Annons

Trollhättevärd satte in gammal skadad spis

Trollhättan När Tanja Trasts spis gick sönder bytte värden Cederwall Fastigheter ut den mot en gammal, skadad spis. Värden är densamme som försökte kräva en familj på 400 000 kronor i skadestånd.
Foto: Privat
När Trollhättebon Tanja Trasts spis gick sönder satte hyresvärden, Cederwall Fastigheter AB, in en gammal skadad spis.

Hem & Hyra har tidigare berättat om hyresvärden Cederwall Fastigheter i Trollhättan som krävde en familj på över 400 000 kronor i skadestånd. Familjen hade hyrt en lägenhet på Forsstenagatan och när de flyttade ut menade Cederwall att de förstört lägenheten och att han behövde 400 000 kronor för att återställa den. Rättsprocessen tog flera år. Slutligen enades parterna om att familjen endast skulle betala 15 000 kronor.

Nu visar det sig att fler hyresgäster i Trollhättan haft problem med Cederwall som hyresvärd. 40-åriga Tanja Trast hyrde tidigare en lägenhet i Cederwalls hus på Källstorpsvägen i Strömslund. En lägenhet med flera allvarliga brister.

Läs ocksåHyresgäster hos AB-hem reagerar över slarviga renoveringar – riskerar samtidigt höjda hyrorJacop Lindholm, halvkroppsporträtt, står med korslagda armar i en mörk tshirt framför en vitmålad gungställning inhängad med ett vitmålat staket. Han och grannarna har reagerat över att brister åtgärdats på ett slarvigt sätt.
Lägenheten på Källstorpsvägen i Trollhätteområdet Strömslund hade flera brister.

– Det värsta var när min spis gick sönder och värden skickade dit en begagnad som var helt obrukbar. Det verkade som om den hade varit överhettad. Den vita emaljen var bubblig och trasig. Ugnen var igengrodd och full av små konstiga kulor. När kontakten sattes i väggen small det bara till. Det blev kortslutning, säger Tanja Trast, som själv fick baxa ut den nytillkomna spisen och bära in sin gamla, som fortfarande stod kvar på gården.

Tanja Trast fick en trasig spis.

– Den gamla gick i alla fall att använda, även om allt inte fungerade, säger Tanja Trast.

Spisen var inte det enda bekymret under Tanjas tid som hyresgäst hos Cederwall. Hennes badrum var fuktskadat, ett fönster saknade en ruta och tätningen kring balkongdörren var så dålig att lägenheten kyldes ner. Tanja klagade hos sin värd men bristerna kvarstod. Då vände sig Tanja både till Hyresgästföreningen och till kommunens miljökontor för att få hjälp. Detta var i början av april 2018.

Annons
Läs ocksåSå vet du om bristerna i lägenheten är stora nog att åtgärdas – 60-årig kvinna fick nej

Tjänstemännen på miljökontoret kontaktade Cederwall, som lovade att badrummet skulle renoveras under maj månad samt att fönster och balkongdörr skulle bytas ut. Men våren och sommaren 2018 gick utan att något hände.

Vid en inspektion i början av september kunde miljökontorets tjänstemän konstatera att det fanns fukt i badrummet och att fönster och balkongdörr fortfarande inte var bytta. Kommunen försökte komma i kontakt med Cederwall men misslyckades. Följden blev att samhällsbyggnadsnämnden förelade Cederwall att åtgärda bristerna innan utgången av mars månad 2019. Om Cederwall inte gjorde det skulle han betala totalt 73 000 kronor i vite.

Renovering som Trollhättans kommun inte godkände.

Men istället för att åtgärda bristerna valde Cederwall att sälja huset på Källstorpsvägen.

– Nuvarande hyresvärd Karol Kaniuk är vi mycket nöjda med, han har åtgärdat bristerna på lägenheten, säger Tanja Trast.

Annons

Hem & Hyra har kontaktat Daniel Cederwall, vd på Cederwall Fastighet AB, för en kommentar. Han har valt att inte svara.

 

Läs ocksåKändiskatten Luffar-Lasse förenar tiotusentals människor: "Han sprider så mycket glädje"

 

Läs också Bostadsbolaget säljer ut drygt 170 centrala lägenheter Annika Backlund svarar på kritiken mot AB-hem: "Jag vill vara en bra värd"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.