Tingsrätten ger störda hyresgäster ersättning – men värden ger dubbelt upp
LÄS ÄVEN: Hyresgästföreningens krav: Störda hyresgäster ska ha 36 000 kronor i ersättning
Hyresgäster på Rådhusgatan i centrala Sundsvall mådde så dåligt av de störningar som hyresvärdens renovering orsakade att de fick fysiska besvär och ofta kände sig tvingade att lämna hemmet under det år som arbetet pågick.
Fastigheten ägs av Din Bostad i Sundsvall AB. Ett av koncernen Fastighets AB Balders bolag.
Hyresgästerna kontaktade Hyresgästföreningen som uppmanade dem att deponera en del av månadshyrorna till länsstyrelsen. (Se faktaruta nedan om deponering av hyra)
I tingsrätten blev knäckfrågan om vad för slags underhåll det rörde sig om. Enligt en klausul i hyreskontraktet skulle inte hyresgästerna fått ersättning om renoveringarna räknades som ”sedvanligt underhåll”.
Tingsrättens slutliga bedömning var att det inte gjorde det, utan att det handlade om så kallade styckerenoveringar med ”standardhöjande åtgärder”.
Domen gav alltså hyresgästerna rätt i sak, vilket har stor betydelse för liknande renoveringar i framtiden. Även när det gäller andra bolag, i hela landet, som styckerenoverar med kraftiga störningar som följd.
– Jag hoppas att fler hyresvärdar som utför den här sortens renoveringar efter det här går med på nedsättning av hyran i de situationer där hyresgäster påverkas i deras boende av renoveringarna, säger Hyresgästföreningens jurist Johan Hermansson, som företrädde de boende på Rådhusgatan.
Hyresgästföreningen hade gjort en bedömning att 20 procent av hyran skulle återbetalats, den summa som deponerats till länsstyrelsen. Det ansåg också tingsrätten vara en skälig procentsats. Däremot fick inte hyresgästerna avdrag på hyran för hela den tid de blivit störda, utan fallen bedömdes olika utifrån när de hade påtalat problemet för värden.
Av deponeringen på 21 024 kronor ansåg tingsrätten att hyresgästerna skulle få tillbaka totalt 7 778 kronor. Och de skulle själva stå för rättegångskostnaderna på sammanlagt 2 400 kronor.
Bostadskoncernen Balder valde att inte överklaga domen.
Istället har de nu gjort en kovändning och ger hyresgästerna dubbelt upp än vad tingsrätten fastslog. De står dessutom för rättegångskostnaderna.
Balders kundrelationsansvarig Niklas Dabrowski kommenterar helomvändningen via mejl:
”Vårt syfte med prövningen i tingsrätten handlade enbart om att få sakfrågan gällande sedvanligt underhåll prövad. Av den anledningen tog vi delvis våra egna rättegångskostnader samt valde att erbjuda hyresgästerna en likvärdig ersättning. Det framkom ju även vissa förbättringsförslag i tingsrätten som vi har tagit till oss för att kunna genomföra arbetet på ett mindre påträngande vis och med tydligare information och hänsyn till omkringboende.”
Balder har även gett ytterligare tre hyresgäster, som inte togs upp i tingsrätten, ersättning. Av deras deponering på närmare 15 000 kronor får de tillbaka drygt 11 000 kronor.
Som hyresgäst har du möjlighet att deponera hyra vid följande situationer:
- Du anser att du har rätt till avdrag på hyran för att det finns problem med eller skador på bostaden eller lokalen som inte beror på dig själv. Exempelvis om hyresvärden brister i sin underhållsskyldighet.
- Du anser att du har rätt till skadestånd enligt hyreslagen.
- Du anser att du har rätt till ersättning för att du på egen bekostnad har rättat till brister.
- Du har ett ekonomiskt motkrav på hyresvärden, oavsett vad motkravet gäller.
- Du är inte överens med hyresvärden om storleken på hyresbeloppet, om beloppet inte är bestämt i hyresavtalet.
Fördelen med att deponera hyran hos länsstyrelsen jämfört med att bara låta bli att betala är att hyresvärden inte kan vräka dig för att du inte har betalat. Du kan dock bli uppsagd från din lägenhet om du deponerar en för stor del av hyran. Det kan till exempel vara om du deponerar hela månadshyran när det bara är ett rum i en trerumslägenhet som inte är användbart. Hyresvärden har också rätt att vräka dig om du deponerar pengarna efter hyrans förfallodag.
Du bedömer själv hur mycket pengar som är rimligt att deponera. Om du har svårt att avgöra det kan du ta hjälp av Hyresgästföreningen eller en jurist.
Källa: Länsstyrelsen