Annons

Therese flyttade 500 meter – flyttfirman tog 9 timmar på sig och förstörde hennes möbler

Nyheter En halvtimme före utsatt tid fick Therese veta att en annan flyttfirma skulle ersätta den hon bokat. I nio timmar jobbade de för att flytta hennes kartonger och möbler 500 meter. När de var klara hade både möbler förstörts och ägodelar försvunnit.
Foto: Privat/Skärmdump/Montage
Flera möbler har fått skador och föremål har försvunnit i flytten när Therese Gustafsson skulle flytta 500 meter till en ny lägenhet.

Therese Gustafssons flytt blev inte som hon tänkt sig. Redan från början blev det fel. Hon hade packat ihop de flesta av sina ägodelar och var på sluttampen, men en halvtimme före utsatt tid ringde flyttfirman och meddelade att de snart var på plats.

– En kvart innan de kom ringde de och sa att de skulle vara hos mig, men då var klockan halv åtta och egentligen skulle de inte komma förrän åtta.

Läs ocksåKraftiga reaktioner efter Tiptapp-granskning – tas upp i riksdagen: ”Så aningslöst”Vänsterpartiets arbetsmarknadspolitiska talesperson Ciczie Weidby är kritisk till de kommunala bolag som slutit avtal med Tiptapp och hon kommer att ta upp problemen med appen i Riksdagen.

Att komma en kvart för tidigt är kanske inte hela världen. Men det visade sig snart att detta bara var början på det flyttkaos som nu uppstod. För det första var firman som dök upp inte den som Therese Gustafsson hade bokat för flytten.

– Det visade sig att den firma jag hade bokat inte hade tid och därför hade lejt ut min flytt till en annan firma.

Första lasset gick bra

När arbetet väl drog igång så gick första lasset bra. Då var en arbetsledare på plats och det var nästan uteslutande färdigpackade flyttkartonger som packades in i lastbilen och fraktades vidare. Men sedan hände något. Arbetsledaren försvann och när det bara var flyttgubbarna kvar tog nästa last tre och en halv timme.

Ändå är det bara 500 meter mellan den gamla adressen och den nya.

Snart upptäckte Therese Gustafsson dessutom att möbler som fraktats den korta sträckan både skadats och smutsats ner i flytten.

– Soffan fick jag tvätta, så det var tur att det var avtagbar klädsel på den. Sängen var skitig, de ställde den nere på entrégolvet som var smutsigt och blött. Där slängde de också soffkuddar, madrasser och allt möjligt.

Läs ocksåFörare utan körkort – Transportstyrelsen kallar Tiptapp till möte: ”Beklämmande”"Även om Tiptapp anser sig vara någon sorts förmedlartjänst så möjliggör de tyvärr för de här förarna att begå brott", säger Anton Harland, tillförordnad sektionschef på Transportstyrelsens enhet för yrkestrafik.

Therese fick själv bära upp sängen

Sedan sattes Therese själv i arbete. Hon och en av hennes vänner fick bära upp sängen till den nya lägenheten. Flyttgubbarna sa att den inte gick att få upp för trappan. På ett gammalt antikt skåp gick ett handtag av och kanten på köksbordet skavdes sönder.

Men det stannade inte vid skador på möblerna. När Therese Gustafsson inte hittade ett fårskinn till en av sina fåtöljer förstod hon snart att det var flera saker som saknades.

– Det är en hel lång lista. Det är fårskinnet, pojkens Nintendo och en sats lego, min datorväska med innehåll.

Annons
Läs ocksåKommunernas samarbete med Tiptapp – här kör han skräp olagligt: ”Får inte utesluta någon”Mannen som hämtar vårt skräp har jobbat i flera år med Tiptapp. Han är dömd för olovlig körning och rattfylleri och har varken svenskt körkort eller giltigt körkort från sitt hemland.
Enligt Therese Gustafsson försvann ett Nintendo Switch i flytten.

Allt som försvunnit i flytten är inte lika värdefullt, men att hennes sons lego och tv-spel är borta gör henne extra upprörd.

– Någonstans där tänder jag till, när man stjäl från ett barn. Jag blir bara så jävla less.

Dyrare än offerten

Omfattningen av kaoset förstod inte Therese direkt på flyttdagen. Men stämningen på plats den dagen var ändå dålig. Hon beskriver att flyttgubbarna skrek både på varandra och på henne. När flytten var klar var det dags att betala.

Nu framkom att flyttfirman ville ha betalt för 9 timmars arbete, något Therese Gustafsson tyckte kändes orimligt. Hon hade fått en offert på under 4 000 kronor men nu ville flyttfirman ha 7 400 kronor. Dessutom skulle det hela betalas på plats, via swish. Trots missnöje valde hon att betala.

– Jag vill ju bara betala så de går ut genom dörren, jag vill inte ha dem där, det är känslan. De har satt i system att inte fakturera utan att slänga fram swish till kunden, det är lätt att tjäna pengar så. Många har inställningen att de betalar och gör rätt för sig.

Flyttfirman har tidigare fått avslag för yrkestrafik

Det visar sig, när Hem & Hyra tittar vidare på flyttfirman, Omega flytt & transport, att den har ett speciellt förflutet. Det finns visserligen i dag ett tillstånd för att bedriva yrkesmässig trafik, men 2020 valde Transportstyrelsen att inte bevilja något sådant tillstånd.

Det berodde på att en av personerna i styrelsen sedan tidigare förklarats olämplig att bedriva den typen av verksamhet och därmed var spärrad. Beslutet överklagades till Förvaltningsrätten som hänvisade ärendet tillbaka till Transportstyrelsen. Förvaltningsrätten menade att flyttfirman skulle få en chans att förändra styrelsens sammansättning för att få beviljat tillstånd.

Men ingen styrelseförändring gjordes och återigen blev beslutet nej från Transportstyrelsen. Senare under 2020 gick dock spärrtiden ut för den person i styrelsen som bedömts olämplig och sedan dess har företaget fått sitt godkännande.

Därefter har flyttfirman hamnat i Allmänna reklamationsnämnden, ARN, flertalet gånger. När Hem & Hyra begär ut handlingar kopplat till bolaget så finns det 13 ärenden från de senaste åren där ARN beslutat att Omega flytt & transport ska betala tillbaka tusentals kronor till kunder.

”Det kan förekomma skador i flytt”

När Hem & Hyra ringer företaget svarar vd Tarek Fakhro. Han hittar till slut uppgifter om Therese Gustafssons flytt:

Annons

– Det jag känner igen är att det ska ha tappats bort en fjärrkontroll till en tv, att det finns en skada på baksidan av en byrå och på ett hörnskåp.

Varför har det uppkommit så många skador?

– Det brukar inte vara så i varje flytt, men det kan förekomma skador i flytt, det är inte omöjligt. Hon ligger i vår kö för att antingen skicka möbelsnickare och eventuell ersättning, säger han.

Hur är det med de grejer som försvunnit?

– Jag har frågat killarna. Skadorna har vi bevis på men den borttappade lådan vet de ingenting om. Det är väldigt synd. Men värdet ska inte överstiga 300 kronor på det som fanns i den lådan.

Det ska även handla om en spelkonsol, ett Nintendo Switch?

– Det är inget jag har någon uppgift om.

När Hem & Hyra fortsätter ställa frågor om de ärenden som ligger i ARN svarar företagets vd att han hellre tar alla frågor skriftligt på mejl och svarar i lugn och ro. Vi har skickat flera frågor, men inte fått svar ännu.

Läs också Här får falska Tiptapp-föraren fri lejd in på kommunens tipp: "Kan inte yttra mig" Tiptapp-förarna vittnar – tvingas flytta pianon utan hiss: "Jobbar 18-timmarsdagar"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.