Träd i skorsten och farliga lekplatser – De vill tvinga bostadsbolaget till åtgärder: ”Inte professionella”
Underhållsproblemen har samlat på sig sedan Lindström property köpte 540 lägenheter av det kommunala bostadsbolaget Lessebohus i maj 2023. Läckande tak, fuktskador som lett till mögel, ventilation som saknas och snöröjning som inte fungerar har varit några av hyresgästernas klagomål. Senast den 20 november lämnades ett nytt ärende in till Myndighetsnämnden i Lessebo med klagomål om en dåligt fungerande ventilation, där anmälaren menar att Lindström inte åtgärdat någonting trots felanmälan i våras.
Många ärenden hos kommunen
De senaste två åren har totalt 17 ärenden hos kommunens myndighetsnämnd som hanterar miljöarbete och plan- och byggnadsverksamhet, gällt Lindström property. Åtta av ärendena pågår fortfarande, alla ärendena gäller tillsyn eller inkomna klagomål. För samma tidsperiod finns det bara fyra ärenden om Lessebohus, tre tillsynsärenden och ett bygglovsärende. Inga är pågående.
Det som fick Hyresgästföreningen att lämna in ett förvaltningsföreläggande för en vecka sedan hade dock främst administrativa orsaker.
– Jag har stött på många oseriösa hyresvärdar förut, men det som sticker ut är hur stor fastighetsägare det här är. Att inte ens ha ett fungerande felanmälningssystem på plats är anmärkningsvärt när man har så stort bestånd, säger Ena Hodzic, jurist hos Hyresgästföreningen.
Bristande information
Enligt ansökan handlar det om el som har debiterats olika, bristande information och kommunikation från bolagets sida – både med Hyresgästföreningen och hyresgästerna.
– Under sommaren missade man att ta betalt för elen en månad, vilket ledde till dubbeldebitering månaden efter, och för vissa ett extra momspåslag. För de hyresgäster som inte granskade sin faktura och fick fel, så betalade de extra utan att någon från Lindström påpekade felet. Hur många som fått dubbeldebitering vet vi inte i dagsläget, säger Sandra Thornell, folkrörelseutvecklare hos Hyresgästföreningen i region Sydost.
Bristande information är ett av de större problemen menar Hyresgästföreningen. Det har till exempel saknats information om hur man når jouren, och systemet med felanmälningar har fungerat dåligt.
– Felanmälan skulle först ske via app. Enligt anställda på Lindströms fungerade det inte att läsa av dessa felanmälningar, hyresgästerna ombads då att mejla in sina felanmälningar. Detta ska bara ha kommunicerats muntligt till hyresgäster.
Även journumret ska bara ha getts muntlig information om.
– Det finns ett journummer, men det är ingen information som nått samtliga hyresgäster.
– I mitt perspektiv tycker jag inte de är professionella.
Sandra Thornell är ett av de vittnen som ska höras av hyresnämnden för att berätta om de brister hon själv har sett, så som, mögelskador, fuktskador, trasiga fasader och farliga lekplatser.
Det fanns en stor underhållsskuld efter Lessebohus. Har ni förståelse för att det kan ta tid att komma i kapp med underhållet?
– Jag förstår att man måste prioritera var pengarna läggs, underhållningsskulden per lägenhet är stor. Men de saker som ska ingå i hyran måste ju fungera, som snöröjning, halkbekämpning, städning, lekbara platser.
– Jag köper inte att det är en jättefuktskada i tvättstugan så att plattorna släpper för att man inte har pengar. Ombesörjningen av fastigheter saknas.
I ansökan om förvaltningsföreläggande går det att läsa om spik som pekar rakt upp från bänkskivor utomhus, nedskräpning runt soptunnorna, och misstänkt farliga lekplatser så som en klätterställning med hål rakt igenom. Det finns ett digert bildmaterial som bevisning, bilderna har tagits under sommarhalvåret.
Hotades med vite
Efter en tillsyn den 3 december förbjöd kommunen att klätterställningen i kvarteret Hackan skulle användas. Lindström fick till den 5 december på sig att hägna in platsen, eller reparera hålet, annars hotade vite om 25.000 kronor. Det är inte första gången som Lindström hotas av vite, miljöförvaltningen har också delat ut vite för en trasig hiss i Kosta som inte åtgärdades fort nog.
När Hem & Hyra tar en promenad i området har några utpekade brister åtgärdats, framför allt den livsfarliga klätterställningen där hålet nu är lagat. Det fattas bänkskivor i området, men spikarna ser nedslagna ut. En skruv står dock rakt upp utan skydd. Stolparna till gungorna ser halvruttna ut, ett par av säkerhetsbeslagen till gungorna är inte isatta, och en stålvajer sticker ut på insidan av en gunga. Det växer ett par björkar upp ur en skorsten. Ett källarfönster är trasigt.
En man står på en balkong och svarar enbart på frågan ”är du nöjd med Lindström som fastighetsägare?” med båda tummarna ner, sedan går han in.
Förvaltningsföreläggandet
I en ny lag från 2021 får man skicka in en ansökan om förvaltningsföreläggande till hyresnämnden, vilket innebär att hyresnämnden tittar på de bevis som finns och beslutar om fastighetsägaren måste åtgärda problem för hela fastigheten. Om åtgärderna inte genomförs måste man betala vite.
Enligt Ena Hodzic är det ovanligt med sådana ansökningar.
– I vår region är det här lite av ett pilotfall. Det förekommer att man ansöker om tvångsförvaltning, men just förvaltningsföreläggande är ett nytt verktyg.
Vid en tvångsförvaltning träder någon annan in och tar över hela förvaltningen. Hyresgästföreningen brukar bara ansöka om tvångsförvaltning i akuta fall som gäller få fastigheter.
– Det är mycket lättare då att få med sig allmännyttan att ta över förvaltningen av en fastighet. Det kan handla om att en fastighet inte har värme eller el och det behöver lösas akut. Det är ett jättestort ingripande med många käppar i hjulen för att få det att funka. Ett stort bestånd gör det ännu svårare.
Om det skulle bli en tvångsförvaltning senare, vem skulle ta på sig det om allmännyttan inte finns kvar?
– En jättebra fråga. Det är på frivillig basis att förvalta. Det faller om det inte finns någon förvaltare. Därför har man nu kommit fram till förvaltningsföreläggande, det blir ett steg innan och mer användbart. Vi vill gärna testa detta och angripa de här dåliga förvaltningarna. Speciellt när det finns pengar i beståndet.
Ena Hodzic hoppas på ett snabbt beslut från nämnden.
Hyresgästföreningen har valt att göra anmälan per fastighet, för att lättare organisera bevisningen. Ansökan gäller fastigheter i två områden, Hackan 2 på Odengatan och Rasthagsvägen och Lessebo 1:221 på Bergsrådsgatan.
Förra veckan skickades också ett varningsbrev till Lindström om att en ansökan är inskickad.
Inget talar för att fastighetsägarens beteende kommer upphöra, menar Ena Hodzic, därför hoppas hon att ansökan kan få bolaget på andra tankar.
– Men gör de inte det kommer vi fortsätta ansöka för varje fastighet där det finns skäl för det.
Hem & Hyra har sökt vd Stefan Lindström utan att få svar. Tidigare har han i en intervju den 20 november hävdat att bolaget har förbättrat sig på flera punktar efter kritik.
”Man måste lära sig husen innan man kan förvalta dem rätt och nu har vi ju gjort det och det fungerar bra”, menade han då.
Under tisdagskvällen blev det klart att Lessebo säljer ut det sista av allmännyttan. Kommunstyrelsen fattade beslut att Lessebohus ska sälja ytterligare 27 fastigheter med 316 lägenheter till Lindström Property vilket i princip löser de skulder som Lessebohus har. Kvar i kommunens ägo blir endast några få lägenheter för framför allt äldre.