Annons

Trollhättebor sponsrar mest i Fyrbodal

Västra Götaland ​Säsongskort för personalen. Skyltar på arenan. En logga i matchbladet. Det betalar du indirekt för via bostadsbolagens stöd till idrotten.

​Eidar i Trollhättan sponsrar för
222 000 kronor i år. Idrotten får drygt 190 000 av den summan.
Under ett jubileum stod Kulturskolan, som sponsras med
30 000 kronor, för underhållningen. Runt 3 000 hyresgäster slöt då upp. Gratis matchbiljetter brukar mellan 200 och 500 hushåll hämta ut.
Marknadschef Eva Tjerneld har svarat via e-post att sponsringen ska ha koppling till barn och vara rätt ur goodwillsynpunkt. Hem & Hyra har upprepade gånger sökt henne för att utveckla varför fördelningen av pengar ser ut som den gör. Hon har inte gått att nå.

Uddevallahem har tecknat avtal med fem olika idrottsföreningar för säsongen 2008/2009. Bolaget svarar också på frågan varför enbart idrotten får pengar.
– Väldigt många är engagerade i idrott. Och få andra söker pengar, vi skulle gärna se en större bredd, säger marknadschef Anders Thulin.
Sponsringen är ett sätt att locka till sig nya hyresgäster. Effekten är dock osäker.
– Det är svårt och kostsamt att mäta marknadsföring. Vi vill synas i bra sammanhang och hoppas att det får hyresgästerna att välja oss, säger Anders Thulin.
Både Eidar och Uddevallahem erbjuder personalen säsongskort hos några av klubbarna. Anders Thulin ser inget konstigt med det.
– Det är mer som en trivselgrej bland personalen.

Annons
Läs ocksåRäddningstjänsten kritiska mot kommunens missbruksboende - hög risk att fler dör

Pengarna borde användas bättre anser Hyresgästföreningen. Enligt förhandlingschef Lars-Göran Andersson syns det dåligt i bolagens kalkyler att pengarna går till sponsring. I hyresförhandlingarna har bostadsbolagen berättat hur dåligt ställt de har.
– Att då ägna sig åt sponsring! Vi anser att hyresgästernas pengar ska gå till underhåll, nyproduktion och att utveckla boinflytande för hyresgästerna.
Sponsringen påverkar indirekt hyrorna. Det gynnar privatvärdarna som följer allmännyttans hyresutveckling.
– Det är klart att privatvärdarna tjänar på detta, säger Andersson.

Munkbo hör till de fyra kommunala bolag som inte sponsrar alls.
– Vi har nog aldrig fått frågan, men jag tror att det är effektivare med vanlig marknadsföring, säger vd Lars Johansson.
Han ser också problem ur rättviseaspekt om ett kommunalt bolag sponsrar en viss förening.
– Den diskussionen slipper vi. 

Annons
Fakta: Hyresgäster i Borås sponsrar mest

Sponsring i Fyrbodal 2009Eidar i Trollhättan: 220 000 kronor.Uddevallahem: 110 000 kronor.Strömstadsbyggen:100 000 kronor.Vänersborgsbostäder: 62 500 kronor.Bengtsforshus: 60 000 kronor.Lysekilsbostäder: 50 000 kronor.Valbohem i Färgelanda: 40 000 kronor.Sotenäsbostäder: drygt 25 000 kronor.Ljungskilehem: 25 000 kronor.Leifab i Lilla Edet: 25 000 kronor.Åkab i Åmål: 6 994 kronor.Melleruds bostäder: 4 000 kronor.

Munkbo, Tanums Bostäder, Edshus och Jakobsbergsstiftelsen i Uddevalla har ingen budget för sponsring.

Läs också Fem år senare – nu har Fagersta till slut ett kommunalt bostadsbolag "Målet är aldrig att resultatet ska bli bra" – allmännyttorna är fast i fuskarnas klor Kommunen som går mot strömmen - här startas en ny allmännytta Han blir ny vd för Uppsalahem

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.