Annons

Tillsynsmyndighet kritiserar bostadsbolag för elmonopol

Botkyrka 400 hyresgäster i Norsborg får inte välja elbolag utan tvingas köpa el från sin hyresvärd. Energimarknadsinspektionen menar att hyresgästerna förlorar alla sina rättigheter.
Foto: Kenneth Samuelsson
Ingemar Wendel, på Iduns väg i Norsborg, vill inte tvingas köpa el från sin hyresvärd.

När elmarknaden avreglerades på 90-talet gjordes det för att öka konkurrensen på marknaden genom att kunderna fick välja elbolag. Men i höst går utvecklingen i motsatt riktning för nära 400 hyresgäster i Norsborg. De blir då hänvisade till den elleverantör som hyresvärden Din Bostad i Botkyrka väljer. Istället för en egen elnota läggs elförbrukningen på hyran.

Marielle Liikanen på Energimarknadsinspektionen, tillsynsmyndighet för energimarknaderna och dess aktörer, anser att det är mycket olyckligt om en elkund förlorar sin möjlighet att välja elhandlare samt de rättigheter som ellagen ger kunder. Som kund förlorar du rätten att byta elhandlare, möjligheten till ersättning och skadestånd vid elavbrott men även rätten att få elmätaren kontrollerad om du misstänker att den går fel.

Läs ocksåVärden går i konkurs - kan bli hyresgästernas vinstlottEn gulteglad husfasad.

– Vi avråder från att byta från ett system där konsumenten får välja elleverantör till en lösning där fastighetsägaren väljer elbolag och står för kontraktet, säger hon.

Bakgrunden till förändringen är att lägenheternas el inte är separerad från fastighetselen. Lägenheterna har fram till nu ändå haft egna elmätare och egna elavtal, men ny lagstiftning gör att konstruktionen inte längre följer regelverket, menar Per Nääs på Vattenfall Eldistribution AB. Vattenfall har därför sagt upp nätavtalet med hyresgäster som därmed inte kan välja el-bolag i framtiden.

– Det bästa vore ju om fastighetsägaren drog in elmatningar till varje lägenhet så att hyresgästerna kan välja elbolag även i framtiden. Men vi får ju inte gå in och dra in ledningar och subventionera en enskild fastighetsägare, säger han.

Annons
Läs ocksåSusannes hyresvärdar bryter mot lagen om och om igen – nu krävs de på extra stort skadestånd: ”Jag förstår inte varför de gör detta”En tvådelad bild. En text med texten skadestånd. En bild på en kvinna som tittar rakt fram.

Ingemar Wendel, en av hyresgästerna, gillar inte tanken på att inte kunna välja elbolag eller bindningstid på elavtalet.

– Nu har vi en hyfsad hyresvärd men vi vet ju inte vad som händer om de säljer. Sedan kommer vi inte att ha någon koll på om de tar ut mer än det kostar, säger han.

Niklas Dabrowski, förvaltningsansvarig på Balder, som äger Din Bostad i Botkyrka, skriver i ett mejl att hyresgästerna inte behöver oroa sig för att priset skall bli högre än idag. Han hävdar att bolaget köper elen till ett lägre pris än vad privatpersoner kan göra på grund av stora volymer. Men även att hyresgästerna gör en besparing när fasta kostnader som nätkostnaden och abonnemangskostnaden tas över av bolaget som blir ensam kund mot elbolaget.

Läs ocksåDåligt har blivit bättre – men nu kräver kommunen Oscar Properties på 40 000 kronorEn delad på med en dammsugare och ett husfasad.

– Hela arbetet är kalkylerat med en besparing för samtliga hyresgäster om man bibehåller samma förbrukning som man har idag, skriver han i mejlet.

Annons

Marielle Liikanen säger att hyresvärdar och bostadsrättsföreningar brukar hävda att det blir billigare för hyresgäster när värden tar över elabonnemanget.

– Men vår erfarenhet är att det inte självklart behöver bli billigare för hyresgästen i längden. Dels blir den enskilda nätavgiften högre och dels är det i regel kostsamt att, som i det aktuella fallet, byta ut alla elmätarna kopplade till lägenheterna, det är en kostnad som någon måste betala, säger hon.

Niklas Dabrowski, vill inte säga vad det kostar att dra in nya ledningar i lägenheterna så att hyresgästerna kan välja el-leverantör. I mejlet skriver han ”Att bygga om alla husens elförsörjning är inte ett gångbart alternativ tyvärr, varken kostnadsmässigt eller genomförandemässigt”.

Läs också Efter miss i hyresförhandling – Svenska Hus betalar 150 000 kronor och ber hyresgästerna om ursäkt Här har hyresförhandlingarna redan kraschat – skiljeman får sätta hyrorna

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.