Annons

Nu går Hyresgästföreningens klassiska logga i pension – men på Ulfs arm jobbar den vidare

Nyheter Den är röd, den är känd och den är äkta. Och den sitter på Ulf Nilssons underarm. När medlemsrekryteraren tatuerade in Hyresgästföreningens logga hade han inte en tanke på att det klassiska kubformade H:et en dag skulle gå i pension. Men efter mer än ett halvsekel i folkrörelsens tjänst har den gjort sitt. ”Jag har ändå originalet på armen så det spelar inte nån roll”, säger Ulf.
Ulf Nilsson har Hyresgästföreningens symbol intatuerad på underarmen.
Foto: Anders Eeg-Olofsson
Ett minne för arbetslivet. De flesta har nog hört talas om kärlekskranka personer som tatuerar in sin älskades namn – och sedan står där med en livslång påminnelse när förhållandet tar slut. Ulf Nilssons och Hyresgästföreningens anställningsförhållande har inte tagit slut – men arbetsgivaren har nu en ny logga.

Ulf Nilsson är anställd som medlemsvärvare och rekryterar nya medlemmar till Hyresgästföreningen i Skåne och Halland. Det var 2011 som han fick idén att tatuera in arbetsgivarens logotype på underarmen.

– Det var en kul grej för jag hade jobbat här så pass länge och hade ingen fundering på att byta, säger han.

Läs ocksåRobin skulle skriva på vid besiktningen – utan att få läsa värdens protokoll: ”Hade kunnat kräva mig på 80.000”Robin Johansson och hyresvärden Lars Danckler med det omstridda besiktningsprotkollet.

Då såg han heller inte framför sig att det stora, mörkröda H:et drygt tio år senare skulle bytas ut mot en ljusröd variant. Någon annan tatuering har han aldrig skaffat, och när han för en kollega berättade om planerna på att gadda sig med arbetsgivarens märke fick han svaret ”Det vågar du aldrig”. Men Ulf vågade.

Trivs fortfarande

I år har han jobbat 33 år för Hyresgästföreningen, och trivs fortfarande bra med arbetet. Men sedan februari i år har hans arbetsgivare börjat använda en ny visuell identitet, som styr utseendet på bland annat trycksaker och webbsidor. Det innebär också att den stora bokstaven H i perspektiv som sedan 1968 varit Hyresgästföreningens främsta kännemärke har bytts ut.

Vad tänkte du när du fick veta att det skulle komma en ny logotyp?

Läs ocksåHyresgästföreningens "show-apa” stöttar hyresgäster i MalmöChrister Sjöstedt

– Jag tyckte först att det kändes onödigt för att det är en sådan inarbetad grej men nu tänker jag att jag har ändå originalet på armen så det spelar inte nån roll, säger Ulf Nilsson, som tar det hela med ro.

En man med Hyresgästföreningens symbol tatuerad på underarmen.
Ulf Nilsson har kavlat upp för att visa tatueringen. Det är under sommarhalvåret som symbolen syns oftast.

Han tycker att den nya logotypen visserligen ser lite modernare ut, men föredrar själv den gamla.

– Men det kan man ju ha olika åsikter om.

Annons
Läs ocksåHyresgästerna betalar för trygghet men får klotter och inbrott: Så bemöter värden kritikenEn tvådelad bild som visar en tegelvägg med en skylt med texten "Fastighetsägarna trygghetsbevakad fastighet" samt en skåpbil med texten "Limhamnshus".

Loth Hammar är kommunikationschef på Hyresgästföreningen.

Ser ni nån risk med att förändra en så pass etablerad symbol?

– Alla sådana här förändringar väcker känslor och jag är ödmjuk inför att många har ett starkt band till den gamla logotypen, säger hon.

Samtidigt menar hon att den gamla visuella identiteten inte var anpassad för webb eller sociala medier, som helt enkelt inte fanns 1968. I den nya visuella identiteten och den grafiska profil som ingår i den finns bland annat ett nytt typsnitt och en mindre fyrkantig variant av H-loggan.

Hyresgästföreningens kommunikationschef Loth Hammar
Loth Hammar.

– Tanken är att de två strecken antingen kan ses som två bostadshus eller två människor och bågen tänkt att symbolisera en slags bro som en rörelse från hus till människa, säger Loth Hammar.

Byts ut efter hand

Parallellt med den visuella identiteten har Hyresgästföreningen också tagit fram en ny webbsida. Den nya sajten hade kommit till i vilket fall som helst, säger kommunikationschefen. Kostnaden för den nya sajten beräknas till 920 000 kronor, medan den visuella identiteten kostat 860 000 kronor. Det mesta av arbetet har utförts av Hyresgästföreningens anställda, men vissa uppgifter har lagts ut på olika företag.

Underarm med Hyresgästföreningens symbol intatuerad.
Det var när Ulf Nilsson var i Falkenberg som han kom i kontakt med den tatuerare som gaddade honom. H:et är en del av Hyresgästföreningens gamla logotype och det som inom reklambranschen kallas för symbol.

Det är just på nätet som förändringen märks först. Saker som brevpapper och kuvert kommer senare.

– Inget profilmaterial kommer att slängas utan vi kommer succesivt att byta ut de gamla sakerna när de tar slut, säger Loth Hammar.

Annons

Ulf Nilsson har dock inga planer på att ömsa skinn.

Vill känna på armen

Det är främst på sommarhalvåret som de tänkbara medlemmarna reagerar på medlemsvärvarens kroppsutsmyckning. Ibland vill de känna på den.

– De kan säga ”Oh, är den äkta”, säger Ulf Nilsson och skrattar.

Hyresgästföreningen i Helsingborgs har erbjudit honom en ny tatuering med den nya logotypen, men Ulf Nilsson har tackat nej.

Ångrar du att du gjorde tatueringen?

– Nej, absolut inte. Att jag har den tror jag stärker upp organisationen på något sätt.

Fakta: Ulf Nilsson

Ålder: 56 år.

Bor: I Malmö.

Arbete: Medlemsvärvare. Har jobbat på Hyresgästföreningen sedan 1989.

Läs också Högsta hyreshöjningen hittills för 2025 finns i Falkenberg Johnny ville rädda sin bror från hemlöshet – blev uppsagd tre gånger: "Känns som en häxjakt"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.