Nu går Hyresgästföreningens klassiska logga i pension – men på Ulfs arm jobbar den vidare
Ulf Nilsson är anställd som medlemsvärvare och rekryterar nya medlemmar till Hyresgästföreningen i Skåne och Halland. Det var 2011 som han fick idén att tatuera in arbetsgivarens logotype på underarmen.
– Det var en kul grej för jag hade jobbat här så pass länge och hade ingen fundering på att byta, säger han.
Då såg han heller inte framför sig att det stora, mörkröda H:et drygt tio år senare skulle bytas ut mot en ljusröd variant. Någon annan tatuering har han aldrig skaffat, och när han för en kollega berättade om planerna på att gadda sig med arbetsgivarens märke fick han svaret ”Det vågar du aldrig”. Men Ulf vågade.
Trivs fortfarande
I år har han jobbat 33 år för Hyresgästföreningen, och trivs fortfarande bra med arbetet. Men sedan februari i år har hans arbetsgivare börjat använda en ny visuell identitet, som styr utseendet på bland annat trycksaker och webbsidor. Det innebär också att den stora bokstaven H i perspektiv som sedan 1968 varit Hyresgästföreningens främsta kännemärke har bytts ut.
Vad tänkte du när du fick veta att det skulle komma en ny logotyp?
– Jag tyckte först att det kändes onödigt för att det är en sådan inarbetad grej men nu tänker jag att jag har ändå originalet på armen så det spelar inte nån roll, säger Ulf Nilsson, som tar det hela med ro.
Han tycker att den nya logotypen visserligen ser lite modernare ut, men föredrar själv den gamla.
– Men det kan man ju ha olika åsikter om.
Loth Hammar är kommunikationschef på Hyresgästföreningen.
Ser ni nån risk med att förändra en så pass etablerad symbol?
– Alla sådana här förändringar väcker känslor och jag är ödmjuk inför att många har ett starkt band till den gamla logotypen, säger hon.
Samtidigt menar hon att den gamla visuella identiteten inte var anpassad för webb eller sociala medier, som helt enkelt inte fanns 1968. I den nya visuella identiteten och den grafiska profil som ingår i den finns bland annat ett nytt typsnitt och en mindre fyrkantig variant av H-loggan.
– Tanken är att de två strecken antingen kan ses som två bostadshus eller två människor och bågen tänkt att symbolisera en slags bro som en rörelse från hus till människa, säger Loth Hammar.
Byts ut efter hand
Parallellt med den visuella identiteten har Hyresgästföreningen också tagit fram en ny webbsida. Den nya sajten hade kommit till i vilket fall som helst, säger kommunikationschefen. Kostnaden för den nya sajten beräknas till 920 000 kronor, medan den visuella identiteten kostat 860 000 kronor. Det mesta av arbetet har utförts av Hyresgästföreningens anställda, men vissa uppgifter har lagts ut på olika företag.
Det är just på nätet som förändringen märks först. Saker som brevpapper och kuvert kommer senare.
– Inget profilmaterial kommer att slängas utan vi kommer succesivt att byta ut de gamla sakerna när de tar slut, säger Loth Hammar.
Ulf Nilsson har dock inga planer på att ömsa skinn.
Vill känna på armen
Det är främst på sommarhalvåret som de tänkbara medlemmarna reagerar på medlemsvärvarens kroppsutsmyckning. Ibland vill de känna på den.
– De kan säga ”Oh, är den äkta”, säger Ulf Nilsson och skrattar.
Hyresgästföreningen i Helsingborgs har erbjudit honom en ny tatuering med den nya logotypen, men Ulf Nilsson har tackat nej.
Ångrar du att du gjorde tatueringen?
– Nej, absolut inte. Att jag har den tror jag stärker upp organisationen på något sätt.
Ålder: 56 år.
Bor: I Malmö.
Arbete: Medlemsvärvare. Har jobbat på Hyresgästföreningen sedan 1989.