormor och morfar.
Samtidigt har de trivts i området och byggt upp sina liv där – och så har hon ju hoppats på en snar lösning.
– Om jag hade vetat att den här processen skulle ta flera år så hade jag valt att flytta. Jag tror att det är många som har det så här och som ger upp. Då kan hyresvärden bara fortsätta att hyra ut till någon annan.
På ett sätt är Anna glad att hon inte visste i förväg hur mycket kraft, energi och tid det skulle ta att få igenom ett åtgärdsföreläggande. Nu hoppas hon att det verkligen leder till att lägenheten renoveras och att de kan bo kvar.
Hem & Hyra har sökt hyresvärden Wen Lyu på Partment Bostads AB, men inte fått något svar. Beslutet var den 12 oktober inte överklagat.