Sven anmälde Hyresgästföreningen till DO
Tidningen Hyresgästen är föreningens tidning till de cirka 14 000 medlemmar som har valts till ett uppdrag. Den går inte att få varken som taltidning eller i blindskrift.
– Jag har ringt och tjatat och fått svaret att man ska ordna det. Sedan händer ingenting. Det finns inga ursäkter. Därför anmälde jag det, säger Sven Aivert.
Också annan information, till exempel kallelser till möten, får han bara på papper.
– Det finns inget försvar för detta. Det mesta skrivs i ordbehandlingsprogrammet Word och det kan jag läsa med skärmläsare. Tidningen Hyresgästen ska man skicka ut på CD. Det är många som har svårt att läsa, till exempel äldre, säger Sven.
– Jag välkomnar en anmälan. Det är jättebra att DO tittar på det här och kan ge oss hjälp i vad som ska göras, säger Jesper Nilsson, kommunikationschef på Hyresgästföreningen och fortsätter:
– Vi har en del synder som vi försöker reparera. Bland annat jobbar vi aktivt med klarspråk, både på webben och i andra texter. När vi nu bygger en ny webb lägger vi stort fokus på tillgänglighet.
Sven Aivert är ledamot i Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation. Han behöver påminna sina kompisar på hemmaplan också emellanåt.
– Hyresgästföreningen delar ut papper med information på bordet. Hur ska jag kunna läsa det, jag ser ju inte pappret ens? Och ibland skriver de på tavlan. Då brukar jag klappa i händerna så att de kommer ihåg att läsa upp vad de skriver.
– Men annars kan jag inte klaga, de ringer och berättar eller skickar mejl. Och kommer till och med och hämtar mig med bil när det är möte. Det är service det!