Trasig mangel slutade med förlikning

Torshälla En trasig mangel var skäl för en prövning i hyresnämnden under hösten. Det slutade med en förlikning – den Västeråsbaserade hyresvärden får en månad på sig att laga mangeln.

En hyresgäst hos en privat hyresvärd i Torshälla tröttnade på att mangeln i tvättstugan var trasig och aldrig åtgärdades.

Med Hyresgästföreningens hjälp ansökte han om åtgärdsföreläggande hos hyresnämnden i Västerås. Hyresgästföreningens representant hävdade att eftersom fastigheten är utrustad med mangel ska det finnas även i fortsättningen, annars är det fråga om ”hinder och men i nyttjanderätten”. Hyresvärden å sin sida tyckte det var onödigt att reparera mangeln eftersom han menade att hyresgästerna ändå inte brukade använda den.

Läs ocksåFör ung för seniorboende och en halv miljon i skulder – får ändå ta över mammans kontraktMan i rutig skjorta står lutad mot ett balkongräcke. I bakgrunden stadsmiljö.

Eftersom hyresnämnden tidigare i ett annat ärende slagit fast att det inte går att få åtgärdsföreläggande för en mangel, kunde man inte besluta om just åtgärdsföreläggande.

I stället slutade det med en förlikning, det vill säga att parterna godtog ett förslag på lösning som hyresnämnden lade fram. Den Västeråsbaserade hyresvärden åtog sig att inom 30 dagar ordna en fungerande mangel till hyresgästerna.

Fakta: Åtgärdsföreläggande

Ett åtgärdsföreläggande beslutas av hyresnämnden och går exempelvis ut på att hyresvärden ska ha reparerat lägenheten före ett visst datum. Ibland kan ett åtgärdsföreläggande kombineras med att hyresvärden får betala vite.

Läs också Här är dina verktyg när värden inte gör sitt jobb Värden måste fräscha upp köket – eller betala 40 000 kronor Svårare att möblera inte skäl nog att stoppa extra tjockt element i Joels lägenhet Sparkad vd får 1,5 miljoner – ombudet: "Vi är nöjda"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.