Trasiga spisar och överhyra – hyresgäster får 8,6 miljoner

Stockholm Totalt 8,6 miljoner kronor. Så mycket har hyresgäster fått tillbaka efter att hyresgästföreningens jurister i Stockholm drivit deras ärenden. En person fick tillbaka 75 000 i överhyra.
Foto: Kenneth Samuelsson
Juristen Amir Kolbadi hjälpte en hyresgäst att få tillbaka 75 000 kronor i överhyra.

Återbetalning av ockerhyror och hyresnedsättning för trasiga spisar, toaletter och dålig ventilation. Det är några vanliga ärenden som hyresgästföreningens jurister drivit för medlemmarnas räkning och som lett till att hyresgäster fått tillbaka pengar under 2019.

Under 2018 fick medlemmarna tillbaka 6,5 miljoner kronor men under 2019 steg siffran till 8,6 miljoner kronor.

Läs ocksåDe kan inte söka lägenheter med lägre hyra än de har – pensionerna är för lågaTvå kvinnor.

Zeljko Kranjec, chef juridiska enheten på Hyresgästföreningen region Stockholm pekar på flera orsaker till ökningen. Dels drev Hyresgästföreningen en kampanj där de informerade sina medlemmar att de kunde kräva tillbaka återbetalning av överhyra, dels har Hyresgästföreningen haft flera ärenden som resulterat i stora hyresnedsättningar.
– Vi har haft ärenden som gett flera hundra tusen kronor i nedsättning, säger han.

Juristen Amir Kolbadi drev ett ärende där en trea på 70 kvadratmeter hyrdes ut i andra hand för 21 000 kronor i månaden. Efter att processen i Hyresnämnden i Stockholm startade så nådde parterna en förlikning där andrahandshyresgästen fick tillbaka 75 000 kronor.
– Det var ett lite speciellt upplägg där två personer som ägde andelar i en fastighet hyrde ut en lägenhet till sin son som sedan hyrde ut lägenheten till våra medlemmar, säger Amir Kolbadi.

Han säger att han har haft flera ärenden där företag hyr ut lägenheter för dyra hyror till hyresgäster.
– Men företagen vill oftast förlikas så det brukar leda till att hyresgästen får tillbaka pengar, det är ganska enkla ärenden att vinna.

Läs ocksåStruntade i att förhandla hyra – Tvingas till 275 000 kronor i skadeståndI flera år lät Husia AB sina hyresgäster i Lysekil betala för mycket i hyra. Men efter att Hyresgästföreningens Ludvig Möller utrett saken har bolaget nu både tvingats återbetala en halv miljon till hyresgästerna och 275 000 kronor i skadestånd till Hyresgästföreningen.

Som medlem i Hyresgästföreningen kan man få både juridisk information och hjälp att driva hyresjuridiska ärenden.

Läs också Unik överenskommelse: Hyrorna satta ända fram till 2030 Värd gjorde upp direkt med hyresgäster – stäms på över halv miljon: ”Har agerat smutsigt” Nu säljer Öbo Britt-Maries hem: "Luften gick ur mig"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.