Svidande kritik mot Öbo från ett par som inte fick byta lägenhet
Via en bytessajt för hyreslägenheter hittade två familjer varandra.
Den ena familjen – en mamma till tre barn – hyr en stor lägenhet hos en privat hyresvärd men har ett barn som snart ska flytta hemifrån. Hon ville bo mindre och billigare. Den andra familjen bor i en mindre och billigare Öbo-lägenhet och väntar sitt andra barn i sommar. De ville bo större.
Öbo har vid flera tidigare tillfällen sagt nej till bytet med hänvisning till att de inte anser att mamman och de tre barnen uppfyller kraven. Något som Hem & Hyra tidigare skrivit om.
Första gången hänvisade Öbo till att bytet inte var skäligt då mammans äldsta barn ännu inte hade flyttat hemifrån.
Andra gången hade Öbo kontaktat mammans privata hyresvärd som berättat att hon under tre år varit sen med hyra vid sjutton tillfällen. Men aldrig mer än sju dagar.
Kvinnan kände inte till förseningarna och hade aldrig fått några varningar. Utan förklarade förseningarna med att hon brukade vänta till helgen och betala in alla räkningar samtidigt. Därför kan det enligt kvinnan ibland ha tagit några dagar innan pengarna nått hyresvärdens konto.
Öbo ansåg att förseningarna var en omfattande misskötsamhet vilket innebar att Öbo inte kan, som de skriver, ”nöja oss med henne som hyresgäst”. Öbo ville att mamman skulle avvakta. Först när hon betalat hyran i tid under ett år, kunde det bli aktuellt med ett byte.
Så länge ville ingen av familjerna vänta.
Mamman vände sig till hyresnämnden. Där blev det ett lite snopet stopp. Hyresnämnden ville inte behandla hennes ärende då hon inte var Öbo:s hyresgäst. Nämnden behandlar bara ärenden som gäller mellan befintlig hyresgäst och hyresvärd.
Men skam den som ger sig.
”Ickebeslutet” i hyresnämnden fick i stället de befintliga hyresgästerna, paret, att lämna in en överklagan till hyresnämnden.
Paret skriver i sin överklagan att de ser Öbos agerande som ett bevis på att bolaget är för stort och dominerande i Örebro. Det har medfört att de inte längre bryr sig om sina kunder: hyresgästerna. ”Är vi missnöjda hyr de bara ut till någon annan”, skriver de.
Men de angav också flera skäl till varför de skulle ha rätt att byta och argumenterade för varför de ville ha just kvinnans lägenhet. För det handlade inte bara om att den var större och hade fler toaletter, vilket kan vara bra för en växande familj. Lägenheten ligger dessutom närmare barnets förskola och i ett område där de tidigare bott. Om de fick flytta dit skulle de inte vara i behov av två bilar längre eftersom byteslägenheten ligger på promenadavstånd från förskolan.
Vidare argumenterade paret till kvinnans fördel: några sena hyror som hon aldrig fått varningar för borde inte medföra så här stora konsekvenser för så många inblandade. När kvinnan, som har ett välbetalt jobb, uppmärksammades på problemet började hon dessutom genast betala hyran med autogiro.
Vid sammanträdet i hyresnämnden fortsatte Öbo hävda att de inte ville ha mamman som hyresgäst på grund av de sena hyrorna och positionerna verkade helt låsta.
Men efter inpass från hyresrådet gick Öbo till slut med på en förlikning: om mamman kunde betala hyrorna i tid i sex månader kan bytet äga rum. Och eftersom kvinnan ändrade till autogiro i mars, beslutades att flytten i så fall ska kunna äga rum första september.
Då har det gått åtta månader och två hyresnämndsförhandlingar sedan familjerna fick kontakt med varandra på bytessajten.
•Du behöver motivera ditt byte.
•Säger din hyresvärd nej till dig kan du ansöka om rätt att byta i hyresnämnden.
•Giltiga skäl till byte kan vara att du vill ha lägre hyra, ett bättre boende, flytt till annan ort, fler eller färre rum.
•Den som bott kortare än ett år behöver ha extra starka skäl för bytet. Till exempel försämrad ekonomi, nytt jobb på annan ort eller dödsfall i familjen.
•Bägge hyresvärdarna måste godkänna bytet. Om personen du vill byta med har betalningsanmärkningar kan din värd neka dig att byta med just den personen men säga ja till en annan.
•Det är förbjudet att begära ekonomisk ersättning för byte av en hyreslägenhet.