Annons

Tak och värme ingår i löpande underhåll

Nyheter ​Reparation av läckande tak och utsliten värmepanna hör till löpande underhåll. Detta gäller även när hyresgästen tagit över ansvaret för underhållet i samband med att enfamiljsvillan av skattetekniska skäl bytte ägare.
När sonen i mitten av 1990-talet fyllde arton och blev myndig fick han en villa i centrala Malmö av sin pappa, som gåva. Avsikten var att slippa framtida arvsskatt.
Pappan fick bo kvar som ”hyresgäst”. Dock slapp han att betala hyra, mot att han svarade för löpande underhåll och kostnader.
Hyresavtalet mellan son och far var från början muntligt, men fästes på pränt för tre år sedan utan att innebörden ändrades.
Förra året ansåg hyresgästen/pappan att det var dags att laga ett läckande tak och att reparera den utslitna värmepannan. Han vände sig därför till hyresvärden/sonen och begärde att denne skulle stå för investeringarna.
 
Sonen vägrade betala, med hänvisning till hyresavtalet.
Då gick pappan till Hyresnämnden och begärde att sonen skulle åläggas att betala reparationen av taket och värmepannan. Pappan medgav att han stått för skatter och avgifter, men han ansåg att tak och värme ligger utanför det löpande.
Sonen påpekade att pappan tidigare skött underhållet, och bland annat byggt ett nytt kök och gjort om carporten.
Hyresnämnden konstaterar att stambyte, fasadrenovering och omläggning av tak är normala insatser för att hålla en fastighet i gott skick, och att far och son gemensamt flyttat över ansvaret för underhållet till pappan/hyresgästen. Sådana överenskommelser är möjliga när det gäller enfamiljshus.
 
Svea hovrätt kom till samma slutsats: hyresgästen/pappan hade tagit över ansvaret för det löpande underhållet från hyresvärden/sonen, och detta ansvar gäller även taket och värmepannan.
 

Annons
Läs också Mimer höjer hyrorna med 5 procent – vice vd:n: ”Jag tycker att vi har landat på en nivå som är schysst” Dubbelhöjning ger årets högsta hyreshöjning hittills: ”Vi låg lägre än andra förra året” Deras hiss fastnar en gång i veckan – trots åratal av felanmälningar Marianne, Magnus och Mikael tvingas leva i förfallet hus – mitt i lyxområdet: ”Som att vi inte har människovärde” Fördubblad p-avgift efter bostadsbolagets räntesmäll – hyresgästen Nathalie: ”Känns väldigt överdrivet”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.