Annons

Tio år efter inflytt – nu fixas byggfelen

Höganäs När Bengt och Inger Persson flyttade in var lägenheten alldeles ny. Men trots det har paret ända sedan dess haft problem med avloppsvatten och drag från ett fönster. Nu ska bristerna åtgärdas.
Foto: Gry Ellebjerg
Redan 2009 anmälde makarna Inger och Bengt Persson att avloppsvattnet trängde upp i golvbrunnen i duschen. Nu ska det felet, samt att det drar vid ett fönster i sovrummet, åtgärdas efter beslut i hyresnämnden.

De problem i boendet vi skriver om på Svarta listan härrör oftast från slitna och nötta hus med eftersatt underhåll. Så inte den här gången. När makarna Bengt och Inger Persson flyttade in i fyran på 84 kvadratmeter för 10 år sedan var hyreshuset helt nybyggt. De hade sålt villan och såg fram emot att bo i en hyresrätt med centralt läge. Med sina 15 våningar är det högst i Höganäs och något av ett landmärke för den lilla kommunen vid Öresund i norra Skåne.

– Vi föll direkt. Utsikten är fin, lägenheten är ljus och härlig. Vi trivs jättebra, säger Bengt och blickar ut från vardagsrummet på trettonde våningen.

Läs ocksåNya lagar 2022: Hyresvärdar kan tvingas sköta om sina hus, rökare kan få böta för fimparEn man med en cigarett i munnen och lagboken.

Men två problem har hängt med ända från början: Rören i gästtoaletten ligger felaktigt och det blir bakfall. Det medför att både vanligt vatten och avloppsvatten tränger upp genom golvbrunnen i duschen. I sovrummet har det uppstått ett glapp mellan fönster och karm så att det drar väldigt mycket. Den provisoriska lösningen har blivit att täta med svartgulrandig tejp.

– Jag ringde 15-20 gånger under 1-1,5 års tid men fick hela tiden höra att det var ett garantifel som skulle åtgärdas av entreprenören, säger Bengt Persson.

Annons

Till slut så tröttnade Bengt på att felen aldrig åtgärdades. Hyran ligger numera på nästan 12 000 kronor. Då ska det gå att använda båda toaletterna och fönstret ska inte behöva tejpas igen, resonerar Bengt Persson.

Läs ocksåPandemin hindrar svåra hyresnämndsfall - fick leva flera år i skadad lägenhetAnnas golvmattor ligger löst.

Med hjälp av Hyresgästföreningen vände han sig till hyresnämnden, som gjorde en besiktning i lägenheten i slutet av januari i år.
Hyresvärden, privata Jefast, förnekar inte att bristerna finns, men menar att detta ska lösas av entreprenören.

– Jag inser att det kan vara entreprenörens ansvar, men det är inget vi hyresgäster ska behöva lida för, säger Bengt Persson.

Annons

Jefasts vd Cassandra Jertshagen svarar i mejl att bolaget håller på att åtgärda de brister som uppstått i Bengt och Inger Perssons lägenhet. Jefast anser att det är entreprenören som borde stå för kostnaderna och att bristerna borde omfattas av garantin. Det pågår emellertid inte något rättslig process mot entreprenören i dagsläget.

Läs ocksåOnåbar värd vägrar röja upp – riskerar vite på 30 000 kronor
Läs också Stal smink för 300 000 – nu tar han över tvångsförvaltat hus Fyra månader utan spis − höggravida Rebecca lagar familjens mat på golvet

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.