Testar nya sätt att mötas i coronatid
”Hej, välkomna till det här livesamtalet. Vi har tänkt prata om hur psykisk ohälsa påverkar boendet. Dels när det gäller bostadsbristen men också hur coronapandemin påverkar”.
Så inledde de aktiva hyresgästerna Jessica Qvist och Jennie Linnarsson sin livesändning på facebook häromkvällen. Jessica sänder hemma från sin lägenhet i Uddevalla, Jennie från sin i Vargön utanför Vänersborg. Så fort samtalet drar igång ansluter andra hyresgäster, förtroendevalda och anställda inom Hyresgästföreningen.
– Ställ gärna frågor i chatten. Vi är så klart inga experter. Vi talar utifrån egna erfarenheter och försöker svara så gott vi kan. Men vi tycker att det här är en viktig fråga och om det är det något vi inte vet så försöker vi ta reda på det, säger Jessica och riktar skärmen rätt.
Samtalet pågår i ungefär en timme. Jennie, som själv har erfarenhet av psykisk ohälsa, berättar om vad engagemanget i Hyresgästföreningen har betytt för henne. Och hur det senaste halvårets coronaisolering påverkat hur hon mår.
– För många är aktiviteterna som vi har i föreningen det sociala liv de har. Det är där de träffar folk, kommer hemifrån och känner att det gör en insats. Därför är den här jädra pandemin och den isolering som den för med sig ett elände, säger Jennie Linnarsson.
Vad fick då Jessica Qvist och Jennie Linnarsson för respons på sitt livesamtal?
– Vi har fått väldigt många positiva kommentarer och bra tips på andra ämnen som vi kan ta upp. Så vi kommer att bjuda in till fler samtal framöver, säger Jennie Linnarsson.
För att minska smittspridningen håller Hyresgästföreningen sina lokaler stängda. Så har det varit sedan mars månad. Följden blir att möten, aktiviteter och fester uteblir. Reglerna har kritiserats. Hem & Hyra har skrivit om aktiva medlemmar som tycker att ansvaret borde kunna tas lokalt och att lokaler kan användas på ett coronasäkert sätt.
De stängda lokalerna och förbudet mot fysiska möten har också lett till andra sätt att jobba och umgås. Jessicas och Jennies livesamtal på Facebook är ett exempel. Andra är ”hyrespromenaden” som aktiva hyresgäster i Uddevalla drog igång i veckan. På onsdagskvällen samlades ett gäng på Svenskholmen för att gå längs strandpromenaden och diskutera boendefrågor. Även här är Jessica Qvist en av initiativtagarna.
– Tanken är att vi ska göra en sån här promenad en gång i veckan på olika ställen i stan. Alla är välkomna. Vi pratar boendefrågor men också om allt annat. Vi har förstått att behovet av att träffas är stort. Många far illa av att bli ensamma och isolerade under pandemin, säger Jessica.
Även tjänstemännen på Hyresgästföreningen i region BohusÄlvsborg-Skaraborg har hittat nya sätt att göra sina jobb. Ett exempel är trygghetsvandringarna som nu ska genomföras digitalt.
– Vi kör den första nu den elfte november på Östermalm i Skövde, säger boendeutvecklaren Marie Sundberg.
Hon har förberett det hela genom att en lokal facebookgrupp i området. Den elfte november kommer hon finnas på plats med mobilkamera och bjuda in till digitalt möte.
– Då går vi runt i området. Vi följer vår checklista för trygghetsvandringar. Filmar och visar deltagarna som sitter hemma hur det ser ut. Och så kommer det att finnas möjlighet att lämna skriftliga kommentarer eller att ringa in till oss som är på plats för att lämna synpunkter och idéer, säger Marie Sundberg.
Under hösten har hon även haft digitala möten med de lokala hyresgästföreningarna och träffat husombuden digitalt.
– Vi lär oss nya sätt att mötas och når nya, yngre hyresgäster på det här viset. Metoder som vi kan ta med oss som ett komplement i framtiden, säger Marie Sundberg.
Ett annat sätt att nå hyresgästerna kan vara att möta dem utanför deras port. Det har boendeutvecklaren i Evert Saffo i Trollhättan testat. Nyligen mötte han hyresgäster i punkthusen på Lantmannavägen, Kronogården i Trollhättan. För att undvika folksamlingar och smittorisk höll han sig utanför trapphuset och mötte hyresgästerna som passerade.
– Jag hade hintat om att jag skulle var där en viss tid, en viss dag genom att sätta upp lappar i trapphuset. Målet var inte att samla många på en gång, utan att få till ett flöde där hyresgästerna kom med sina frågor och funderingar, säger Evert Saffo.
Frågorna som dök upp rörde containrar för grovsopor, städning av tvättstugor, tvättning av mattor och smutsiga trapphus. Evert Saffo sammanställer synpunkterna, tar upp dem med hyresvärden Eidar och återkommer sedan till hyresgästerna. Och det coronasäkra sättet att träffas gav bra utdelning enligt Evert Saffo.
– Nu började jag på Kronogården, men jag kommer att jobba vidare på det här sättet på Lextorp och fler områden, säger han.