Trasig mangel slutade med förlikning
En hyresgäst hos en privat hyresvärd i Torshälla tröttnade på att mangeln i tvättstugan var trasig och aldrig åtgärdades.
Med Hyresgästföreningens hjälp ansökte han om åtgärdsföreläggande hos hyresnämnden i Västerås. Hyresgästföreningens representant hävdade att eftersom fastigheten är utrustad med mangel ska det finnas även i fortsättningen, annars är det fråga om ”hinder och men i nyttjanderätten”. Hyresvärden å sin sida tyckte det var onödigt att reparera mangeln eftersom han menade att hyresgästerna ändå inte brukade använda den.
Eftersom hyresnämnden tidigare i ett annat ärende slagit fast att det inte går att få åtgärdsföreläggande för en mangel, kunde man inte besluta om just åtgärdsföreläggande.
I stället slutade det med en förlikning, det vill säga att parterna godtog ett förslag på lösning som hyresnämnden lade fram. Den Västeråsbaserade hyresvärden åtog sig att inom 30 dagar ordna en fungerande mangel till hyresgästerna.
Ett åtgärdsföreläggande beslutas av hyresnämnden och går exempelvis ut på att hyresvärden ska ha reparerat lägenheten före ett visst datum. Ibland kan ett åtgärdsföreläggande kombineras med att hyresvärden får betala vite.