Trots lagändring: Linnéa gick i ny telefonförsäljar-fälla
Förebygg Norden AB, som Hem & Hyra tidigare har granskat, har dragit på sig flera nya anmälningar efter lagändringen. I oktober ringde en av deras telefonförsäljare till 23-åriga Linnéa Apelqvist i Nacka. Han gjorde reklam för abonnemang på brandvarnare som skickar larm till en larmcentral om det börjar brinna.
Linnéa Apelqvist tyckte att det lät lite intressant, men att teckna avtal fanns inte på kartan. Det var ganska dyrt och hon ville i vilket fall prata med sin sambo först.
Försäljaren föreslog att han skulle skicka information som de kunde läsa i lugn och ro. Hon behövde bara svara på ett sms först för att godkänna personuppgifter. Medan försäljaren pratade vidare plingade det till i telefonen, Linnéa öppnade och klickade på länken i meddelandet, men läste inte hela texten innan hon svarade ja.
– Jag var stressad och höll på med annat och han snackade på hela tiden. Jag frågade rakt ut och han lovade att det inte var ett avtal jag sade ja till, så jag svarade mest för att kunna avsluta samtalet.
Linnéa trodde inte att hon bekräftade ett avtal med sitt sms. Därför läste hon inte heller så noga i de papper som kom hem. Hon och sambon hade bestämt att de inte var intresserade. När brandvarnaren och fakturan kom hade ångertiden gått ut.
Hem & Hyra har tidigare uppmärksammat Förebygg Norden AB, som bland annat säljer abonnemang på brandvarnare och så kallat ID-skydd. Företaget har på två år anmälts 120 gånger till Konsumentverket och 98 gånger till Allmänna reklamationsnämnden, Arn. Många av anmälningarna handlar om oseriös telefonförsäljning, där de uppringda inte tycker sig ha gått med på något, men företaget har hävdat att de har ett bindande abonnemang.
Till slut inledde Konsumentverket en granskning av Förebygg Norden AB. Men myndigheten inte kan bestraffa sådant som har hänt, utan bara förbjuda att företag använder vissa metoder i framtiden. Eftersom det numera krävs skriftligt godkännande från kunden antar man att många problem vid telefonförsäljning ska upphöra och därför avslutades ärendet.
– Vi fick väldigt många anmälningar från konsumenter som inte hade uppfattat att de hade ingått ett bindande avtal med bolaget. I och med att skriftlighetskravet trädde i kraft gäller inte längre muntliga avtal. Därför avslutade vi ärendet, säger Maria Nilsson, jurist på Konsumentverket.
Efter lagändringen har klagomålen på telefonförsäljare minskat, men inte upphört helt. Bland annat har Förebygg Norden anmälts både till Allmänna reklamationsnämnden och Konsumentverket, bland annat av personer som har trott sig godkänna personuppgifter, men funnit sig fast i långa och dyra avtal som de inte får häva.
– Det är aldrig bra när konsumenterna inte förstår att de ingår ett avtal. Lagen talar om partsvilja, att båda personerna ska vilja ingå ett avtal och då är det alltid förskräckligt när det inte är så. säger Maria Nilsson.
Linnéa Apelqvist är en av anmälarna. När hon försökte häva avtalen fick hon besked att hon var bunden av avtalet och fick skylla sig själv. Efter många samtal och mejl hittade hon till slut en möjlighet:
Enligt den nya lagen ska den skriftliga bekräftelsen göras EFTER telefonsamtalet, I Linnéas samtalslista syns att sms:en hade skickats UNDER samtalets gång. När hon skickade bevis på detta hävde Förebygg Norden avtalet.
– Det var ju skönt. Men efteråt känner jag mig helt korkad som blev lurad på det sättet. Jag var alldeles för blåögd som trodde på försäljaren när han lovade att det inte var ett avtal jag sa ja till. Jag skulle förstås ha läst igenom allt, eller bara lagt på luren.
Johan Hilding, vd på Förebygg Norden AB, vill inte bli intervjuad på telefon, utan skriver i ett mejl att anmälningar oftast dimper ner 3–9 månader efter att kunden har ingått avtal med företaget:
”Det är därför för tidigt att avgöra om de skriftliga avtalen har påverkat antalet anmälningar mot oss. Däremot ser vi en tydlig förbättring internt. Med färre kunder som ångrar sina beställningar och ännu färre som missförstått sina köp.”
Han uppger att över 30 000 kunder har tecknat abonnemang med Förebygg Norden på två år och sett till detta är antalet anmälningar inte stort. Han skriver också att om kunden kan visa att den inte haft för avsikt att ingå avtal så hävs avtalet direkt.
”Om kunden däremot tydligt har ingått avtal så är avtalet gällande – det är precis likadant i alla branscher och hos alla tjänsteföretag.”
- Är du inte intresserad? Tacka nej eller lägg bara på luren. Du är inte skyldig att vara artig.
- Är du intresserad? Svara inte på sms eller mejl utan att ha läst all information noga.
- Ångrar du dig? Meddela företaget inom 14 dagar, gärna via mejl så att du har bevis.
- Kräver de ändå betalt? Skriv i mejl att du bestrider fakturan.
- Fått problem? Ring konsumentvägledaren som finns i de flesta kommuner. Anmäl till Allmänna reklamationsnämnden.