Trasig hiss isolerar treårige Navid
För andra gången på en vecka står den trasiga hissen stilla i hyreshuset på Möllevången i Malmö. Som alla andra vardagsmorgnar är Lida Safabakhsh och hennes son på väg till förskolan. Men det som skulle kunna vara en lätt promenad ner från tredje våningen är en svettig kamp för familjen. Navid Safabakhsh, 3 år, är född med en ovanlig kromosomavvikelse och är helt beroende av sin rullstol. Som tur är finns Navids styvpappa till hands och den här morgonen kan Lida Safabakhsh och han kan med gemensamma krafter lyfta rullstolen med Navid fastspänd, genom den ovanligt smala trappan ner till gården. Det är inte första gången det händer, trots att familjen är alldeles nyinflyttade.
– Jag blir så fruktansvärt arg när jag tänker på det. Vi är fullständigt beroende av att hissen fungerar, säger Lida Safabakhsh.
Det är inte det att familjen inte har försökt hitta andra lösningar. Den desperata jakten på en större bostad har pågått i över ett år. De har försökt både byta och köa för att kunna hitta en lägenhet med plats för dem alla tre och Navids alla skrymmande hjälpmedel: specialsäng, tippbräda, rullstol, specialstol och all sondmat som kommer i stora kartonger. De har tvingats tacka nej till lägenheter som saknat hiss eller som haft hiss men där hissen legat en halvtrappa upp, och de har hittat lägenheter som passat dem men där värden sagt nej. Den här gången fann de till slut någon som kunde tänka sig att byta lägenhet och den stora fyrarummaren verkade perfekt. De kunde bo kvar i området och det fanns hiss från markplan.
– Men hade jag vetat det jag vet nu vet jag inte om vi hade flyttat hit. Samtidigt är det viktigt för mig att bo kvar i området. Det är mitt hem och det är här jag har mitt sociala nätverk. Det är nära Navids förskola på sjukhusområdet och det är viktigt för oss att ha nära till akuten för Navids skull. Jag har varken bil eller körkort, säger Lida Safabakhsh.
Flera grannar har berättat att hissarna ofta är sönder och när Lida Safabakhsh kontaktar den privata hyresvärden Heimstaden får hon i mejlsvar reda på att det är handhavandefel som gör att husets båda hissar ofta är sönder. ”Det finns hyresgäster som slår eller sparkar upp dörren inifrån och då går dörrcensorn sönder. Den är bytt ett antal gånger och det har aldrig varit något annat fel på hissen”, skriver en chef på Heimstaden, vilket retar upp de boende.
– Det är ingen här som sparkar på dörren. Däremot är både hissen och utrymmet utanför extremt litet. Man måste backa in i hissen och har man en barnvagn eller som i vårt fall en rullstol är det väldigt knepigt att komma in, säger Lida Safabakhsh, som är besviken på Heimstadens bemötande.
– Personen jag pratade med sa det inte rakt ut men jag uppfattade det som att jag fick skylla mig själv som flyttat till ett äldre hus. Det var något jag borde ”tagit i beaktande”, säger Lida Safabakhsh.
Vad borde hyresvärden göra?
– I den bästa av världar skulle de behöva byta hela hissen, men det kommer de förstås aldrig att göra. Men om det nu är fel på dörrarna och det är så trångt som det är kanske det finns skäl att byta dörren, säger Lida Safabakhsh.
– Det jobbigaste av allt är ju oron för att fastna i hissen tillsammans med Navid, säger Lida Safabakhsh.
Kristina Dollmeyer, områdeschef på Heimstaden, är medveten om att det är problem med hissen i den aktuella fastigheten men menar att de gör vad de kan för att det ska fungera. Värden planerar att gå ut med information till alla hyresgäster att vara försiktiga med hissen och hyresgästerna kan ringa hissjouren dygnet runt. Företaget som lagar hissen har dessutom fått beskedet att betrakta huset som prioriterat.
– Ingen ska behöva sitta inne en hel helg utan att komma ut. Som läget är idag gör vi vad vi kan för att lösa problemet men det är inte aktuellt att byta hissen. Den är inte särskilt gammal och att det är trångt är inget vi kan göra något åt. Det handlar om en hiss som har byggts in i ett befintligt trapphus och då blir förutsättningarna som de blir, säger Kristina Dollmeyer.
Hon beklagar att Lida Safabakhsh känner sig dåligt bemött.
– Jag förstår att det är en jättejobbig situation för henne. Det är möjligt att hon tolkade mig så men som hyresgäst måste man se utifrån sina egna behov redan när man flyttar in. Vad det är man behöver? Att det är trångt kan vi inte lösa, säger Kristina Dollmeyer.
Andreas Persson, jurist på Hyresgästföreningen, menar att det är svårt för hyresgästerna att ställa krav på hur hissen ska lagas. Så länge hissen faktiskt lagas när den är trasig har hyresvärden uppfyllt sina plikter.
– Jag förstår att det är en svår sits men rent hyresrättsligt är det svårt att driva något så länge hyresvärden lagar hissen när det behövs. Man kan inte ställa krav på hur hyresvärden väljer att laga hissen. Sedan kanske hyresvärden rent rimlighetsmässigt skulle fundera på hur man ska göra på sikt med en hiss som ofta går sönder. Och är hissen obrukbar har man rätt till hyresnedsättning, säger Andreas Persson.