Annons

Tord och Yvonne blev sjuka i mögellägenheten – får 42 000 av värden

Nynäshamn De blev så dåliga i lägenheten att de tvingades fly och bo i sin husvagn. Nu kompenserar Nynäshamnsbostäder Tord och Yvonne Englund med 42 000 kronor. Men paret är inte nöjda med summan. "Det var som att köra huvudet i en säck, det gick inte att få mer", säger Tord Englund.
Foto: Kenneth Samuelsson
Tord Englund och hans fru mådde så dåligt i sin lägenheten att de inte kunde bo där på över ett år.

Hem & Hyra har tidigare skrivit om Tord och Yvonne Englund i Nynäshamn som blev sjuka i sin lägenhet. De hade besvär som huvudvärk, rinnande ögon, tryck över bröstet och slemhosta. Det gick så långt att paret tvingades flytta till sin husvagn och bo där i perioder, bland annat över vintern.

Yvonne Englund beskriver tiden som ”två års helvete”.

Läs ocksåJeanette satsade 39 års kötid – drömhemmet blev en mardrömJeanette Magnusson hade bott 39 år i samma lägenhet med Poseidon som hyresvärd. Hon använda alla sina köår för att byta till sig en lägenhet där det sedan varit konstanta problem och hon utvecklat svår allergi.

Under åren har Nynäshamnsbostäder genomfört flera åtgärder i lägenheten och husgrunden utan att det har blivit bra. Efter flera år upptäcktes en obehaglig överraskning i form av mögel i väggen i vardagsrummet. Det uppdagas då att lägenheten hade haft en fuktskada 2012, långt innan paret flyttade in, och att denna troligen inte åtgärdats korrekt, varpå möglet uppstått bakom soffan där paret hade suttit och kollat på tv. Det slutade med att väggarna till badrummet revs och byttes mot nya.

När allt var klart och paret flyttade tillbaka ville de ha ersättning för att de inte kunnat använda lägenheten under flera år. Men de ville även ha kompensation för utläggen för det dubbla boendet i husvagnen, både el-, gasol- och bensinkostnader.

Samtalen med Nynäshamnsbostäder slutade med att värden gick med på att paret skulle slippa betala hyra i sex månader, något som är värt cirka 42 000 kronor, enligt Tord Englund. Men det långt ifrån vad de har förlorat på att inte kunna använda lägenheten. De fick inte heller någon ersättning för sina utlägg.

Läs ocksåFuktigt och dragigt i Camillas lägenhet – hyresvärden: "Det ber vi om ursäkt för"En kvinna står vid ett fönster och tittar ut.

Tord och Yvonne Englund är inte nöjda med kompensationen, som är ungefär en tredjedel av vad de hade begärt.
– Det är som ett slag under bältet, man tappar luften. Det är horribelt alltihop, vi har fått driva på för att de ska göra nåt och sedan så får vi inte ersättning för det vi har förlorat, säger han.

Annons

Han menar att bolaget var svåra att förhandla med och få kompensation av.
– Det gick inte att få mer. Det var som att köra huvudet i en säck, det var tvärstopp, nattsvart. Och om vi inte godtog summan så skulle det hamna hamna i hyresnämnden och vi orkade inte med en sådan process, jag är snart åttio år, säger han.

Hem & Hyra har bett Roger Friberg, förvaltningschef på Nynäshamnsbostäder, svara på några frågor i ärendet.

Läs också76-åring tvingas leva med mögelproblem – ”Har mått så dåligt att jag fått sova borta”

Hyresgästerna menar att mått så dåligt i lägenheten att de inte kunnat bo där mer än 60 procent i 16 månader och inte alls under 12 mån. Samtidigt har de haft kostnader på cirka 48 000 för extraboende i sin husvagn.

De krävde kompensation men fick enligt uppgift ungefär en tredjedel av vad de begärde, sex månadshyror, cirka 42 000.Varför fick de inte mer i kompensation?

– Jag tänker inte gå in på vår överenskommelse och hur vi gemensamt kom fram till den summan. När vi skildes åt så var vi överens om summan och tog i hand på det (trots Corona). Självklart ville de ha mer och vi ville betala mindre, men vi enades om det här, skriver han i ett mejl.

Annons

De hävdar också att de hela tiden har fått tjata för att ni ska genomföra olika åtgärder i lägenheten för att se om det finns något problem. Hur tycker du ni har hanterat ärendet?

– Vi har gjort vad vi har kunnat för att få ordning på lägenheten, man önskar alltid att det kunnat gå fortare. Men när vi väl hittade orsaken så åtgärdas det så fort det bara gick.

Vet du om problemen i lägenheten är helt lösta?
– Ja lägenheten är färdigsanerad och vi har inte fått någon annan signal på att de inte mår bra i lägenheten.

Tord Englund berättar att han fortfarande känner en äcklig lukt i lägenheten, speciellt om det regnat ute. Hem & Hyra har mejlat den ansvariga handläggaren på Södertörns Miljö- och hälsoskyddsförbund för att få klarlagt om ärendet är avslutat för deras del. Handläggaren uppger att ärendet inte är avslutat och att det kvarstår flera punkter i föreläggandet som Nynäshamnsbostäder ska åtgärda.

Läs också Ilska när risig skötsel inte längre sänker hyran: ”Vill inte betala mer när inget funkar” Hos Rebecka läcker det in när det regnar: ”Man känner sig uppgiven”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.