Tomt på kontoren under kampanjveckorna
– Nu är vi igång och det känns verkligen otroligt kul att se den energi som vi nu lägger för att se till att så många som möjligt av väljarna, särskilt de som bor i hyresrätt, ska kunna göra ett informerat val i höst och känna till partiernas och Hyresgästföreningens inställning i frågan om marknadshyror, skriver regionchef Johan Pelling till personalen i regionen på kampanjens tredje dag.
Marie Sällman är controller och ekonom på regionens Gävlekontor. Hon var en av de tjänstemän som delade ut information och talade med Gävlebor på Gävle central och i bostadsområdena Nordost och Öster bland annat.
Hur känns det att jobba för Hyresgästföreningen utanför kontoret?
– Det var intressant att få vara med på en sådan här utåtriktad aktivitet. Mitt arbete är ju annars att jobba med siffror på kontoret. Visst har jag kontakt med anställda och förtroendevalda till vardags men det är mest per telefon och via mail. Det har varit både roligt och lärorikt att möta hyresgäster och medlemmar!
Johan Pelling avslutar ett av sina många mail under kampanjveckorna:
– Det är så viktigt att vi är ute, att vi syns, och att vi försöker få så många samtal som det bara är möjligt. Vi ska lägga information i varje brevlåda, vi ska sätta upp affischer i alla trappuppgångar, vi ska ”lappa” alla bilar och sätta på sadelskydd på alla cyklar i de bostadsområden där våra medlemmar och hyresgäster bor. Det ska inte gå att missa att Hyresgästföreningen har varit på besök!
Hyresgästföreningens förbundsordförande Marie Linder berättade i början av sommaren i Hem & Hyra att upptrappningen av valarbetet har att göra med att den politiska kartan ritats om den senaste tiden:
– Vi kan nu se att både Liberalerna och Kristdemokraterna driver frågan om fri hyressättning i nyproduktion och att både Centerpartiet och Moderaterna är väldigt tydliga med att de vill ha en helt fri hyressättning. Då är det viktigt att Hyresgästföreningen berättar för dem som bor i hyresrätt vad en sådan förändring skulle kunna innebära.
Valarbetet bekostas av den ordinarie kommunikationsbudgeten på Riksförbundet. I juni beslutade förbundsstyrelsen dessutom att lägga fem miljoner kronor extra på kampanjen. Utöver det satsar Hyresgästföreningens regioner egna pengar på sitt kampanjarbete.
- Renodlad marknadshyra betyder att hyresvärden själv bestämmer hur hög hyran ska vara och att den som är beredd att betala mest också är den som får hyra lägenheten.
- De som propagerar för marknadshyror menar att det skulle leda till balans på hyresmarknaden och ge fler lediga lägenheter.
- Hyresgästföreningen menar att besittningsskyddet skulle försvinna med marknadshyror eftersom den som inte har råd med en bostad inte heller kan bo kvar.
- I dag har vi kollektiva förhandlingar i Sverige. Hyresvärden måste förhandla med Hyresgästföreningen innan hyran sätts. Nybyggnation är undantaget.
- Hyrorna ska i dag vara lika för lika lägenheter, samma standard och kvalitet på lägenhet, fastighet och område.
- Hyresgästföreningen och andra som är emot marknadshyror menar att bostadssegregationen skulle öka eftersom bara ett fåtal skulle kunna efterfråga de mest attraktiva lägenheterna.